نسخه چاپی

تحلیل «مانیل تایمز» از اشتباه راهبردی ترامپ و وضعیت برجام

عکس خبري -تحليل «مانيل تايمز» از اشتباه راهبردي ترامپ و وضعيت برجام

«مانیل تایمز» در گزارشی می‎گوید خروج آمریكا از برجام و راه اندازی كمپین فشار حداكثری یك اشتباه راهبردی بوده و شكستی بزرگ را برای این كشور رقم زد.


به گزارش نما، «دونالد ترامپ»، رییس جمهور سابق آمریکا، ۳ سال پیش و در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، خروج یکجانبه آمریکا را از توافق هسته‌ای اعلام کرد.

ترامپ که همواره از برجام به عنوان «بدترین توافق تاریخ آمریکا» یاد می‌کرد در نهایت این کشور را به صورت یکجانبه از این توافق خارج کرد.

وی با راه اندازی کمپین موسوم به «فشار حداکثری»، احیای تحریم‌ها علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید قصد داشت ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و «توافقی جامع تر» با ایران که «برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران» را در بر بگیرد، ایجاد کند.

اکنون با گذشت ۳ سال از این اقدام، بر روی شکست این راهبرد در سطح بین الملل در میان تحلیلگران و کارشناسان اتفاق نظر وجود دارد.

پایگاه «مانیل تایمز» در گزارشی با عنوان «تصمیم بایدن در بازگشت به توافق هسته‌ای درست است» به بی نتیجه بودن رویکرد ترامپ اشاره کرده و آن را «اشتباه راهبردی» توصیف می‌کند.

این گزارش می‌گوید «جو بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی خود خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای، یک اشتباه توصیف کرد؛ او یادآوری کرده که در زمان فعالیت خود به عنوان معاون رییس جمهور، برجام را به عنوان یک موفقیت برجسته در دولت اوباما به کنگره ارائه داد.»

«مانیل تایمز» با بیان این مطلب که «بهبود روابط به معنای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه خواهد بود»، می‌نویسد «مدتی طولانی مقام‎های ایران و آمریکا به همراه سایر اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان، درباره این توافق مذاکره کردند.»

این گزارش در بخش دیگری می‌گوید «بایدن می‌توانست خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را یک اشتباه بزرگ توصیف کند، از منظر جهانی نیز اقدام ترامپ همین گونه بود؛ این اقدام ضربه‌ای بود به تلاش‌های بین المللی.»

«مانیل تایمز»، توافق هسته‌ای را «یک واقعه مهم در تاریخ همکاری قدرت‌های بزرگ در تحقق اهداف اصلی منشور سازمان ملل متحد» توصیف می‌کند.

این گزارش همچنین با اشاره به همکاری رژیم صهیونیستی در خروج آمریکا از برجام، می‌نویسد «مربیگری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نیز شاید به دلیل نادیده گرفتن پیمان ان پی تی از سوی اسرائیل باشد؛ اسرائیل از طرف‎هایی است که از امضای توافق منع گسترش سلاح های هسته‌ای خودداری کرده‎اند.»
منبع: میزان

۱۴۰۰/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...