نسخه چاپی

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۲/۱۲؛

هشدار سیلاب ناگهانی در ۲۰ استان/ ورود توده گردوخاك از عراق به كشور

عکس خبري -هشدار سيلاب ناگهاني در ?? استان/ ورود توده گردوخاک از عراق به کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در كشور نسبت به سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر، برخورد صاعقه و ریزش تگرگ در ۲۰ استان هشدار داد.

به گزارش نما، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، شرق، و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز فعال بوده و باعث رگبار، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق، گاهی گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ می‌شود.

سه‌شنبه این وضعیت در نیمه شرقی و نوار شمالی کشور و چهارشنبه در نوار شمالی کشور ادامه خواهد داشت. پنجشنبه در شمال غرب و جمعه در نوار شمالی و برخی مناطق استان‌های اصفهان، یزد و کرمان بارش خواهیم داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز به دلیل انتقال گردوخاک از عراق به کشور در استان‌های غربی و بخش‌هایی از مرکز پدیده گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی روی می‌دهد. همچنین شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز در سه روز آینده مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید در برخی نقاط خیزش گردوخاک، در مناطق مستعد احتمال ریزش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۳: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، شرق اصفهان، خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۴: خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات در استانهای سمنان، گلستان و مازندران.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۵:خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات در استانهای سمنان، گلستان و مازندران.

جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۱۶: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت

توصیه: احتیاط در هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۳: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی ، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد برون شهری بویژه در جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره.

توصیف سامانه سوم: نفوذ گرد و غبار

نوع مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: همدان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، یزد، هرمزگان.

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، مدیریت در نگه‌داری تاسیسات حساس به گردوخاک و احتیاط در سفرهای بین شهری

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران،رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردو خاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شمال کردستان و ارتفاعات در استانهای البرز، تهران و سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۳: خراسان رضوی و اردبیل.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۴: خراسان رضوی و شرق خراسان شمالی

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک، کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنایع کشاورزی.

توصیه: پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم چرای دام در ارتفاعات و دامنه‌ها و عدم سم پاشی در مزارع.

توصیف سامانه دوم: نفوذ گرد و غبار

نوع مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۲: خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان.

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت در نگه‌داری تاسیسات حساس به گردوخاک و پرهیز از سفرهای غیرضروری.

۱۴۰۱/۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...