نسخه چاپی

تهدید تازه برای بورس/ تاثیر نرخ جدید سود بانكی بر معاملات بازار سهام

جلسه‌ای با موضوعیت تعیین نرخ سود بانكی با حضور رئیس سازمان بورس و دبیر كانون بانك‌ها برگزار شد. در این جلسه برای نرخ سود بانكی و جزئیات درصد آن تصمیم‌گیری شد.


به گزارش نما، بازار سهام در شرایط نزولی به سر می‌برد و سهامداران از شرایط بورس ناراضی هستند. با توجه به شرایط موجود سایت‌گذارن اقداماتی برای تغییر در این روند منفی انجام می‌دهند.

در جلسه‌ای وزیر اقتصاد و دارایی در نامه‌ای از همه بانک‌های دولتی درخواست کرد تا مصوبه شورای پول و اعتبار را مبنی بر پرداخت حداکثر ۱۶درصد سود سپرده بلند مدت یکساله رعایت کنند. فرهاد دژپسند در این نامه تاکید کرده نرخ‌های بالاتر از این عدد از سوی بانک‌ها هزینه قابل قبول مالیاتی نیست و سازمان امور مالیاتی موظف است طبق گزارش حسابرسی در این خصوص اقدام کند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره اثرات مصوبات این جلسه توضیح داد: به توجه به کاهش انتظار تورمی، مردم برای رفتن به سمت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری علاقه بیش‌تری پیدا می‌کنند.
اون در ادامه گفت: تجربه نشان داده است بانک‌ها در سال‌های گذشته سابقه‌ی خوبی برای جذب مردم برای سرمایه‌گذاری دارند و به نوعی نیاز به تمهیدات و تسهیلات خاصی ندارند.

الیاس کردی با توجه به شرایط بازار و نبود نقدشوندگی در بازار اظهار کرد: شرایط به نحوی در حال گذر است که اگر سرمایه مردم به سمت بانک‌ها برود هم بانک‌ها در حال حاضر سرمایه‌ای را وارد بازار سهام نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سهام با اشاره جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها و رئیس سازمان بورس توضیح داد: با توجه به صحبت‌ها و اخباری که از این جلسه خارج شده است، مبنی بر تعیین نرخ سود بانکی ۱۶ درصد، تخلف بانک‌ها با نرخ سود بیش‌تر و اخباری از این دست مشخص است که در تلاش هستند تا با انتشار خبرهایی بتوانند به شرایط بورس کمک کنند.

پیام الیاس کردی با بیان اینکه مهم‌ترین اصل بازار یعنی نقدشوندگی از بازار گرفته شده است، توضیح داد: اینگونه اخبار و تصمیم‌ها برای بازار موثر نیست. همانطور که در هفته‌های گذشته اخباری از این دست منتشر شده است اما بازار واکنشی به آن‌ها نشان نداد.

الیاس کردی افزود: خبرهایی با وزن و اعتبار و عمق بیش‌تر شاید بتواند در روند معاملات موثر باشد.

او در پایان گفت: با توجه به نامه‌ای که از سوی وزیر اقتصاد منتشر شده است، نام بانک‌هایی که در آن لیست آمده کامل نیست و همین نکته باعث می‌شود تعدادی از کارشناسان و سهامداران به این موضوع اهمیت چندانی ندهند.

باید دید نتیجه این نامه‌نگاری‌ها و با توجه به اینکه لیست بانک‌ها در آن نامه کامل نیست، نرخ سود بانکی در نهایت چه تغییری می‌کند و تاثیری در فعالیت بانک‌ها و سهامداران در بازار سهام دارد یا خیر؟

تهدید تازه برای بورس/ تاثیر نرخ جدید سود بانکی بر معاملات بازار سهام

منبع:تجارت‌نیوز

۱۴۰۰/۱/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...