نسخه چاپی

اصرار مخالفان بر بركناری پاشینیان

عکس خبري -اصرار مخالفان بر برکناري پاشينيان

رئیس جمهور "آرمن ساركیسیان" از امضای دستور بركناری رئیس ستادكل نیروهای مسلح ارمنستان كه نخست وزیر "پاشینیان" همچنان بر آن اصرار دارد، خودداری و این درخواست را مغایر با منافع ملی این كشور ارزیابی كرد.


به گزارش نمابه نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری ارمنستان اعلام کرد که "آرمن سارکیسیان" دستور برکناری "اونیک گاسپاریان" از سمت ریاست ستادکل نیروهای مسلح این کشور که نخست وزیر "نیکول پاشینیان" خواستار آن است را امضاء نکرده است.

در بیانیه منتشره از سوی دفتر ریاست جمهوری ارمنستان آمده است: «پیش‌نویس این دستور توسط وکلا و کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه تصمیم گرفته شد که این کار مغایر با قانون اساسی ارمنستان است. رئیس جمهور در چارچوب اختیارات قانونی خود، می‌تواند با چنین درخواستی مخالفت کرده و آن را به دولت بازگرداند.»

در این سند یادآوری شده که رئیس جمهور سارکیسیان از هیچیک از نیروهای سیاسی در داخل کشور حمایت نکرده و تصمیمات وی صرفاً بر اساس منافع ملی ارمنستان هدایت و اتخاذ می‌شود.

رئیس جمهوری ارمنستان در این بیانیه تأکید کرده است: «در این واقعیت که ارتش باید در مسائل سیاسی بی طرف باقی بماند، تردیدی وجود ندارد. واضح است که در ارتباط با ترکیب پرسنل نیروهای نظامی، بیش از هر زمان دیگری نیاز به دقت و حمایت وجود دارد. تصمیم گیری درباره مسئله انتصاب و عزل مقامات نظامی در اولویت قرار داشته و در هیچ شرایطی نباید از آن غفلت کرد.»

آرمن سارکیسیان روز جمعه با "اونیک گاسپاریان" رئیس ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان دیدار و با وی گفت‌وگو کرده بود. جزییات این مذاکرات فاش نشده است.

در خبر دیگری گزارش شده، شب گذشته (شنبه) بعد از خودداری سارکیسیان از امضای دستور برکناری گاسپاریان، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که باز دیگر پیشنهاد برکناری رئیس ستادکل نیروهای مسلح را برای رئیس جمهور فرستاده است.

به عقیده پاشینیان، این تصمیم رئیس جمهوری ارمنستان با روند حل و فصل اوضاع پیچیده کنونی در داخل کشور مطابقت ندارد.

وی گفت: «من بار دیگر این درخواست را به دفتر سارکیسیان فرستادن و منتظر هستم تا در اسرع وقت امضاء شود.»

این در حالی است که سخنگوی مخالفان در ارمنستان اعلام کرد که مخالفان نیکول پاشینیان، تا برکناری وی از سمت نخست وزیری، در چادرهای خود مقابل ساختمان دولت در مرکز ایروان باقی خواهند ماند.

به گفته خبرنگار این خبرگزاری، شب‌ها در چادرهای برپا شده توسط مخالفان پاشینیان، حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر باقی مانده و تعداد این افراد در روز به ۲۰۰ نفر می‌رسد. مخالفان نخست وزیر گفته‌اند که اعتراضات بدون محدودیت زمانی آنها تا استعفای پاشینیان ادامه خواهد داشت.

ضمن اینکه "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه برای دومین بار طی چند روز گذشته، مذاکرات تلفنی با "واگارشاک آروتونیان" وزیر دفاع ارمنستان انجام داد. طرفین مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه، روند اوضاع کلی در منطقه، تحقق وظایف مربوط به رعایت آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی و اوضاع داخلی در ارمنستان را بررسی کردند.

وزرای دفاع روسیه و ارمنستان روز پنج شنبه نیز با یکدیگر رایزنی کرده بودند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...