نسخه چاپی

چرا جمهوری اسلامی به دنبال سلاح هسته ای نیست؟

اكبر كریمی


در دیدار نمایندگان مردم در مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب، معظم له بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد منع تولید بمب اتمی تأکید کرده و آن را برآمده از مبانی اسلامی برشمردند. با این حال ایشان بر بکاریگری از توانمندی هسته ای در هر سطحی برای نیازهای کشور، حتی در سطح غنی سازی 60 درصدی تأکید کرده و فرمودند: «ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیازهای کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد؛ مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

گزاره های تحلیلی:

1- بیان اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و اشاعه سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی در مرحله اول نفی صحبت های غیر کارشناسی علوی وزیر دولت روحانی بود؛ بیستم بهمن ماه حجت الاسلام علوی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو گفته بود، با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب، «جمهوری اسلامی سراغ بمب اتمی نمی‌رود، اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با گربه آزاد فرق کند؛ اگر ایران را به آن سمت هل دهند، آن‌وقت تقصیر ایران نیست». همین گفته دستمایه رسانه های ضد انقلاب خارج نشین قرار گرفت و مجدداً تلاش شد تا با روایت سازی جدید در خصوص پرونده هسته ای، اتهام زنی چند ساله غرب در خصوص تلاش کشورمان برای تولید سلاح اتمی را دغدغه ای بجا و درست جلوه دهند و از این طریق فشارها و هزینه ها بر دستگاه حاکمه ایران برای کاهش تعهدات برجامی را افزایش دهند.

2- تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر منع تولید و بکارگیری بمب اتمی در کنار استفاده از غنی سازی هسته ای در هر سطح مورد نیاز، پیام روشن دیگری نیز برای دشمن داشت و آن این بود که، جمهوری اسلامی نه از سر ترس و نه محافظه کاری، قائل به حرمت بمب اتم نیست، بلکه این سیاست یک سیاست مبنایی و غیرقابل تغییر است و اگر ترس یا محافظه‌کاری در این زمینه وجود داشت، به هیچ وجه موضوع تولید اورانیوم با غنای 60 درصدی، آن هم از زبان شخص اول مملکت مطرح نمی شد؛ این منطق روشن، پیام اقتدار همراه با پیروی از اصول محکم در جمهوری اسلامی را نشان داد. 3- و اما علت سیاست منع تولید و بکارگیری سلاح های اتمی در کشورمان چیست؟ رهبر انقلاب در پاسخ به این سوال می فرمایند: «آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند». ایشان در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در شهریور ماه 1391 نیز با تأکید بر این موضع جمهوری اسلامی، خطاب به دشمنان ملت ایران گفتند: «ما سلاح هسته‌ای را نه به‌خاطر زید و عمرو، نه به خاطر آمریکا و غیر آمریکا، به‌خاطر عقیده‌مان قبول نداریم؛ هیچ کس نباید داشته باشد. وقتی ما می‌گوییم شما نداشته باش، معنایش این است که خودمان هم قاطعاً می‌گوییم نباید داشته باشیم و نخواهیم داشت».

نکته پایانی:

رهبر معظم انقلاب در بیانات چند ساله اخیرشان در موضوع فوق، به دلایل دیگری از جمله هزینه‌بر بودن تولید و بیهوده، پرضرر و دردسرساز بودن نگهداری سلاح های اتمی و همچنین اقتدار آفرین نبودن آن برای کشورها اشاره کرده و در اسفند ماه 1390 در دیدار با دانشمندان هسته ای کشورمان تأکید کردند: «ما میخواهیم بگوییم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و اقتدار را در سلاح هسته‌ای نمیدانیم و اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را هم می‌توانیم بشکنیم». با این حال آن چیزی که در اندیشه رهبر معظم انقلاب از همه دلایل فوق اهمیت فوق العاده ای دارد، حقوق بشر برگرفته از مبانی اسلامی است، ادعایی که جهان غرب و کشورهای دارنده سلاح های اتمی مطرح می کنند ولی جمهوری اسلامی در عمل آن را اجرا کرده است.

۱۳۹۹/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...