نسخه چاپی

برای انجام "تست رایگان HIV" به كجا مراجعه كنیم؟!

عکس خبري - براي انجام "تست رايگان HIV" به کجا مراجعه کنيم؟!

رئیس مركز تحقیقات ایدز ایران، دو چالش اساسی در كنترل ایدز در كشور را برشمرد و گفت: مردم با مراجعه به مراكز مشاوره بیماری‌‌های رفتاری میتوانند به طور رایگان تست بدهند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، دکتر مینو محرز درباره راه‌‌های انتقال HIV (ویروس بیماری ایدز) اظهار کرد: عفونت اچ‌‌آی‌‌وی از طریق تماس جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم) با فرد آلوده و انتقال خون فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌‌شود که این اتفاق نیز در افرادی که از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر استفاده می‌‌کنند، دیده می‌‌شود همچنین در صورتی که در دوران بارداری، مثبت بودن اچ‌‌آی‌‌وی یک مادر تشخیص داده نشود، این ویروس قابل انتقال به فرزند اوست اما اگر در دوران حاملگی ابتلا به HIV در مادر تشخیص داده شود بلافاصله تحت درمان دارویی قرار می‌‌گیرد و نوزادش گرفتار بیماری نمی‌‌شود.
وی ادامه داد: راه عمده انتقال بیماری در کشور ما تماس جنسی با فرد آلوده است.

آمار ایدز در ایران

وی درباره آمار ابتلا به اچ‌‌آی‌‌وی در ایران تصریح کرد: برحسب داده‌‌های موجود و نرم‌‌افزاری که UNAIDS در اختیار ما گذاشته است، یک آمار تخمینی از تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در اختیار داریم؛ آمار تخمینی نشان می‌‌دهد که حدود 60 هزار مورد مثبت HIV در ایران داریم؛ در حالی که ما حدود نیمی از تعداد مبتلایان به این بیماری را در کشور شناسایی کرده‌‌ایم و نیمی دیگر از بیماران هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند!

دو چالش کنترل HIV در ایران

محرز افزود: دو مورد از چالش‌‌های ما در پیشگیری و درمان این بیماری در کشور، کمبود آگاهی مردم نسبت به این بیماری و انگ اجتماعی این بیماری است در نتیجه بسیاری از افراد می‌‌ترسند آزمایش بدهند.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان این‌‌که افراد اچ‌‌آی‌‌وی مثبت ممکن است سال‌‌ها بدون علامت باشند، خاطرنشان کرد: به دلیل دوره نهفتگی این بیماری، در صورتی که افراد تست و شناسایی نشوند، افراد دیگر را به راحتی آلوده می‌‌کنند.

برای انجام تست رایگان ایدز کجا برویم؟

وی در پاسخ به این سؤال که مردم برای انجام دادن تست ایدز باید به کجا مراجعه کنند، بیان کرد: بیش از 200 مرکز مشاوره بیماری‌‌های رفتاری در ایران وجود دارد که مردم با مراجعه به این مراکز می‌‌توانند مشاوره دریافت کنند و در صورت نیاز، به طور رایگان تست بدهند؛ در صورتی که تست فرد، مثبت شود به‌صورت رایگان تحت درمان با داروهای به‌‌روز دنیا و مراقبت قرار می‌‌گیرد و تمام نکات برای پیشگیری از انتقال این بیماری به خانواده و اطرافیانش به او آموزش داده می‌‌شود.

ایدز بیماری کشنده نیست

محرز با بیان این‌‌که ابتلا به اچ آی وی دیگر یک بیماری کشنده محسوب نمی‌‌شود، تأکید کرد: عفونت HIV یک به شرطی که فرد مبتلا، درمان و مراقبت را ادامه دهد یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و افراد مبتلا به این ایدز می‌‌توانند در محیط‌‌های کاری و اجتماعی حضور پیدا کنند زیرا این ویروس از طریق کارهای روزمره زندگی منتقل نمی‌‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران تأکید کرد: باید انگ اجتماعی این بیماری از بین برود و افراد مبتلا بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند.

۱۳۹۹/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...