نسخه چاپی

اسماعیل دوستی در گفتگو با نما:

‌‌شهرداران‌ باید با رأی مستقیم مردم انتخاب شوند

عکس خبري -‌‌شهرداران‌ بايد با رأي مستقيم مردم انتخاب شوند

عضو سابق شورای شهر تهران ، با بیان اینكه قانون فعلی شوراها ضمانت اجرا ندارد، گفت: تنها وظیفه ای كه شوراها می توانند ایفاء كنند، انتخاب شهردار است كه معتقدم این انتخاب نیز باید از شورا گرفته و به مردم واگذار شود از این رو شهردار به صورت مستقیم و با رای مردم تعیین شود.

اسماعیل دوستی عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو با نما، با بیان اینکه قانون فعلی شوراها ضمانت اجرا ندارد، گفت: تنها وظیفه ای که شوراها می توانند ایفاء کنند، انتخاب شهردار است که معتقدم این انتخاب نیز باید از شورا گرفته و به مردم واگذار شود از این رو شهردار به صورت مستقیم و با رای مردم تعیین شود.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران نمی تواند یک ذی حساب تعریف کند، افزود: مجلس شورای اسلامی، دیوان محسابات دارد و این دیوان بر منابع، مصارف و هزینه های دولت براساس بودجه های سالیانه نظارت می کند و سالیانه در قالب تفریغ بودجه به مجلس گزارش ارائه می دهد اما شورای شهر این قدرت را هم ندارد.

عضو سابق شورای شهر تهران اضافه کرد: در صورتی که شورا باید دیوان محاسبات تشکیل دهد و بر دخل و خرج شهرداری نظارت کامل داشته باشد.

دوستی تصریح کرد: قانون شوراها حتما باید اصلاح شود تا بدین وسیله شورای شهر قدرت پیدا کند و انتخاب شهردار هم از سوی مردم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه انتخاب شهردار متاسفانه در این پنج دوره به انحراف کشیده شد، اظهار داشت: انتخاب شهردار یا براساس مسائل و منافع جناحی و سیاسی و یا بر مبنای وعده هایی که شهردار منتخب مطرح می کند صورت می گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن انتقاد از نظارت مجلس بر انتخابات شوراها، اظهار داشت: به اعتقاد بنده باید نظارت بر انتخابات شوراهای شهر از مجلس گرفته شود چرا که تاکنون امتحان خوبی پس نداده است.

دوستی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای نظارت بر انتخابات شوراها دارید؟ گفت: افرادی می توانند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها را بر عهده گیرند که خودشان منافعی در تایید و یا رد صلاحیت داوطبان نداشته باشند. اکنون نمایندگان مجلس از این منافع برخوردار هستند.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می کنم در اصلاح قانون انتخابات شوراها، کمیسیونی مرکب از نیروهای صلاحیت دار در سطح کشور، استان، شهرستان تشکیل شود و آنها وظیفه نظارت بر انتخابات شورها را برعده گیرند. افرادی همچون وزیر کشور، استاندار، دادستان و حتی نماینده ای از مجلس می توانند در این کمیسیون حضور داشته باشند.

عضو سابق شورای شهر تهران با انتقاد از مصوبه مجلس در ادوار گذشته مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران، گفت: بنده به یاد دارم در آن مقطع که در شورای شهر عضویت داشتم در این باره با مجلس و مهدی چمران نیز با شورای نگهبان رایزنی می کردیم، چمران با آیت الله جنتی هم دیدار کرد تا شورا مصوبه مجلس را رد کند.

دوستی تاکید کرد: تهران بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت دارد به همین جهت تعداد اعضای شوراها در کلانشهر ها حتما باید افزایش پیدا کند بخصوص تهران که ۳۱ نفر هم برای آن کم است.

۱۳۹۹/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...