نسخه چاپی

آیا روحانی و عارف به اجماع خواهند رسید؟

اختلافات بین سران جریان اصلاح طلبان و همچنین دو نامزد حاضر شده در انتخابات ریاست جمهوری به حد اعلای خود رسید و در نهایت منجر به پایان یافتن بی نتیجه این جلسه شد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، تایید دو تن از چهره های منسوب به جریان اصلاح طلب در آوردگاه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، باعث شده برخی از اختلافات درون این جریان به شدت خودنمایی کند، تا جایی که در جلسه صبح روز جمعه، دهم خردادماه جاری، اختلافات بین سران این جریان و همچنین دو نامزد حاضر شده در انتخابات ریاست جمهوری به حد اعلای خود رسید و در نهایت منجر به پایان یافتن بی نتیجه این جلسه شد.

تشکیل جلسه مشترک برای کناره گیری نامزد اصلاح طلب

قرار بود در این جلسه که با حضور حسن روحانی و محمدرضا عارف برگزار شد، رهنمودهای رهبران جریان اصلاح طلبی و شخص علی اکبر هاشمی رفسنجانی منجر به کنار کشیدن یکی از این دو نامزد به نفع یکدیگر شود و قرار بود در نشستی که بعدازظهر جمعه با حضور محسن رهامی، رئیس ستاد هماهنگی تبلیغات جبهه اصلاحات، برگزار می شد، خروجی جلسه صبح، به اطلاع رسانه ها و مردم برسد.

ولی از آن جایی که اختلافات دامنه دار در بین اصلاح طلبان منجر به بی نتیجه ماندن این جلسه شد، در بعدازظهر جمعه، رهامی حاضر نشد در میان خبرنگارانی که در یکی از دفاتر شرکت های وابسته به سازمان زیباسازی شهرداری تهران به دعوت ستاد هماهنگی تبلیغات اصلاحات گردهم آمده بودند، درباره اختلافات به وجود آمده در جلسه صبح، اظهار نظر و اطلاع رسانی کند. ولی از قرار معلوم، توصیه های برخی از اصلاح طلبان به محمدرضا عارف برای کناره گیری در انتخابات ریاست جمهوری به نفع حسن روحانی بی نتیجه بوده است.

عزم جدی عارف برای رقابت های انتخاباتی

خبرهای فراوانی از اردوگاه اصلاح طلبان می رسد که رفسنجانی زمانی که با عدم احراز صلاحیت حضور خود در انتخابات ریاست روبرو شد، با سرمایه گذاری معنوی و مادی فراوان روی حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، قصد داشته و دارد محمدرضا عارف را قانع کند به نفع این نامزد، از گردونه رقابتها کنار رود، ولی عارف، با توجه به دیدارهایی که با محمد خاتمی به طور مرتب دارد، خود را به پشتیبانی لیدر جریان اصلاح طلبی و همچنین موسوی خوئینی‌ها، دیگر لیدر نه چندان پیدای اصلاح طلبان، دلگرم می بیند.

از این رو، عارف در گفتگو ویژه خبری هفته گذشته خود در شبکه دوی سیما، با انتقاد از طرح سئوال مجری این برنامه که پرسیده بود نتیجه رایزنی‌های شما با یکی از نامزدها برای کناره گیری چه شد، با اوقات تلخی، طرح این پرسش را ناشی از جهت گیری مجری و مسئولان برنامه گفتگو ویژه خبری دانست و قویا کناره گیری خود را تکذیب کرد. عارف البته به این نکته اشاره کرد که طرح این موضوع، یکی از محورهای مورد نظر نامزدهای جناح اصولگراست.

قطع مذاکرات مشترک برای رسیدن به کاندیدای واحد/ عدم تفاهم روحانی و عارف

با این حال، تکذیب های مکرر رئیس ستاد انتخاباتی و خامسیان، مسئول روابط عمومی ستاد عارف نشان می دهد موضوع کناره گیری وی به نفع حسن روحانی، تبدیل به یک مبحث جدی در داد و ستدهای پشت پرده اصلاح طلبان است. ولی عارف، با قطع مذاکرات مشترک خود با حسن روحانی در روز جمعه نشان داد، حاضر به کناره گیری نیست.

گفته شده است در این نشست، عارف با انتقاد از رایزنی‌هایی که در فضای فکری فعالان سیاسی جامعه برای کناره گیری او به نفع حسن روحانی مطرح شده، این کار را از طرحهای هاشمی رفسنجانی قلمداد کرده و گفته برنامه های اقتصادی مهمی در دستور کار دولت او قرار دارد که حسن روحانی قادر به اجرای این طرحها نیست و او (عارف) می تواند با اطلاع رسانی درباره این طرحها، رای مورد نیاز خود را برای حضور در دور دوم رقابتها به همراه یک نامزد اصولگرا به دست بیاورد.

عارف: مردم خاطرات خوبی از حسن روحانی ندارند

عارف با انتقاد از عملکرد روحانی، از سابقه او در عقب نشینی معروف سال ۸۲ در نشستهای هسته ای تهران، یاد کرده و گفته است مردم به دلیل نرمش و کنار کشیدن روحانی در موضوع هسته ای، به او رای نخواهند داد و این بحث به همراه عدم ارائه برنامه مناسب اقتصادی از سوی روحانی، باعث احتمال ضعیف رای آوردن این نامزد نزدیک به اصلاح طلبان شده است.

روحانی: عارف توانایی جذب آراء مردم را ندارد

حسن روحانی نیز در مقابل اعلام کرده با توجه به اینکه اصلاح طلبان به طور کلی، برنامه خود را در ادوار گذشته بر محور "توسعه سیاسی" استوار کرده بودند و در برخی مقاطع با طرح این محور، شانس خود را برای بالا بردن آرا، آزموده بودند، از توسعه سیاسی به عنوان "برگ سوخته در انتخابات آینده" یاد کرده و گفته است عارف نمی تواند با طرح مباحثی مانند ایجاد اشتغال سالانه یک میلیون نفر، رای کسانی را بگیرد که اصول گرایان هم اکنون در انتخابات مدعی هستند با اشتغال سالانه دو و نیم میلیون شغل، نظر این افراد را جلب کرده اند.

با وجودی که این نشست به صورت نیمه تمام و بدون نتیجه پایان یافته، هنوز قرار است ادامه آن در روزهای آینده پیگیری شود. اینطور که قرائن پیداست علی اکبر هاشمی رفسنجانی به عارف پیام داده که در صورت حضور او در انتخابات آینده، رای نامزدهای منسوب به جریان اصلاح طلبی بین او و روحانی تقسیم می شود و با خورد شدن آرای هواداران این جریان، شکست تاریخی در انتخابات سال ۸۴ به دلیل تنوع نامزدهای اصلاح طلب تکرار خواهد شد.

سردرگمی فراوان در آوردگاه اصلاح طلبان

این اخبار در حالی به صورت جسته و گریخته در رسانه های منسوب به این جریان منتشر می شود که جمعه عصر خبر رسید ابراهیم اصغرزاده، عضو حزب منحل شده مشارکت و از اعضای شورای منحل شده اول شهر تهران، در مرحله تایید صلاحیتهای شوراها، به تایید هیات نظارت بر انتخابات رسیده، هر چند شورای نگهبان، حضور او را در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل عدم احراز صلاحیت ها، غیرقانونی اعلام کرده بود.

لذا با وجودی که اصغرزاده نیز در لیست انتخاباتی شورایی اصلاح طلبان قطعا حضور خواهد داشت محسن رهامی رئیس ستاد هماهنگی تبلیغات اصلاحات، جمعه بعدازظهر، به دلیل تنش فوق العاده ناشی از جلسه ناتمام عارف و روحانی، قادر به اعلام رسمی لیست اصلاح طلبان در شورای چهارم نشد.

در همین احوال، رئیس ستاد انتخاباتی عارف نیز با مصاحبه ای که در خبرگزاری ها منتشر شد، تنها نامزد مد نظر اصلاح طلبان را عارف معرفی کرد و گفت در مناظره اقتصادی نمایندگان عارف و روحانی در روزهای آینده مشخص می شود عارف تنها نماینده اصلاح طلبان در انتخابات آینده است. این اوضاع تنها نشان دهنده سردرگمی فراوان در آوردگاه اصلاح طلبان است.

۱۳۹۲/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...