نسخه چاپی

جزئیات حریق مرگبار در ساختمان آناهیتا

عکس خبري -جزئيات حريق مرگبار در ساختمان آناهيتا

«مردی روی گاز پیك‌نیكی درحال سرخ كردن سیب‌زمینی بود كه ناگهان پیك‌نیك آتش گرفت و زمان زیادی طول نكشید كه ساختمان در دود و آتش گرفتار شد.»

به گزارش نما، مردی روی گاز پیک‌نیکی درحال سرخ کردن سیب‌زمینی بود که ناگهان پیک‌نیک آتش گرفت و زمان زیادی طول نکشید که ساختمان در دود و آتش گرفتار شد. این خلاصه حادثه مرگباری است که باعث مرگ ۴نفر در ساختمان آناهیتا در خیابان شربیانی تهران شد. این حادثه حدود ساعت۱۸ بیستم دی ماه رخ داد و ساکنان ساختمان آناهیتا زمانی متوجه ماجرا شدند که سر و صدای یکی از همسایه‌ها را شنیدند. این مرد که به همراه همسر و ۲ فرزندش در طبقه سوم زندگی می‌کردند سراسیمه به سمت نگهبانی رفتند و فریاد زدند که خانه‌شان در حال سوختن است. این در حالی بود که از بیرون از ساختمان شعله‌های آتش که از پنجره‌های طبقه سوم به بیرون زبانه می‌کشید قابل مشاهده بود.

سقوط مرگبار

برخی از ساکنان ساختمان که متوجه آتش‌سوزی شده بودند از ترسشان جرأت نمی‌کردند در واحدهایشان را باز کنند چرا که دود غلیظی راهرو را پر کرده بود و آنها منتظر ماندند تا آتش‌نشانان سر برسند. دقایقی از این حادثه می‌گذشت که یکی از ساکنان طبقه چهارم برای سرکشی در واحد را باز کرد و همین موجب شد تا دود ناشی از آتش وارد آپارتمان آنها شود و حادثه دردناکی را رقم بزند. واحد طبقه چهارم یک شرکت خصوصی بود و ساکنان آن چنان دچار دودگرفتگی شده بودند که توانایی نجات خود را نداشتند. با این حال یکی از آنها که به‌شدت ترسیده بود به سمت تراس رفت تا هر طور شده خودش را از مهلکه نجات بدهد. این مرد ۲۵ساله اگرچه سعی داشت خودش را به تراس طبقه پایین برساند و نجات یابد اما ناگهان به پایین سقوط کرد و جانش را از دست داد.

عملیات اطفای حریق

همزمان با این اتفاق تیم‌های آتش‌نشانی در محل آتش‌سوزی حاضر شدند. آتش‌نشانان ایستگاه‌های ۲۷ و ۱۰۰ و گروه امداد و نجات ۸ به همراه نردبان ۳۲متری و خودروهای پشتیبان از ایستگاه۵۵ در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند و عملیات اطفای حریق و تخلیه دود از ساختمان ۲۸واحدی شروع شد.

درحالی‌که گروهی از آتش‌نشانان در تلاش برای خاموش کردن آتش بودند، گروهی دیگر وارد ساختمان شدند تا افراد گرفتار را از خطر نجات بدهند. آنها بیش از ۷نفر را که در ساختمان گرفتار شده بودند به سلامت خارج کردند اما وقتی قدم در طبقه چهارم ساختمان گذاشتند با صحنه دردناکی مواجه شدند. آنجا همان واحدی بودکه یکی از ساکنان آن در را باز کرده و سبب ورود دود به داخل واحد شده بود. ۴مرد در این واحد گرفتار شده بودند که یکی از آنها هنگام فرار از تراس به پایین سقوط کرده و جان باخته بود. آتش‌نشانان با ورود به آنجا با جسد ۲مرد دیگر مواجه شدند که بر اثر دودگرفتگی جان باخته بودند و پیکر نیمه جان مرد دیگری در اتاق پیدا شد که هرچند به بیمارستان انتقال یافت اما به‌دلیل دودگرفتگی شدید جان باخت و به این ترتیب تعداد قربانیان این حادثه به ۴نفر رسید.

به‌دنبال مرگ این افراد، ماجرا به قاضی محمد حسین زارعی، بازپرس جنایی تهران اعلام و تحقیقات قضایی در این حادثه آغاز شد.۳مردی که دچار دودگرفتگی شده و جان باخته بودند بین ۳۵ تا ۵۰سال سن داشتند. بررسی‌ها نشان می‌داد با توجه به اینکه ساعت کاری شرکت به پایان رسیده بود کارکنان، آنجا را ترک کرده بودند به جز یکی از کارمندان شرکت که ۳نفر از دوستانش مهمان وی بودند و در آنجا حضور داشتند و همگی جانشان را از دست داده بودند.

بازداشت مرد مستأجر

از آنجا که حریق در واحدی در طبقه سوم رخ داده بود بازپرس جنایی دستور تحقیق از ساکنان این واحد را صادر کرد. پدر خانواده که به‌صورت سطحی دچار سوختگی شده بود به مأموران گفت: من و خانواده‌ام در طبقه سوم مستأجر هستیم. قبل از شروع آتش‌سوزی همسرم سرگرم پخت غذا بود و من برای اینکه به او کمک کنم خواستم سیب‌زمینی‌ها را روی گاز پیک نیکی سرخ کنم. وی ادامه داد: گاز پیک نیکی را روشن کردم و ماهیتابه را روی آن قرار دادم اما ناگهان پیک نیک آتش گرفت. همه‌چیز یکباره و در یک چشم بر هم زدن اتفاق افتاد و من به وحشت افتاده بودم. پیک نیک را برداشتم تا آن را به بالکن ببرم اما به‌دلیل داغ بودن آن دستم سوخت و ناخواسته آن را رها کردم. افتادن پیک نیک شعله‌ور روی فرش موجب شد تا آتش گسترده‌تر شود. تنها فکری که به ذهنم رسید نجات خانواده‌ام بود؛ بچه هایم را که ترسیده بودند بغل کردم و با همسرم از خانه خارج شدیم.

وی گفت: در آپارتمان که باز شد هوا هم وارد خانه شد و همین مسئله منجر به شعله ورتر شدن آتش شد. شعله‌های حریق به سمت پنجره‌ها کشیده شد و دود عجیبی تمام ساختمان را دربرگرفت. من تلاش کردم بقیه ساکنان ساختمان را از این حادثه باخبر کنم و حالا از این اتفاق به‌شدت متاثرم و باورکردنی نیست که یک اتفاق در یک لحظه چطور به فاجعه‌ای ختم شد و جان ۴انسان بی‌گناه را گرفت. این مرد با دستور بازپرس جنایی تهران به اتهام تسبیب در قتل شبه عمد ۴نفر بازداشت شده است. از سوی دیگر قاضی دستور داده تا هیأت ۳نفره کارشناسی به‌منظور بررسی این حادثه مرگبار تشکیل شود. کارشناسان باید مقصران این آتش‌سوزی مرگبار و میزان قصور آنها را اعلام و مشخص کنند که کپسول گاز پیک نیکی که باعث این حادثه شده استاندارد بوده یا نه.

منبع:همشهری

۱۴۰۰/۱۰/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...