نسخه چاپی

اردوغان: معترضان اراذل و اوباش هستند

نخست وزیر تركیه معترضان ضد دولتی كشورش را «اراذل و اوباش» خواند و تاكید كرد از تصمیم خود برای احداث مجتمع تجاری و فرهنگی در میدان «تقسیم» صرف نظر نخواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه در سخنانی که از تلویزیون ترکیه پخش می شد، گفت:« من هرگز از این اراذل و اوباش یا معارضان ( برای اجرای طرح های نوسازی در استانبول) اجازه نمی گیرم بلکه من از صندوق های رای و رای دهندگان اجازه را گرفته ام.»
اردوغان از مخالفان خود بویژه حزب «جمهوری خلق ترکیه» - موسس آن «کمال آتاترک» بنیانگذار جمهوری ترکیه است- انتقاد کرد و گفت:« ما معتقدیم که این حزب معارض معترضان را به حضور در خیابان های شهرهای مختلف دعوت می کند.»

از سوی دیگر، «معمر گولر» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد، افزون بر 1700 نفر در جریان تظاهرات های سه روز اخیر بازداشت و برخی از آنها بلافاصله آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» گولر افزود:« شمار زیادی از این بازداشت شدگان پس از بازجویی از آنها و ثبت هویت شان، آزاد شده اند.

طبق گفته این وزیر ترکیه ای، تاکنون 235 مورد تظاهرات اعتراضی در 67 شهر ترکیه برگزار شده است.

این در حالی است که معترضان تاکید کرده اند به تظاهرات خود ادامه می دهند.

این تظاهرات اعتراضی که ابتدا در استانبول بالا گرفت، اکنون به دیگر شهرهای ترکیه از جمله «آنکارا، ازمیر، آنتالیا و قونیه» نیز رسیده است. در ابتدا معترضان نسبت به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک «گزی» استانبول واقع در میدان تقسیم اعتراض کردند، اما سپس این اعتراض ها جنبه سیاسی به خود گرفت و به اعتراضاتی ضد دولتی تبدیل و شعارهایی مبنی بر استعفای دولت در آن سر داده شد.

پلیس ضد شورش در برخورد با معترضان از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرده است که در جریان این خشونت ها تاکنون 2 معترض کشته و دست کم 80 نفر مجروح شدند که حدود 5 تن از مجروحان از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده اند.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...