نسخه چاپی

بی‌توجهی مردم به هشدار پلیس فتا درباره كلاهبرداری‌های مجازی

عکس خبري -بي‌توجهي مردم به هشدار پليس فتا درباره کلاهبرداري‌هاي مجازي

معمولا پلیس در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف پیش بینی‌هایی درباره احتمال وقوع جرائم مجازی را دارد و برای پیشگیری از بروز چنین جرائمی اطلاع رسانی‌های عمومی را به قصد آگاه سازی شهروندان به انجام می‌رساند.


به گزارش نما، تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درخصوص تاثیر وجود مناسبت‌ها یا رویدادها بر ایجاد شگردهای جدید کلاهبرداری مجازی گفت: در مجموع مجرمان همیشه به دنبال به دست آوردن فرصت‌های مناسب هستند. آن هم فرصت‌هایی که بتوانند آن خواسته‌هایی که دارند را به جامعه هدفشان تحمیل کنند. این فرصت‌ها می‌تواند مربوط به مناسبت‌های خاص یا شرایط ویژه‌ای باشد. مثلا به یک باره مردم به فعالیت و مشارکت در حوزه رمز ارزها گرایش پیدا می‌کنند. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد مجرمان هم با توجه به شرایط پیش آمده برای پیش بردن اهدافشان به سراغ رمزارزها می‌روند. در شرایطی که در ظرف چند سال اخیر که بیشتر مردم به خریدهای اینترنتی و مجازی گرایش پیدا کرده اند مجرمان هم به حضور در همان فضا متمایل شده اند. چون وقتی می‌بینند اقبال عمومی به این حوزه کشیده شده آن‌ها هم مجاب می‌شوند تا در این فضا فعالیت هایشان را پیش ببرند و جامعه هدفشان را در چنین موقعیت‌هایی پیدا کنند؛ بنابراین در شرایط یا مناسبت‌های خاص و در هر موضوعی که فرصتی برای مجرمان فراهم کند معمولا از چنان فرصت‌هایی حداکثر استفاده را خواهند کرد و تلاش می‌کنند تا قربانیان بیشتری را به دام بیندازند.

وی در پاسخ به اینکه فرصت طلبی کلاهبرداران مجازی برای بهره گیری از مناسبت‌ها یا رویدادها چه اثری بر پیش بینی‌های پلیس فتا برای مقابله با این جرائم دارد گفت: معمولا پلیس در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف پیش بینی‌هایی درباره احتمال وقوع این نوع جرائم را دارد و برای پیشگیری از بروز چنین جرائمی اطلاع رسانی‌های عمومی را به قصد آگاه سازی شهروندان به انجام می‌رساند. اما نظر من این است که آنگونه که انتظار می‌رود شهروندان از رسانه‌های داخلی بهره نمی‌برند و هشدارهایی که داده می‌شود را جدی نمی‌گیرند و همین باعث بیشتر شدن حجم آسیب پذیری شهروندان می‌شود.
کاظمی درباره نحوه رصد و شناسایی و برخورد پلیس با ایجادکنندگان درگاه‌های جعلی که با هدف سودجویی از حوادثی نظیر کرونا، زلزله یا مناسبت‌هایی مانند اربعین انجام می‌شود گفت: بعضی از درگاه‌های جعلی بر پایه رصدهای سایبری قابل شناسایی نیستند. این نوع درگاه معمولا زمانی قابل رویت و شناسایی می‌شوند که اتفاقی رخ دهد و شهروندان در دام آن‌ها گرفتار شوند و بعد از انجام شکایت‌های مقدماتی در مراجع قانونی و ارجاع این شکایت‌ها به پلیس امکان شناسایی این درگاه‌های جعلی فراهم می‌شود و قابل رصد و پیگیری خواهند شد؛ بنابراین در رصدهای سایبری گاهی اوقات بعضی از درگاه‌های بانکی قابل شناسایی نیستند.

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه درگاه‌های جعلی چه سهمی در کلاهبرداری مجازی دارند اظهار داشت: درگاه‌های مجازی قربانیان خاص خودشان را دارند. چیزی که ما می‌توانیم مشاهده کنیم حاکی از این است که آن دسته از افرادی که اطلاعات کمتری در حوزه فعالیت‌های مجازی دارند به راحتی فریب درگاه‌های جعلی را می‌خورند و همین مساله باعث می‌شود تا تعداد قربانیان این فضا هم بالا برود. اما اگر اطلاعات و دانش کاربران بالا باشد می‌توان گفت به ندرت گردانندگان این درگاه‌ها خواهند توانست به مقاصد خودشان برسند و قربانی بگیرند؛ بنابراین در صورت تحقق چنین وضعیتی درصد کلاهبرداری‌هایی که از طریق درگاه‌های مجازی اتفاق می‌افتد بسیار کم خواهد بود. ولی اگر کاربران فضای مجازی آشنایی کمی با این فضا داشته باشند و از دانش و اطلاعات پایینی برخوردار باشند بیشتر فریب خواهند خورد و در دام این درگاه‌های جعلی گرفتار خواهند شد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۶/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...