نسخه چاپی

مطالعات نشان می دهد؛

بیماری آسم موجب كاهش ریسك تومورهای مغزی می شود

عکس خبري -بيماري آسم موجب کاهش ريسک تومورهاي مغزي مي شود

مطالعات نشان می دهد بیماری آسم با كاهش خطر تومورهای مغزی مرتبط است.

به گزارش نما به نقل از مهر، به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، سلول‌های ایمنی فعال در بیماری آسم کمتر قادر به ترویج رشد تومورهای مغزی هستند. این یافته‌ها می‌تواند به رویکردهای درمانی جدید منجر شود.

آسم، یک بیماری تنفسی است که در آن مجاری تنفسی باریک و ملتهب می‌شوند. به نظر می‌رسد افراد مبتلا به آسم کمتر از دیگران در معرض ابتلاء به تومورهای مغزی هستند.

این رابطه به رفتار سلول‌های T، نوعی از سلول‌های ایمنی مربوط می‌شود. هنگامی که یک فرد به آسم مبتلا می‌شود، سلول‌های T او فعال می‌شوند. در یک مطالعه جدید روی موش‌ها، محققان کشف کردند که آسم باعث می‌شود سلول‌های T به گونه‌ای رفتار کنند که التهاب ریه را تحریک کند اما از رشد تومورهای مغزی جلوگیری کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های T در بیماران مبتلا به تومور مغزی برای عملکرد بیشتر شبیه سلول‌های T در بیماران آسم می‌تواند رویکرد جدیدی برای درمان تومورهای مغزی باشد.

«دیوید اچ. گاتمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اگر بتوانیم سلول‌های T را فریب دهیم تا وقتی وارد مغز می‌شوند فکر کنند سلول‌های T آسمی هستند، دیگر از تشکیل و رشد تومور مغزی پشتیبانی نمی‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند منجر به انواع جدیدی از درمان‌ها شود که سلول‌های T و تعامل آن‌ها با سلول‌های مغز را هدف قرار می‌دهند.»

این ایده که افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی، مانند آسم یا اگزما، کمتر مستعد ابتلاء به تومورهای مغزی هستند، برای اولین بار بیش از ۱۵ سال پیش بر اساس مشاهدات اپیدمیولوژیک مطرح شد. اما هیچ دلیل واضحی وجود نداشت که چرا این دو نوع بیماری کاملاً متفاوت، با هم ارتباط دارند.

۱۴۰۰/۹/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...