نسخه چاپی

قنبری در گفتگو با نما:

اگر عمر دولت ترامپ كفاف می داد بحران جدیدی در منطقه ایجاد می كرد

عکس خبري -اگر عمر دولت ترامپ کفاف مي داد بحران جديدي در منطقه ايجاد مي کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: ترامپ اگر می دانست كه در انتخابات شكست خواهد خورد قطعاً از مدت ها قبل بحرانی را ایجاد می كرد تا دولت بایدن گرفتار آن شود.

داریوش قنبری، کارشناس مسائل بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در گفتگو با خبرنگار نما، درباره اتهام اخیر ترامپ در رابطه با دست داشتن ایران در بمباران منطقه سبز بغداد گفت: ترامپ پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اش به دنبال ایجاد بحران جدید در منطقه است تا بایدن را درگیر آن کند.

وی افزود: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شده تا مشکلات جدید سیاسی در داخل آمریکا به وجود بیاید به خصوص مشکلات حزبی؛ لذا دولت ترامپ به دنبال این موضوع است که دولت بعدی یا حزب دموکرات را با بحران های جدید مواجه سازد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: در زمان ترامپ دیدگاه ها میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بسیار از یکدیگر فاصله گرفت و شکاف جدی در جامعه آمریکا ایجاد شد؛بنابراین ترامپ یک استثنا در تاریخ آمریکاست.

قنبری بیان کرد: با توجه به شخصیت خاص ترامپ بعید نیست که در روزهای آخر از عمر دولتش دست به اقدام عجیبی بزند، اما دولت و دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید مراقب باشند و با احتیاط برخورد کنند تا این چند هفته هم بگذرد و دولت به ایستگاه پایانی برسد.

وی با بیان این مطلب که نباید در این شرایط خیلی اظهارات و اتهامات ترامپ را جدی گرفت، یادآور شد: آمریکا در عراق دارای مشکلات بسیار زیادی است و چه بسا احتمال دارد در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، اتفاقاتی در عراق رخ دهد، حتی امکان دارد رژیم اشغالگر قدس برخی اقدامات خرابکارانه را در عراق علیه آمریکایی ها انجام دهد و آن را متوجه ایران کنند و بگوید که ایران این اقدام را انجام داده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری اظهار داشت: اما به نظر می رسد که ترامپ در روزهای پایانی عمر دولتش، فرصت کافی برای بحران آفرینی جدید را نخواهد داشت. شاید یک سری اقدامات مقطعی و گذارا را انجام دهد اما خیلی نباید این اقدامات را جدی گرفت، البته ترامپ اگر می دانست که در انتخابات شکست خواهد خورد قطعاً از مدت ها قبل بحرانی را ایجاد می کرد که دولت بایدن را گرفتار کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی با اشاره به حمله اخیر به سفارت آمریکا در بغداد، به ایران هشدار داده است که اگر پرسنل این کشور کشته شوند ایران را مسئول خواهد شناخت.

محمدجواد ظریف در توییتی خطاب به ترامپ نوشت: «در خطر قرار دادن شهروندانتان در خارج سبب انحراف توجه‌ها از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل نمی‌شود.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به این اتهام که از سوی ترامپ و همچنین بخش امور عمومی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) مطرح شده پاسخ داد و آن را "بی‌اساس" دانست.

۱۳۹۹/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...