نسخه چاپی

شكستگی استخوان در كمین گیاه خواران

عکس خبري - شکستگي استخوان در کمين گياه خواران

محققان علوم پزشكی آكسفورد اعلام كردند كسانی كه رژیم گیاه خواری دارند، بیشتر از دیگران در خطر شكستگی استخوان قرار می‌گیرند.


به گزارش نما، بر اساس مقاله محققان که در شماره اخیر نشریه بیومد سنترال مدیسین BMC منتشر شد وگان‌ها و گیاه خوار‌ها در مقایسه با کسانی که گوشت هم مصرف می‌کنند، کلسیم و پروتئین کمتری دریافت می‌کنند و ۴۳ درصد بیشتر در خطر شکستگی‌های همه استخوان‌های بدن قرار دارند؛ نیز خطر شکستگی استخوان‌های لگن، پا و ستون مهره‌ها در آنان بالاتر است.
گیاه خواران و کسانی که همراه با گیاه خواری ماهی نیز می‌خورند، ولی از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند در مقایسه با کسانی که گوشت نیز می‌خورند، بیشتر در خطر شکستگی استخوان لگن قرار دارند. دکتر تامی تونگ متخصص همه گیرشناسی تغذیه‌ای در دانشگاه آکسفورد می‌گوید نخستین بار است که مطالعه‌ای جامع درباره خطرات گیاه خواری منتشر می‌شود؛ ما دریافتیم که وگان‌ها بیشتر در خطر شکستگی استخوان قرار دارند و این نتیجه گیری حاصل ده سال مطالعه بود؛ بزرگ‌ترین تفاوت بین وگان‌ها و گوشت خوارها، این است که وگان‌ها (کسانی که صرفا گیاه خوارند و از مصرف هرگونه محصولات حیوانی از قبیل گوشت، تخم مرغ و لبنیات خودداری می‌کنند) ۲/۳ برابر بیشتر از کسانی که گوشت می‌خورند دچار شکستگی استخوان لگن می‌شوند.
گروه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اطلاعات نزدیک به ۵۵ هزار نفر را که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ جمع آوری شده بود مورد بررسی قرار دادند و وضعیت آنان را در ۱۸ سال بعدی مطالعه کردند.
در مقایسه بین گروه‌های وگان، گیاه خوار و پسکاریان (که رژیم گیاه خواری به علاوه محصولات دریایی دارند) با گروه گوشت خواران، وگان‌ها vegans بیشتر در خطر شکستگی استخوان‌های پا و دیگر استخوان‌های بدن قرار دارند. دانشمندان می‌گویند اگر میزان نمایه توده بدنی BMI این افراد نیز پایین باشد، به احتمال خطر شکستگی استخوان‌ها افزوده می‌شود.
پسکاتاریان‌ها pescatarian کسانی هستند که رژیم گیاه خواری دارند و برای تامین منابع پروتئین حیوانی، صرفا از محصولات دریایی همچون ماهی استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۳۹۹/۹/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...