نسخه چاپی

حمیدرضا ترقی:

اقتصاد تنها شاخص پیشرفت نیست

عکس خبري -اقتصاد تنها شاخص پيشرفت نيست

در كشور فقط مسئله‌ی اقتصاد كه شاخص اقتدار و پیشرفت و موفّقیّت نیست؛ شاخصهای دیگری هم وجود دارد، آن شاخصها را هم باید دید.

در کشور فقط مسئله‌ی اقتصاد که شاخص اقتدار و پیشرفت و موفّقیّت نیست؛ شاخصهای دیگری هم وجود دارد، آن شاخصها را هم باید دید. حتّی در همین زمینه‌ی اقتصاد هم نشانه‌های موفّقیّت در بخشهای مختلفی وجود دارد. مقام معظم رهبری 23/1/1401


 نگاه منظومه ای به قدرت کشور

 یکی از اشتباهات جامعه در ارزیابی نسبت به موفقیت و پیشرفت نظام ؛ نگاه تک بعدی و عدم نگاه منظومه ای و معدل گیری از کارکردها و کارنامه آنست .

گاهی پدر و مادر ها د نگاه به کارنامه فرزندشان بخاطر کمی نمره یک درس تمام کارنامه درسی فرزند را که وی موفقیتها مکرر در دیگر دروس است و موجب معدل بالایی شده نادیده گرفته وبه سرزنش و تحقیر او پرداخته و

بخاطر یک درس کل دستاوردها و زحمات او را نادیده میگیرند . همین رفتار در قضاوت جامعه نسبت به کشور و

نظام قابل احساس است . زیرا دشمن آنچنان یک نقطه ضعف را آنقدر در اذهان بزرگ میکند که نرسیدن آن به حد نصاب را نشانه شکست و عدم موفقیت تلقی میکنیم .درحالی که اگر به صورت منظومه ای به کارنامه کشورو یا هر مدیر و دستگاهی نگاه کنیم ارزیابی مان تغییر کرده و واقعی و منصفانه خواهد شد .


شاخص های موفقیت در کشور

1- مقابله با کرونا و واکسینه کردن مردم و تبدیل شدن به قطب پزشکی خاورمیانه

2- موفقیت ایران در خودکفائی دارویی

3- سومین کشور جهان در دانش سلولهای بنیادی

4- دارای چهارمین نیروی دریائی جهان

5- دومین کشور جهان در تولید پهباد رادار گریز

6- افزایش قدرت بازدارندگی نظامی ودهمین قدرت موشکی جهان شدن

7- دارای دومین ارتش سایبری جهان

8- چهارمین کشور جهان در زمینه علم نانو

9- دومین کشور در ساخت هواپیمای خورشیدی

10- افزایش قدرت در هواوفضا وفرستادن ماهواره به مدار زمین

11- موفقیت در فن آوری هسته ای صلح آمیز تا غنی سازی 60 %

12- برخورداری از امنیت داخلی و مرزها

13- توسعه و گسترش نفوذ منطقه ای ایران از آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین

14- سیزدهمین کشور درخودکفائی و تولید محصولات کشاورزی

براساس رهنمود مقام معظم رهبری قدرت و موفقیت یک ملت را با شاخص های رشد آن درعلم و فناوری ، فکر و اندیشه ورزی، امنیت و قدرت دفاعی، سیاست و قدرت چانه زنی دیپلماسی ، فرهنگ و سبک زندگی ، عمق راهبری و میزان اثر گذاری بر ملتها، حضور در مسائل منطقه ای ، اعتماد به نفس ملی ، روان بودن مسائل اجتماعی ؛ اقتصاد و معیشت و رفاه اجتماعی ؛ ارزیابی میکنند .


 موفقیت در اقتصاد

در همین زمینه‌ِی اقتصاد، کشور ما با وجود تحریم، با وجود سختگیری‌ها، دچار بدهکاری نشد. خیلی از کشورها را شما نگاه کنید ــ همسایه و غیر همسایه‌ی ما ــ با اینکه نه تحریم بودند، نه این همه دشمنی داشتند، سیصد میلیارد، چهارصد میلیارد به بانک جهانی،‌ به صندوق بین‌المللی [پول]، به فلان کشور بدهکار شدند. بدهکاری ما نزدیک صفر است ــ صفر نیست، امّا نزدیک صفر است ــ این موفّقیّت کمی نیست؛ این خیلی مهم است. یعنی حتّی در همین زمینه‌ی اقتصاد هم که حالا شاخصهای منفی متعدّدی وجود دارد، این شاخصها هم وجود دارد. مقام معظم رهبری 23/1/1402

یافته ها نشان می دهد که موفقیت های انقلاب در توسعه زیرساخت ها و در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب بسیار خوب و در مواردی چشمگیر بوده است، به خصوص در توسعه آب، برق، تلفن، گازرسانی به شهرها و روستاها، ساخت مسکن مستحکم و توسعه راه ها به ویژه در مناطق روستایی و محروم. دستاوردهای اقتصادی در حوزه کشاورزی و خودکفایی، رشد درون زای برخی صنایع جدی بوده، اما با وجود توسعه صادرات غیرنفتی و رشد صنایع تبدیلی و پتروشیمی همچنان تکیه بر خام فروشی نفت بوده و تحول بنیادینی در این بخش رخ نداده است. در توزیع درآمد و کاهش فاصله مرکز-پیرامون و کاهش فاصله بین نقاط شهری و روستایی تحولات اساسی رخ داده است، هرچند براساس برخی شواهد پس از جنگ و طی سالیان اخیر، با بازگشت به فرهنگ اشرافی فاصله درآمدی اقشار ضعیف و ثروتمند افزایش پیدا کرده است.
برای مثال توفیقات در اقتصاد:

1-ارزش تولید ناخالص داخلی ایران که از ۱۰۰ میلیارد دلار اول انقلاب با رشد چشمگیری به حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است

2- تولید فولاد به 30 برابر اول انقلاب رسیده

3-رشد صد برابری صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۶ افزایش‌یافته که شامل ۶۰۰۰۰ قلم کالا بوده و ازنظر وزنی ۲ میلیون تن در سال است.چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار با وجود بیش از ۲ برابر شدن جمعیت.

4- در ابتدای پیروزی انقلاب از شش و نیم میلیون نفر سرپرست خانوار ۲۵ درصد مالک خانه بودند و امروز از ۲۶ میلیون نفر سرپرست خانوار ۷۵ درصد مالک هستند.

5- سرانه مصرف غذای ایرانیان از ۱۷۰۰ کیلو کالری در سال ۵۷ با رشد حدود ۲ برابری به ۳۱۵۰ کیلوکالری در سال ۹۶ رسیده

6-ده برابر شدن تنوع کالای مورد استفاده خانوار که از ۵۴ قلم در سال ۱۳۵۷ به ۵۰۰ قلم در سال ۱۳۹۶ رسیده است،

7- ۱۰ برابر شدن تعداد واحد‌های صنعتی کشور از ۱۰۰۰۰ واحد به ۹۸۰۰۰ واحد که از نظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحوّل یافته است.

8-اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به‌حساب می‌آید.

9- تسویه 54هزار میلیارد تومان تنخواه مصرف‌شده توسط دولت قبلی توسط دولت سیزدهم

10-افزایش 40 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال 1399 وافزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی از 12٫3میلیارد دلار به 28/3میلیارد دلار (2/3 برابر سال گذشته و با هدف افزایش درآمدهای ارزی به‌منظور تأمین نیازهای تولید و بودجه)

11-تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات خرد بانکی تا سقف یکصدمیلیون تومان بدون ضامن

12-رشد 68درصدی ترانزیت و افزایش 2برابری ترانزیت جاده‌ای کالا طی سال 1400 که یک رکورد کم‌سابقه در اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود،

13-تولید 44میلیون قطعه جوجه یک‌روزه به‌منظور خودکفایی و کاهش وابستگی تولید مرغ، احیای سویه ملی مرغ

14-ایجاد صندوق ملی مسکن جهت تأمین مالی ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن

15-آمارهای تجاری نیمه یکسال دوم1400 ایران با ۱۵ کشور همسایه حکایت از رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی دارد و به بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار رسیده است.

16-تنظیم قرارداد سوآپ گازی بین ترکمنستان و ایران و آذربایجان و حل مشکل کمبود گاز زمستان گذشته

17-تنظیم مقدمات قرارداد 25 ساله ایران و چین که موجب سرمایه گذاری 400 میلیاردی درایران خواهد شد

 

 نگاه منظومه ای در ارزیابی دستاوردهای انقلاب اسلامی

بنابراین باید این شاخصها را در نظر گرفت، یعنی آن کسانی که بخواهند در وضع کشور، در مورد وضع کشور قضاوت کنند، نگاهشان فقط به مسئله‌ی اقتصاد نباشد؛ اقتصاد یک شاخص است؛ شاخص امنیّت هست، شاخص پیشرفتهای علمی هست، شاخص استفاده‌ی از تحریم برای نوآوری هست، شاخصهای مربوط به دیپلماسی هست؛ اینها همه شاخص است؛ اینها را نگاه کنند. قدرت یک کشور یک منظومه، و مجموعه‌ای از عوامل گوناگون است که به هم مرتبطند. این شکل منظومه‌ایِ قدرت و اعتبار را ندیدن و نفهمیدن، موجب قضاوتهای غلطی میشود. پس کلّ منظومه را باید دید؛ منظومه را وقتی انسان نگاه میکند، خرسند کننده است.23/1/1401

با منظومه ای نگاه کردن به کارنامه انقلاب اسلامی ضعفهای قابل رفع و محدود اقتصادی و مدیریتی موجود به این اندازه ای که دشمن بزرگ میکند ، جلوه نخواهند کرد و موجب غفلت مردم از دیگر دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی و احیانا یاس و ناامیدی آنها نخواهد شد .

۱۴۰۱/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...