نسخه چاپی

چالش صنعت برق با عدم سرمایه‌گذاری جدید و مصرف بالای گاز/ تاثیر بازگشت آمریكا به برجام بر حوزه برق

عکس خبري -چالش صنعت برق با عدم سرمايه‌گذاري جديد و مصرف بالاي گاز/ تاثير بازگشت آمريکا به برجام بر حوزه برق

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر مشتركان در بخش خانگی و تجاری مصرف خود را كاهش دهند نیروگاه‌ها می‌توانند از سوخت گاز بیشتری استفاده كنند و در تامین برق مشكلی پیش نمی‌آید و زمستان سرد را بدون خاموشی سپری می‌كنیم.

به گزارش نما ،مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه طی بررسی‌ها بعد از اجرای برق امید روند مصرف روزبه‌روز بهتر می‌شود، اظهار داشت: عملیات فاز اجرایی از ابتدای آبان شروع شده و اکنون کسانی که مشمول هستند تخفیف صد درصدی را در قبوض خود مشاهده می‌کنند.

کاهش 12 درصدی مشترکان پرمصرف طی 2 ماه گذشته

وی با اعلام اینکه طی این مدت تعداد مشترکان پرمصرف 12 درصد نسبت به دوران مشابه کاهش یافته است، افزود: همچنین حدود 6 میلیون مشترک زیر الگوی تعیین شده در هر منطقه مصرف برق داشته‌اند.

با کمبود برق مواجه می‌شویم؟

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در ادامه با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری و احتمال مواجه شدن با کمبود برق طی سال‌های آتی گفت: در هر صورت توسعه نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است مدل ما در حوزه نیروگاه‌سازی سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی است ولی ما خرید تضمینی می‌کنیم، قطعا میزان سرمایه گذاری بخش دولتی هم کمتر خواهد بود.

20 هزار ظرفیت جدید نیروگاهی در 8 سال

وی ادامه داد: طی 7.5 سال گذشته ما بطور متوسط حدود 2500 مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی داشته‌ایم و پیش‌بینی این است که طی این دو دوره دولت تا پایان 1400، 20 هزار مگاوات نیروگاه نصب‌شده جدید داشته باشیم و برای سال‌های بعد هم قرارداد تضمینی وجود دارد و برنامه‌ریزی لازم شده است.

گاز کمتری مصرف کنیم تا خاموشی نداشته باشیم

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه در صورتی تامین منابع مالی برای اجرای قراردادها نگرانی کمتری خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: آنچه این روزها بیشتر مورد توجه است بحث تامین انرژی اولیه نیروگاه‌ها بخصوص در فصل زمستان با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است، اگر مشترکان در بخش خانگی و تجاری مصرف خود را کاهش دهند نیروگاه‌ها می‌توانند از سوخت گاز بیشتری استفاده کنند و در تامین برق مشکلی پیش نمی‌آید و زمستان سرد را بدون خاموشی سپری می‌کنیم.

طلب‌هایمان از دولت پرداخت نشود دچار مشکل سرمایه‌گذاری می‌شویم

وی تاکید کرد: خوشبختانه در لایحه بودجه منابع لازم برای همه نیاز صنعت برق از جمله شبکه‌ها و نیروگاه‌های فرسوده پیش‌بینی شده و اگر تحقق یابد نگرانی جدی در این زمینه نخواهیم داشت، ولی در صورتی که منابع صنعت برق تامین نشود و رقم‌هایی که از دولت بابت مابه‌التفاوت طلبکار هستیم محقق نشود، در آینده در زمینه سرمایه‌گذاری دچار مشکل می‌شویم. امیداوریم با تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش زیرساختی و بتوانیم این دوره را بخوبی پشت سربگذاریم.

تاثیر بازگشت امریکا به برجام بر توسعه صنعت برق

این مقام مسئول درباره بازگشت امریکا به برجام و تاثیر آن بر توسعه صنعت برق گفت: بخشی از منابع مورد نیاز ما از طریق داخل و بخشی هم از طریق فاینانس خارجی است که در صورت بازگشت به برجام و رفع تحریم قطعا می‌توانیم وضعیت بهتری را نسبت به قبل داشته باشیم، اما در هر حال اتکای صنعت برق به منابع و سازندگان داخلی است.
ایلنا

۱۳۹۹/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...