نسخه چاپی

پیوند معماری ایران و افغانستان در مسیر ریلی خواف-هرات

عکس خبري -پيوند معماري ايران و افغانستان در مسير ريلي خواف-هرات

یك مقام مسئول گفت: ایستگاه راه‌آهن شمتیغ در راه خواف-هرات دروازه‌ پیوند معماری ایران و افغانستان است.

به گزارش نما ،حسین بهجو مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن بنادر وفرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه آهن خواف _هرات گفت: دروازه به جایی اطلاق می‌شود که محل گذر است و در مسیر راه‌آهن خواف-هرات ایستگاه شمتیغ دروازه‌ای است که با وجود طراحی مدرن آن به سبک خراسانی پیوند دهنده معماری ایران و افغانستان است.

بهجو همچنین در تشریح ایستگاه‌های مسیر ریلی خواف-هرات گفت: مسیر ریلی خواف-هرات، ایستگاه راه‌آهن خواف و سنگان در گذشته با توجه به قرارگیری در مسیر ریلی بافق به مشهد افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است.

او بیان کرد: این راه آهن در مسیری که کشور ما را از طریق راه‌آهن به کشور افغانستان متصل می‌کند، ۵ ایستگاه دارد که از خواف آغاز و به شمتیغ ختم می‌شود.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن شرکت ساخت افزود: ایستگاه‌های کوچکی در مسیر وجود دارند که کاربرد بسیاری ندارند و بیشتر برای بلوک بندی مسیر ساخته شده‌اند که دارای ارزش معماری آنچنانی نیستند و با این حال ایستگاه اصلی که در مسیر ریلی خواف-هرات همزمان با ساخت این مسیر ریلی ساخته شده است شمتیغ است.

بهجو ادامه داد: ایستگاه راه آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی است که در واقع به صورت یک پایانه مرزی عمل می‌کند و این ایستگاه تنها مسیر ریلی است که بار یا مسافری در این ایستگاه پیاده یا سوار نمی‌شود. در واقع افراد و یا باری که در قطار قرار دارند خدمات و عملیات مربوط به گذرنامه و گمرک آن‌ها در این ایستگاه انجام می‌شود.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه با توجه به نوع کاربری ایستگاه شمتیغ تلاش شده تا یک سری ساختمان‌هایی در آن طراحی شود تا بتوانند این عملکردهای گمرکی، امنیتی و گذرنامه‌ای را پوشش دهند، بیان کرد: با این حال تلاش شده است تا در ایستگاه شمتیغ کاربری‌ها به گونه‌ای در ساختمان‌ها طراحی شود تا علاوه بر انجام این عملکردها کارها به سهولت برای صاحبان بار و مسافران انجام شود.

او اظهار کرد: در ایستگاه ریلی شمتیغ حدود ۱۲ هزار متر مربع ساختمان طراحی و پیش‌ بینی شده است که در مرحله آغاز بهره‌برداری از آن قرار داریم.

بهجو با بیان اینکه فاز مرکزی آماده بهره‌برداری شده است، افزود: به تدریج مابقی ساختمان‌ها و ابنیه با توجه به نیاز آماده بهره‌برداری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه در فاز اول، ساختمان اصلی ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، بیان کرد: مساحت این هسته مرکزی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع است که در کنار این ساختمان، ساختمان‌های کوچک خدمات رسانی مانند موتورخانه، پست برق، منبع آب و غیره پیش‌بینی و اجرا شده‌اند تا سرویس مطلوبی به ساختمان اصلی دهند.

مدیرکل ساختمان‌های شرکت ساخت در رابطه با معماری ایستگاه شمتیغ در مرز ریلی خواف-هرات نیز گفت: ساختمان اصلی با الهام از معماری اصیل ایرانی و سبک خراسانی و با یک تکنولوژی مدرن طراحی و اجرا شده است. در این ساحتمان فضاهایی برای استقرار نهادهایی مانند اداره گذرنامه، اداره گمرک، پلیس و بانک پیش‌بینی شده تا مسائل مربوط به این ایستگاه را انجام دهند .

بهجو تاکید کرد: به این دلیل از معماری خراسانی در ساخت آن الهام گرفته شده است تا پیوند دهنده فرهنگی دو ملت افغانستان و ایران باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان

۱۳۹۹/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...