نسخه چاپی

با امیر حاج‌رضایی درباره «داستانی كه ختم به شر شد»؛ AFC پاسخ افراد متوهم را داد

عکس خبري -با امير حاج‌رضايي درباره «داستاني که ختم به شر شد»؛ AFC پاسخ افراد متوهم را داد

كارشناس فوتبال ایران با اشاره به حذف سه تیم ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ می‌گوید كه این اتفاق ممكن است در زمینه‌ای دیگر باز هم تكرار شود.

به گزارش نما، امیر حاج‎‌رضایی در خصوص حذف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: ضربه خیلی سنگینی بود، هرچند اتفاقاتی که در فوتبال ایران رخ می‌دهد برای من تعجب‌برانگیز نیست اما تاثربرانگیز است. در مورد داستانی که ختم به شر شد باید بگویم همواره افرادی هستند که اظهارنظری همراه با یک نوع توهم داشتند و می‌گفتند چنین اتفاقی نمی‌افتد و پرسپولیس و استقلال و در درجه بعدی گل‌گهر از آسیا حذف نمی‌شوند. آنها مدعی بودند AFC می‌داند تیم‌های ایرانی چقدر طرفدار دارند و حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها حیثیت کنفدراسیون فوتبال آسیا را بالا می‌برد ولی واقعیت چیز دیگری است. AFC قوانینی را تدوین کرده که باید اجرا شود و ما اجرایش نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ببینید ما چقدر پرونده در AFC و فیفا داریم، همه پرونده‌ها را هم می‌بازیم و علاوه بر اصل پول، باید بهره و کارمزد آن را هم بپردازیم. چرایی‌اش هم مشخص است؛ ناتوانی در مدیریت. من روی مدیریت مکث می‌کنم. وقتی شما قراردادی می‌بندید طبعاً باید یک حقوقدان کنارتان باشد که بداند هر کلمه چه بار حقوقی‌ای داشته و می‌تواند له یا علیه‌ات باشد. حتماً مسائلی است که اینقدر قراردادها بد بسته می‌شود.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه حذف تیم‌های ایرانی چه پیامدی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این داستان می‌تواند عوارض خیلی زیادی برای فوتبال ما داشته باشد. یکی از آنها نگاه کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس و حتی اروپایی‌ها است. اگر نگویم دید آنها در مورد فوتبال ایران به صفر می‌رسد اما خیلی محدود می‌شود. بازیکنان ما در رقابت‌های باشگاهی آسیا به مدد امواج ماهواره‌ای و تکنولوژی دیده می‌شدند اما حالا قطعاً یک سال کسی آنها را نمی‌بیند.

حاج‌رضایی افزود: آسیب‌های این اتفاق خیلی زیاد بوده و یکی دیگر از آسیب‌ها این است که وقتی فوتبالیست نتواند لژیونر شود، تیم ملی ضربه می‌خورد. اگر الان در آستانه حضور در جام‌جهانی هستیم و ان‌شاءالله هم صعود می‌کنیم، به مدد همین لژیونرهاست که دست اسکوچیچ خیلی پُر است و می‌تواند دو تیم را به میدان بفرستد. از یک سمت از لیگ قهرمانان آسیا محروم شده‌ایم و به بازیکن صدمه می‌خورد و دوم تاثیرات عاطفی و اقتصادی‌اش را در داخل کشور لمس می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی دشوار و با این فقر و بیکاری حاکم که واقعا دردآور است، طرفداران این دو تیم که خیلی هم در سطح کشور زیاد هستند به واسطه فوتبال، دردهای زندگی را حداقل برای چند روز فراموش و به نوعی فوتبال‌تراپی می‌کردند. از این بابت هم لطمه می‌خوریم. تیم‌ها از لیگ قهرمانان درآمدزایی می‌کردند و با صعود به مرحله بالاتر از درآمدهایی برخوردار می‌شدیم که آنها را از دست داده‌ایم. این اتفاق در صحنه جهانی هم رفته رفته رخ خواهد داد. فیفا با قوانینش شوخی ندارد و اصلاً انعطاف به خرج نمی‌دهد. می‌خواهم تصویرسازی ذهنی کنید، ما چقدر پرونده در AFC داریم که همه را باختیم؟ یک پرونده دیگر از ایران روی میز AFC می‌رود، کسانی که قرار است رسیدگی کنند، می‌گویند: «باز از ایران و باز هم بدهی»، این برای‌شان عادی شده است.

حاج‌رضایی با طرح این سؤال که حضور در جام‌های جهانی چه سودی برای فوتبال ایران داشته، عنوان کرد: در پشت حضور در جام‌های جهانی می‌خواهیم تمام معایب را پوشش دهیم. این صرفاً مربوط به این فدراسیون که 10 ماه است راس کار بوده، نیست. در فدراسیون‌های پیشین هم همین بود و تمام معایب فوتبال ایران را پشت حضور در جام‌های جهانی پنهان می‌کردند، در حالی که همه می‌دانستیم یک تیم قهرمان شده و 31 تیم بدون جام به کشورهای‌شان برمی‌گردند. برای ششمین بار به جام‌جهانی خواهیم رفت اما از این محل چه درس‌هایی گرفته‌ایم؟

وی یادآور شد: دلخوشی ما همین است که از مرحله گروهی به حذفی صعود کنیم؟ یک تیم قهرمان جام می‌شود اما دیگر تیم‌ها چیزهایی را از جام‌جهانی سوغات می‌برند، جز ما. این مسئله از نظر ترانسفر بازیکن، وضعیت اقتصادی فوتبال، تراز مالی، نوع آموزش، امکانات و... روی تیم حاضر در جام‌جهانی تاثیر دارد و هر کشوری به قدر قدرت و مدیریتش بعد از جام، آنها را در فوتبال کشورش پیاده می‌کند. ما کدام‌ها را انجام داده‌ایم؟ چه چیزی به عنوان سوغاتی از محل حضور در جام‌های جهانی به فوتبال‌مان وارد کرده‌ایم؟

حاج‌رضایی اضافه کرد: یک فلش بک به دو ماه گذشته داشته باشیم که چه اتفاقاتی در فوتبال ایران رقم خورد. آیا این آگاهی وجود ندارد که ضرب‌المثل نخ‌نما شده‌ «پیشگیری بهتر از درمان است» را در فوتبال‌مان پیاده کنیم؟ چرا پیشگیری نمی‌کنید یا افراد توهم دارند که فیفا با ما کاری ندارد؟ رئیس فدراسیون دست در دست اینفانتینو، دست هم را می‌فشارند، صحنه جذاب و عاطفی شکل می‌گیرد، چهره هر دو سرشار از خنده است، این تصاویر متبادر این نکته برای آقایان است که فیفا با ما صمیمی است و محروم نمی‌شویم؟ اصلاً اینطور نیست. اینفانتینو قبل از اینکه مسئولیت جهانی داشته باشد، یک دیپلمات است و این نیست که با یک عکس قوانینش را زیر پا بگذارد. بنابراین یا ما آگاهی نداریم یا متوهم هستیم.

وی تاکید کرد: به رنکینگ اول آسیا فکر می‌کنم و این‌ همه گرفتاری! چطور به خودمان ستم می‌کنیم. با این‌همه استعدادهای فوتبالی و مقطعی که دست سرمربی از بازیکنان خیلی خوب پر است، چگونه با تصمیمات غلط در اتاق‌های دربسته، این سرمایه‌ها را هدر می‌دهیم. چشم‌انداز خوبی برای این فوتبال نمی‌بینم. متوهم نباشیم؛ دیدیم که از لیگ قهرمانان حذف‌مان می‌کنند، خیلی راحت و ساده پول قراردادهایی که پرداخت نکرده‌ایم را از حلقوم شما که نه، از ‌ مردم گرفته و بهره و کارمزدش را هم می‎‌گیرند.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...