نسخه چاپی

روند فرسایشی همچنان بر بورس حاكم است

عکس خبري -روند فرسايشي همچنان بر بورس حاکم است

كارشناس بازار سرمایه معتقد است كه اگر دولت نگاه كوتاه‌مدت خود در تأمین نقدینگی از بورس را ادامه دهد، سهامداران خرد از بازار فراری خواهند شد و تا اعتماد به بازار بازنگردد روند فرسایشی بورس ادامه دارد.


به گزارش نما، بازار سرمایه امروز سر خود را از منطقه قرمز بازار کمی خارج کرد تا یک نفس سبز را وارد ریه‌های بازار کند و دوباره به مسیر خود ادامه دهد. با اینکه شرایط بورس در حال حاضر تغییر خاصی نکرده است، امروز بازار باز هم با حمایت سهامداران حقوقی روبه‌رو شد و توانست حداقل امروز را روی ریل صعودی قرار گیرد. هفته گذشته بود که با پایان یافتن معاملات هفته، کارشناسان اعلام کردند اگر هیچ حمایتی از بازار نشود، سهامداران حقیقی زیادی از بازار خارج خواهند شد که همین اتفاق هم افتاد و در سومین روز متوالی کاری منفی‌خور بورس شاهد خروج تقریبا هزار و ۲۰۰ میلیاردی نقدینگی از بازار بودیم تا عمده سهامداران حقوقی باز هم دست به کار شوند.

به هر حال، امروز هم بازار با رشد خفیف همراه بود و این مسئله باز هم نشان می‌دهد که اگر حمایتی از بازار نشود، سهامداران حقیقی در فروش بیشتر سهم‌های خود قدم برمی‌دارند چراکه از طرفی در حال حاضر شایعات پیش آمده در فضای مجازی و از طرف دیگر، دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری اجناس باعث شده است که بازار سرمایه بیشتر با زیان دست و پنجه نرم کند و دیگر خبری از سودهای شارپی و رشدهای آنچنانی در بورس نباشد.

در معاملات روز جاری، با جابجا شدن برخی از سهم‌های بنیادی بازار از جمله سهم گروه‌های خودرویی و فلزات اساسی، شاخص کل با رشد ۰.۱ واحدی روی یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۷۵ واحدی ایستاد و کمی امید در دل سهامداران حقیقی باقیمانده در تالار شیشه‌ای تزریق کرد. با این حال، برای اطلاع دقیق از روند معاملات امروز، به سراغ یک کارشناس بازار سرمایه رفتیم.

مدتی طول می‌کشد تا بی‌اعتمادی در بازار کاهش یابد و سهامداران با اعتماد بتوانند سهم‌های بنیادی و خوب بازار را خریداری کنند و تا زمان بازگشت اعتماد، اختلاف بین شاخص هم‌وزن و شاخص کل را مشاهده خواهیم کرد یعنی سهامداران ممکن است شرکت‌های کوچک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و یا به سمت شرکت‌های بزرگ و بنیادی تغییر جهت دهند

وضعیت کلی بورس مناسب است

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت رشد شاخص کل و روند کلی بازار در این روزها اظهار کرد: وضعیت کلی بازار به گونه‌ای است که شرایط مناسبی در بازار حاکم است چراکه هم گزارشات ۹ ماه شرکت‌ها خوب بود، وضعیت قیمت‌های جهانی خوب است و همین مسائل باعث می‌شود که وضعیت بنیادی بازار خیلی خوب باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خوبی را در بانک‌ها هم مشاهده می‌کنیم، گفت: بانک‌ها از نظر دارایی و حجم عملیات و هم پذیرش FATF باعث شده است که وضعیت بانک‌ها به خوبی رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بحثی که در حال حاضر باعث تلاطم در بازار سرمایه شده، اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به رفتار سهامداران حقوقی و نهادی بازار است و این ترس این دسته افراد به شرایط بازار غلبه کرده است تا این دسته از معامله‌گران سهم‌ها بنیادی خریداری شده خود را عرضه کنند و در یک ماه اخیر هم دیده شده است که این شائبه بیخود نیست یعنی هر سهم بنیادی که با اقبال مواجه شده است، با عرضه شدید از سمت سهامداران حقوقی مواجه بوده است.

عرضه سهام باید کنترل شود و بازار نباید به این صورت پیش برود که هر کسی از هر فرصتی برای عرضه استفاده کند اما متأسفانه در حال حاضر، از هر فرصتی برای عرضه سهام و تأمین نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های حقوقی استفاده می‌شود که این مسائل باید مدیریت شود و تا زمانی که این مسئله مدیریت نشود، این بی اعتمادی روز به روز بیشتر خواهد شد

تاجبر عنوان کرد: بازار به سمت شرکت‌هایی که شناور پایینی دارند و یا عرضه‌کننده‌ای ندارند، میل دارد و این دسته از سهام هم عموما در دسته سهام بی بنیاد و کوچک قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدتی طول می‌کشد تا بی‌اعتمادی در بازار کاهش یابد و سهامداران با اعتماد بتوانند سهم‌های بنیادی و خوب بازار را خریداری کنند و تا زمان بازگشت اعتماد، اختلاف بین شاخص هم‌وزن و شاخص کل را مشاهده خواهیم کرد یعنی سهامداران ممکن است شرکت‌های کوچک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و یا به سمت شرکت‌های بزرگ و بنیادی تغییر جهت دهند.

عرضه سهام باید کنترل شود

این کارشناس بازار سرمایه درباره افت و خیز بازار در روزهای اخیر و ادامه‌دار شدن این روند گفت: عرضه سهام باید کنترل شود و بازار نباید به این صورت پیش برود که هر کسی از هر فرصتی برای عرضه استفاده کند اما متأسفانه در حال حاضر، از هر فرصتی برای عرضه سهام و تأمین نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های حقوقی استفاده می‌شود که این مسائل باید مدیریت شود و تا زمانی که این مسئله مدیریت نشود، این بی اعتمادی روز به روز بیشتر خواهد شد.

تاجبر با تأکید بر اینکه روند فرسایشی در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاران خرد تغییری در رفتار سهامداران عمده بازار نبینند، اعتمادی در بازار به وجود نخواهد آمد، در حالی که با توجه به وضعیت بنیادی بازار، بورس نباید چنین شرایطی را تجربه کند. با این وجود، باید استراتژی دولت برای تأمین نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های عمده در قبال بازار سرمایه مشخص شود که اگر بازار سرمایه را به عنوان یک منبع مالی کوتاه‌مدت نگاه می‌کنند، و این نگاه ادامه‌دار باشد، شاهد فرار سهامداران خرد از بازار خواهیم بود.

منبع:بازار

۱۳۹۹/۱۰/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...