نسخه چاپی

عضو تیم تحقیقاتی خبر داد؛

ثبت جهانی یك ماهی جدید به نام «علی دایی»

عکس خبري -ثبت جهاني يک ماهي جديد به نام «علي دايي»

گونه ای جدید از ماهی كه از سوی یك تیم تحقیقاتی ایرانی ـ آلمانی كشف شده است به نام «علی دایی» «Glyptothorax alidaeii» نامگذاری شد.

به گزارش نما، گونه‌ای جدید از ماهی توسط تیم تحقیقاتی ایرانی بازخوانی، کشف و ثبت شد. این گونه به نام «علی دایی» فوتبالیست مشهور ایرانی نامگذاری شده است.

صابر وطن دوست عضو این تیم تحقیقاتی در گفتگو با اشاره به اینکه در این تحقیق ۵ گونه ماهی از گربه ماهیان مکنده کشف و معرفی شده‌اند، ابراز داشت: این پژوهش و توصیف گونه جدید حدود ۱۰ سال زمان برده است.

وی با اشاره به اینکه یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده «سیسوریده» در حوضه آبریز رودخانه‌های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق کارکرده و در قالب یک مقاله با کشف گونه‌های ناشناخته از این خانواده منتشر کرده‌اند ابراز داشت: این کار با همکاری متخصصانی از تهران، بابل و برلین انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین‌بار به جهان علم معرفی شدند.

پراکنش این ماهی در رودخانه‌های استان‌های غربی و جنوب غربی ایران واقع شده و نام علمی این گونه از ماهیان که عمدتاً در رودخانه سیمره در مرز دو استان ایلام و لرستان زیست می‌کند، به پاس فعالیت‌های انسان‌دوستانه و میهن‌دوستانه علی دایی مربی پرآوازه کشورمان پس از زلزله کرمانشاه، به نام «Glyptothorax alidaeii» نامگذاری شد.

مقاله حاصل از این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات جانورشناسی جهان (Zootaxa) اخیراً به انتشار رسیده است.

نامگذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام شعرای بزرگ و شخصیت‌هایی همچون فردوسی، حافظ، امیرکبیر، پرفسور سمیعی و محمدرضا شجریان نامگذاری شده‌اند.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...