نسخه چاپی

سهام در كف ۲۰ خرداد

عکس خبري -سهام در کف ?? خرداد

شاخص كل بورس ۱/ ۳ درصد دیگر عقب‌ نشست و روی عدد یك میلیون و ۱۴۹ هزار واحد توقف كرد. به‌این‌ترتیب با احتساب روز گذشته عدد شاخص به ۲۰ خرداد ماه بازگشت.


به گزارش نما، معاملات بورس تهران روز دوشنبه هم با افت شدید شاخص کل و سرخ‌پوشی سهام شرکت‌ها آغاز شد. به‌طوری که شاخص کل بورس ۱/ ۳ درصد دیگر عقب‌ نشست و روی عدد یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد توقف کرد. به‌این‌ترتیب با احتساب روز گذشته عدد شاخص به ۲۰ خرداد ماه بازگشت. شاخص کل هموزن نیز به مثابه شاخص کل افت شدید ۸/ ۱ درصدی (۷۹۰۰ واحد) را تجربه کرد.

به‌طور کلی دلیل منطقی خاصی برای ریزش‌های این روزهای بورس مطرح نیست. بسیاری تحولات کاخ سفید و واکنش نرخ ارز را عامل ریزش‌ها می‌دانند.

چهارشنبه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید و خداحافظی ترامپ با کاخ سفید است. دلار همچنان در حال از دست دادن کانال‌های جدید است و به ۲۲ هزار تومان تنزل یافته است.

هر چند ریزش‌ها در بازار ارز نیز همچنان از گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت بایدن به برجام و حذف تحریم‌ها حکایت دارد اما این امر تنها در حد یک احتمال است و بازگشت نرخ ارز به کانال‌های بالاتر در پی هر شایعه‌ای را تقویت می‌کند. از این رو در آینده بازار ارز و بورس سناریوهای متعددی وجود دارد که باعث ایجاد ابهام و تردید میان معامله‌گران شده است. اما آنچه مشخص است خستگی معامله‌گران و دلسردی آنها از بازگشت روزهای سبز به تالار شیشه‌ای است.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان شاید تنها راه نجات بازار سهام از وضعیت کنونی و تکرار نشدن این‌گونه ابرنوسان‌ها، حذف محدودیت دامنه نوسان است. هرچند متاسفانه شایعات دیگری مبنی بر ایجاد محدودیت‌های جدید دامنه نوسان به گوش می‌خورد و بسیاری این امر را تصمیمی درست برای جلوگیری از زیان بیشتر می‌دانند اما این موضوع در واقعیت به افزایش هیجان، صف‌سازی و کاهش نقدشوندگی بازار دامن می‌زند.

به‌رغم افت عمده نمادهای بورس و فرابورسی دیروز سیمانی‌ها با اقبال و توجه سهامداران همراه بودند. انتشار خبر موافقت دولت با تحویل نفت کوره (مازوت) به قیمت گاز به شرکت‌های تولیدکننده سیمان مهم‌ترین عامل افزایش توجه به این سهام بود.

در معاملات روز گذشته بورس از ۳۲۹ نماد معامله شده، ۱۱ نماد (۳/ ۳ درصد) صف خرید به ارزش ۴/ ۹۵ میلیارد تومان و ۲۸۵ نماد (۶/ ۸۶ درصد) صف فروش به ارزش ۵۱۵۸ میلیارد تومان تشکیل دادند. قیمت پایانی ۲۰ نماد مثبت و ۲۹۷ نماد منفی بودند.

در بازار اصلی فرابورس از ۱۲۸ نماد معامله شده، ۸ نماد (۲/ ۶ درصد) صف خرید به ارزش ۳۳۱ میلیارد تومان و ۱۰۵ نماد (۸۲ درصد) صف فروش به ارزش ۱۷۴۶ میلیارد تومان داشتند. قیمت پایانی ۱۱نماد مثبت و ۱۱۷ نماد منفی بود. در بازار پایه فرابورس از ۱۱۱ نماد معامله شده، ۱۹ نماد (۱/ ۱۷ درصد) صف خرید به ارزش ۸۲ میلیارد تومان و ۸۹ نماد (۸۰ درصد) صف فروش به ارزش ۱۶۵۶ میلیارد تومان تشکیل دادند. قیمت پایانی ۱۹ نماد مثبت و ۸۸ نماد منفی بود.

موضوع ناخوشایندی که این روزها شاهد آن هستیم، کاهش دادوستدها در معاملات است. تداوم این امر تفکر ایجاد فضای رکودی بر بورس را تقویت می‌کند. ارزش معاملات خرد بورس ۳ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس یک هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان بود که این ارقام کمترین از ۱۸ آبان ماه تاکنون بود.

همچنین حقوقی‌ها روز گذشته خالص خرید ۹۹۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. بیشترین میزان خرید آنان در گروه «فلزات اساسی و محصولات شیمیایی» بود. گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» بیشتر مورد توجه حقیقی‌ها بود و سهامداران خرد در میان عرضه‌ها نسبت به خرید سهام این گروه اقدام کردند.

بررسی تغییر مالکیت سهام در گروه‌های مختلف حکایت از آن دارد که سرمایه‌گذاری‌ها تنها گروه فعال در بازار سهام بودند که تغییر مالکیت در آنها از سمت حقوقی‌ها به حقیقی‌ها مثبت بود. سایر صنایع در این روز ارقامی منفی را به ثبت رساندند.

در این روز فلزات اساسی به ثبت خروج بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و گروه‌های محصولات شیمیایی و چند رشته‌ای صنعتی نیز در رتبه‌های بعدی هر کدام حدودا به میزان ۱۲۰۰ میلیارد تومان از حمایت حقیقی‌ها را از دست دادند. فرآورده‌های نفتی نیز پس از گروه‌های نامبرده در رتبه چهارم قرار گرفت.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

۱۳۹۹/۱۰/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...