نسخه چاپی

راستینه: عزیزی‌خادم سواد حقوقی‌اش را بیشتر كند/ دوستان حاشیه‌سازی نكنند؛ اصرار بر غلط، غلط است

عکس خبري -راستينه: عزيزي‌خادم سواد حقوقي‌اش را بيشتر کند/ دوستان حاشيه‌سازي نکنند؛ اصرار بر غلط، غلط است

نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون موضوع تغییر بند یك اساسنامه فدراسیون فوتبال توضیحات كاملی را ارائه كرد.

به گزارش نما، احمد راستینه در حاشیه مراسم بدرقه تیم ملی کاراته برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: جمع مصمم، با انگیزه وجود دارد و کاروان عزم و ایمان یک پیام روشن برای جامعه ایرانی دارد. قهرمانی آسیا در دسترس است، به شرط آنکه همین عزم و ایمان در تک تک ورزشکاران در میدان ورزشی خودش را نشان بدهد. آنچه دیدم، یک روحیه و انگیزه خوب و یک اراده پولادین برای یک افتخارآفرینی و خوشحال کردن ملت است. تبریک هم می‌گویم؛ یک تیم کامل در همه رده‌ها و بخش‌ها شکل گرفته و این نشان می‌دهد که یک رویه زیبا در ورزش در حال شکل گیری است و ظرفیت و استعداد ورزش ما نشان می‌دهد که می‌توانیم در میادین مختلف آسیایی، جهانی و المپیک بر روی سکوی افتخار قرار بگیریم.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل بودجه هم هستیم، به همکاران در مجلس و ریاست آن می‌گویم که سال گذشته مجلس یک قدم بلند برای حمایت از ورزش برداشت که خوشبختانه کمک‌های خوبی انجام شد، اما برای ۱۴۰۱ باید یک کار و اقدام ویژه در حمایت از ورزش انجام بدهیم. بارها گفته‌ام که تک تک قهرمانان ورزشی، پرچمداران عزت و شرف ایران اسلامی هستند. از آنها باید حمایت کنیم. پیام حمایت از ورزش، استقلال ایران اسلامی است. همین جا تمام تلاش خود را خواهیم کرد که یک کمک ویژه به ورزش شود. خوشبختانه وزارت ورزش هم برنامه‌ریزی خوبی را شروع کرده و مطمئن هستم که آثار و نتایج آن آرام آرام و بیش از گذشته در ورزش کشور مشخص خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تایید بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: الان آنچه که در قانون وجود دارد، این است که فدراسیون‌ها یک نهاد عمومی غیر دولتی مستقل هستند که مجامع‌شان برای آنها تصمیم می‌گیرند. در واقع آنچه نیاز ورزش کشور در فدراسیون‌ها است، دولت یک لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده و در آنجا خواسته است که بند یک اساسنامه تغییر کند و واژه «عمومی» از فدراسیون‌ها برداشته شود. اینجا اختلاف بر سر آن است که در قانون ما، عنوان نهاد خصوصی مستقل که از دولت بتواند ردیف بودجه بگیرد، وجود ندارد. ما برای آنکه فدراسیون‌ها مشکل استقلال نداشته باشند، آنها را به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی تعریف کرده‌ایم، یعنی تمام اختیارات یک نهاد خصوصی را دارند.

راستیه عنوان کرد: این پیام روشنی است که به همه فدراسیون‌های جهانی هم داده شده است. خودِ فدراسیون‌های جهانی هم می‌دانند که در کشور ما هیچ بن‌بستی در فدراسیون‌ها از لحاظ قانونی وجود ندارد، اما از آنجایی که دولت درخواست کرده بود که موضوع در مجلس بررسی شود، ما بررسی آنها را شروع کردیم. اینکه دوستان اصرار دارند که این بند باید حتماً در مجلس تصویب شود، این در اختیارات من نیست. ما به عنوان یک نماینده مجلس وظیفه داریم که آن را در کمیسیون تخصصی بررسی کنیم. اگر در آنجا تصویب شد، به صحن مجلس می‌رود و در صورت تصویب در آنجا به شورای نگهبان می‌رود و مغایرت آن با شرع و قانون اساسی بررسی می‌شود تا اگر تایید نهایی شد، این بند تغییر کند.

وی تصریح کرد: ما سال گذشته یک لایحه‌ای که ۱۳ سال باقی مانده بود، در مجلس تصویب کردیم و وزارت ورزش صاحب قانون شد. در آن قانون کاملاً توضیح داده شده که ماهیت فدراسیون‌ها چیست. این لایحه را دولت قبلی به مجلس آورد و تصویب شد. نمی‌شود که ظرف یک سال دوباره لایحه بیاوردند که بند دیگری را تصویب کنیم. حرف ما به آنها این است که شما خلأ قانونی ندارید، شما یک فدراسیون کاملاً مستقل هستید و مجمع عمومی دارید، دولت در تصمیمات شما دخالت نمی‌کند. در واقع نه تنها دخالت نکرده، بلکه حمایت و پشتیبانی انجام داده است. الان اگر این بخش برداشته شود، دیگر نمی‌توانیم ردیف بودجه بگذاریم، چون قانونی اجازه نمی‌دهد؛ در حالی که الان به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی هم مزایای یک نهاد خصوصی مستقل را می‌برند و هم از پشتیبانی دولت بهره‌مند هستند.

وی در واکنش به اینکه عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است این دخالت‌ها باعث پیچیده شدن کار می‌شود، گفت: به عزیزی خادم توصیه می‌کنم که یک مقداری سواد حقوقی‌اش را افزایش بدهد. حتی من دیدم که مشاوره حقوقی او یک نامه سرگشاده در رسانه‌ها منتشر کرده که این نامه سرگشاده خیلی جالب بود. اولاً شما می‌دانید که مراحل و فرآیند تصویب قانون اینگونه نیست که شما یک خواسته‌ای را به مجلس بدهید و بگویید که باید تبدیل به قانون شود. کسی که یک فرد حقوقی است، باید بداند که فرآیند حقوقی و قانون‌گذاری مشخص است.

راستیه در این باره ادامه داد: نکته دوم این است که عزیزی خادم می‌داند فدراسیون فوتبال در سال‌های طولانی با عنوان نهاد عمومی غیر دولتی تحت تصمیمات مجمع اداره شده و افتخارات خوبی هم کسب شده و الان هم در آستانه حضور در جام جهانی هستیم. اینکه چرا این حاشیه‌ها را مطرح می‌کنیم و چرا پیام غلط به فیفا می‌دهیم، من می‌گویم که فیفا می‌داند در کشور ما بن‌بست قانونی وجود ندارد. ضمناً فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل است و به طور کامل اختیارات بخش خصوصی را دارد و از این اختیارات نیز استفاده می‌کند. دولت دخالتی در فدراسیون ندارد و فدراسیون فوتبال بر اساس تصمیمات مجمع خودش اداره می‌شود. حالا اگر رئیس فدراسیون اصرار دارد که یک بند اساسنامه را الزاماً باید تغییر بدهیم، خُب این اصرار یک فرد است. ما باید در فرآیند قانون‌گذاری ببینیم که این موضوع چه مسیری را طی می‌کند. ضمن اینکه گفته بودم سال گذشته یک قانون مرتبط با شرح وظایف و اختیارات و اهداف وزارت ورزش و جوانان در تاریخ ۱۶ آذر ماه تصویب شده، نمی‌توانید در عرض یک سال بگویید که این قانون دوباره تغییر کند. این موضوع غلط و اصرار بر این غلط نیز غلط است. دوستان حاشیه‌سازی نکنند؛ مجلس در فضایی کاملاً آرام به وظیفه قانونی‌اش عمل کرده و عمل خواهد کرد. آنچه نیاز ورزش ما است، الان وجود دارد. این درخواست نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره ضرب‌الاجل فیفا تا روز ۱۰ اسفند ماه گفت: فیفا در جایگاهی نیست که برای ما تعیین و تکلیف کند. فیفا براساس قوانین داخلی کشورها، به همه آنها احترام می‌گذارد. اینکه آقایان می‌گویند که فرصت نداریم، حرف غلطی است. الان فدراسیون فوتبال براساس اساسنامه‌اش و شرح وظایف و اختیاراتش یک نهاد خصوصی مستقل است که تعریف شده است. ما نهاد خصوصیِ مستقلِ بودجه‌بگیر از دولت را به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی تعریف کرده‌ایم. حالا اگر بخواهیم این را تبدیل به نهاد خصوصی مستقل کنیم، این مسئله باید در تمام فرآیند قانون‌گذاری باید اصلاح شود. لذا اصرار بر این موضوع غلط است و انتظارم این است که بر روی این مسئله اصرار نکنند.

وی درباره حذف ردیف بودجه مستقل برای کمیته‌های المپیک و پارالمپیک و قرار گرفتن این بودجه در زیر مجموعه وزارت ورزش برای سال ۱۴۰۱ گفت: اجازه بدهید، لایحه بودجه تازه به مجلس آمده است. ما باید بررسی کنیم. دولت به دلیل آنکه فرآیند نظارت را شفاف کند، تصمیم گرفته برخی سرفصل‌ها را ادغام کند. ما این موضوع را در مجلس بررسی می‌کنیم و آن چیزی که به نفع ورزش کشور است، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. هنوز چیزی در این باره قطعی نیست و باید در بخش‌های مختلف بررسی لازم صورت بگیرد.

۱۴۰۰/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...