نسخه چاپی

صداوسیما سر سلامت به در می‌برد؟

۲۶ روز بیشتر به برگزاری انتخابات هفتمین رییس‌جمهور ایران باقی نمانده؛ از همین حالا هم صداوسیما، دكورهای برنامه معرفی نامزدهای انتخابات را در استودیو ۱۱ سیما چیده و منتظر است شورای نگهبان بگوید كدام یك از كاندیداها تایید صلاحیت شده‌اند. اما خیلی‌ها هم چشم دوخته‌اند تا ببینند آیا صداوسیمای تحت مدیریت ضرغامی می‌تواند در رقابت‌های انتخاباتی، نمره قبولی بگیرد یا نه؟

به گزارش نما به نفل از ایسنا، صداوسیما که در دو دوره مدیریتی اخیر با بزرگ‌ترین چالش‌ها مواجه بوده، حوادث سال ۸۸ و بحران ماهواره‌ها را که شاید باعث شد قشر وسیعی از مخاطبانش را از دست بدهد، پشت سر گذاشته است، حالا ضرغامی با یک چالش مهم دیگر یعنی انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری مواجه است؛ انتخاباتی حساس که از همین الان، چشم‌ها را به تلویزیون دوخته تا مشخص شود ضرغامی چگونه سازمانش را از پیچ و خم آن به سلامت عبور می‌دهد.

البته صداوسیما هنوز که بازار تبلیغات انتخاباتی خیلی هم داغ نیست، در تنها بازار انتخاباتی که مربوط به ثبت‌نام کاندیداها بود، از رسانه‌های رقیب خارجی عقب ماند، تلویزیون بر خلاف انتظار مخاطبان، لحظه‌های مربوط به ثبت‌نام هاشمی و مشایی در ستاد انتخابات را از دست داد تا رقابت‌های انتخاباتی در سیما با گرایش مخاطبان به سمت رسانه‌هایی به غیر از رسانه ملی کلید بخورد.

ضرغامی اعلام کرده که صداوسیما برای هر کاندیدا حداقل ۱۰ ساعت برنامه متنوع تلویزیونی و رادیویی- ۶ ساعت تلویزیونی و چهار ساعت رادیویی- خواهد داشت و ۲۰ هزار ساعت از آنتن رسانه ملی به انتخابات اختصاص پیدا خواهد کرد.

اما بدون شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که خیلی‌ها منتظر دیدن آن هستند، مناظره‌های داغ تلویزیونی بین کاندیداهاست که البته صداوسیما آن را به چند شرط، مشروط کرده و مهم‌ترین شرطش این است که تعداد کاندیداهای نهایی، کمتر از ۵ نفر باشد.

با این‌حال، برگزاری مناظره‌ها که به گفته ضرغامی حتما به صورت زنده خواهد بود، نگرانِی‌هایی هم دارد؛ بحث قانون احقاق حق در رسانه ملی که معمولا نادیده گرفته می‌شود یکی از مهم‌ترین چالش‌های انتخاباتی صداوسیما خواهد بود؛ چراکه در جریان آنتن زنده مناظره‌ها، خیلی از حرف‌های خوب و بد، روی آنتن می‌آید تا دست رسانه ملی از کنترل آن‌چه نامزدها می‌گویند کوتاه باشد.

خیلی از حرف‌ها هم در غیاب کسانی زده می‌شود که روی سخن با آن‌هاست اما معمولا صداوسیما این فرصت را که طبق قانون احقاق حق باید به افراد غایب بدهد تا از خود دفاع کنند، از آن‌ها دریغ می‌کند.

نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مناظره‌هایی که سازمان صداوسیما برگزار می‌کند، تاکید کرده: این سازمان باید گفت‌وگوهایش را مدیریت کند یعنی جلوی آسیب‌هایی را که ممکن است در فضای انتخابات از طریق گفت‌وگو‌ها انجام شود و حاکمیت اخلاق را درفضای انتخاباتی از بین ببرد، بگیرد.

غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به پخش مستقیم مناظرات کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ از صداوسیما، به خبرنگار ایسنا گفته: با توجه به اینکه جامعه قدری از این مناظره‌ها آسیب دید انتظار می‌رود در انتخابات پیش‌رو تدبیر بیشتری در این زمینه به کار گرفته شود.

با این وجود قاسم جعفری، نماینده اصو‌لگرای مجلس بر ظرفیت کم مناظره‌ها اذعان کرده و گفته: باید اعتراف کرد که در مناظره‌ها ظرفیت کمی وجود دارد و اگر این امکان وجود داشت که با یک ظرفیت معقول برگزار شود قطعا می‌توانست در حضور مردم در انتخابات موثر باشد.

نکته بعدی درباره صداوسیما، تلاش این سازمان برای عدم جانبداری از چهره‌ای خاص است که در جلب نظر مخاطبان، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

آن‌چه در برهه انتخابات برای مخاطبان اهمیت زیادی دارد، بی‌طرفی صداوسیماست به طوری که سید رمضان شجاعی‌کیاسری، عضو هیات نظارت بر صداوسیما بی‌طرفی را اصلی‌ترین خواسته مردم در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از رسانه ملی عنوان کرده است.

جمشید جعفرپور، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس هم با بیان این‌که داور مردم هستند و اگر احساس کنند صدا و سیما جانبداری می‌کند، به فردی که مثلا صداو سیما مدافعش است اقبال زیادی نخواهد داشت، گفته: مردم هوشمند‌تر از این هستند که تحت تاثیر تبلیغات خاصی که از سوی سازمان صداوسیما و چه ازسوی مراجع و رسانه‌های دیگر انجام می‌شود، قرار گیرند.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...