نسخه چاپی

اعمال تخفیف ۳۰ درصدی صندوق پالایشی یكم/سهام داران صبور باشند

عکس خبري -اعمال تخفيف ?? درصدي صندوق پالايشي يکم/سهام داران صبور باشند

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: بیش از ۱۰.۲ میلیون نفر در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری كردند.


به گزارش نما، میثم فدایی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس گفت: در حال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بورس حضور دارند که ارزش روز آنها بیش از ۵۱۳ هزار میلیارد تومان شده است و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها حضور دارند که در واقع روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را برگزیده‌اند.

به گفته وی، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق‌ها شامل صندوق با درآمد ثابت هستند، همچنین ۸۷ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های بازارگردان در بورس است که برای نقدشوندگی سهام فعالیت دارند و ۵۶ هزار میلیارد تومان ارزش صندوق‌های سهامی است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در صندوق‌های با درآمد ثابت ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام وجود دارد. همچنین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده‌های شبکه بانکی در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد.

فدایی در پاسخ به این پرسش که مشتری اوراق دولتی که منتشر می شود چه کسانی هستند، گفت: حدود ۴۰ درصد از اوراق دولتی توسط صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری می‌شود و این صندوق‌های با درآمد ثابت برای اعضای خود سود ماهانه تقسیم می‌کنند؛ ا ما در مورد صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط با افزایش قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری (یونیت‌ها) سودی نصیب دارندگان این واحدها می‌شود.

وی در مورد اینکه اکثر کارشناسان می‌گویند مردم تازه وارد به صورت غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند، عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر مردم قدرت تحلیل سهام و بازار را ندارند و یا وقت کافی برای تحلیل بازار را ندارند از طرفی با توجه به اینکه هزینه معاملاتی در روش سهامداری مستقیم بالا است و در صندوق‌ها این هزینه کمتر است بنابراین توصیه می‌شود کسانی که تازه می‌خواهند وارد بازار شوند به روش غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد مدیریت صندوق‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه مدیران سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به تأیید حرفه‌ای سازمان بورس می‌رسند و صلاحیت آنها باید تأیید شود بنابراین افراد حرفه‌ای در این صندوق‌ها قرار می‌گیرند.

فدایی در مورد اینکه آیا امکان سوخت پول مردم در صندوق‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صندوق‌های سهامی امکان زیان وجود دارد اما احتمال سوخت کل سرمایه وجود ندارد چون این صندوق‌ها پشتوانه دارند. بخش عمده‌ای از پشتوانه این صندوق‌ها سهام موجود بازار است. همچنین در مورد صندوق‌های سپرده‌گذاری پول‌ها توسط متولی حسابرسی چک می‌شود و در صندوق‌های با درآمد ثابت ضامن نقدشوندگی که معمولاً بانک‌ها هستند وجود دارد. البته در صندوق سهامی ضامن نقدشوندگی وجود ندارد و امکان سود و زیان در آن وجود دارد.

* بازدهی ۱۵۳ درصدی صندوق‌های سهامی در سال گذشته

وی در مورد اینکه برای تازه واردگان به بورس چه نوع صندوقی را پیشنهاد می‌کنید، گفت: کسانی که قدری ریسک می‌پذیرند صندوق سهامی انتخاب کنند و آنهایی که درآمد ثابت می‌خواهند صندوق با درآمد ثابت انتخاب کنند که حداقل بازدهی سالانه صندوق با درآمد ثابت ۲۰ درصد در سال است. بازدهی صندوق‌های سهامی مطابق بازدهی بازار است که این بازدهی در سال گذشته ۱۵۳ درصد بوده؛ در صندوق‌های مختلط نیز ترکیبی از بازدهی صندوق‌های ثابت و صندوق با درآمد ثابت نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

از سال گذشته که اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر شده برخی از افراد به صورت مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌ها شدند که در نوسانات بازار دچار زیان شدند اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت علاوه بر کاهش هزینه مبادلات می‌تواند درآمد ثابتی بیشتر از شبکه بانکی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۴/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...