نسخه چاپی

تبریك به سیما بابت تمهید شیوه فعلی مناظره

شیوه فعلی مناظره كه باید برای تمهید آن به صدا و سیما تبریك گفت، حقیقتا مصداقی از فرمایش رهبر حكیم انقلاب اسلامی در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ است كه فرمودند شیوه مناظره باید ادامه پیدا كند اما با رفع اشكالات آن.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در روزنامه وطن امروز نوشت:

پخش نخستین برنامه مناظره کاندیداها از سیما پرسشی در این باره به‌وجود آورده است که بهترین روش معرفی کاندیداها به مردم و استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای ایجاد شناخت بهتر از کاندیداها برای مردم چیست.

یک نگاه، نگاهی است که من آن را استراتژی «خروس جنگی» می‌‌نامم. این دیدگاه می‌‌گوید مشارکت در انتخابات زمانی بالا خواهد رفت و فضای کشور انتخاباتی خواهد شد که کاندیداها حتی‌المقدور به صورت دو به دو به صورت خروس‌جنگی‌هایی گرسنه و حریص به جان هم بیفتند، همدیگر را پاره‌پاره کنند و در نهایت مردم از طریق مشاهده جنازه آش و لاش آنها تصمیم بگیرند چه کسی گلادیاتور بهتری است.

این همان روشی است که سال ۸۸ امتحان شد. این روش ممکن است هیجان ایجاد کند یا هیجان‌های خفته را بیدار کند ولی ایراد بزرگ آن این است که هزینه‌ای به نام بی‌ثباتی را روی دست کشور می‌‌گذارد و از آن مهم‌تر رقابت را پس از انتخابات تبدیل به کینه می‌‌کند. سال ۸۸ مشارکت بالا رفت ولی دیدیم که این مشارکت بالا نه فقط چیزی به امنیت ملی ما اضافه نکرد بلکه شاخص‌های آن را در وضع سقوط آزاد قرار داد.

اما شیوه فعلی مناظره که باید برای تمهید آن به صدا و سیما تبریک گفت، حقیقتا مصداقی از فرمایش رهبر حکیم انقلاب اسلامی در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ است که فرمودند شیوه مناظره باید ادامه پیدا کند اما با رفع اشکالات آن.

شیوه فعلی مناظره اولا دارای این ویژگی است که امکان مقایسه بین ۸ کاندیدا را به نحو یکجا برای مردم فراهم می‌‌کند. وقتی ۸ کاندیدا کنار هم بنشینند و درباره موضوعاتی واحد اظهارنظر کرده یا نظرات بقیه را نقد کنند مردم از این حیث که بتوانند تشخیص بدهند کدام فرد برای ریاست جمهوری مناسب‌تر است در موقعیت بسیار بهتری خواهند بود تا اینکه خود بخواهند از روی نتیجه جنگ‌های ۲ نفره به تشخیص برسند.

ثانیا در روش فعلی امکان بی‌اخلاقی و استفاده از روش‌های ژورنالیستی سطح پایین توسط کاندیداها به حداقل کاهش پیدا می‌‌کند چرا که هر کاندیدا در صورت ارتکاب چنین رفتارهایی در معرض نقد از سوی ۷ نفر دیگر است. همین بالا بودن ظرفیت نقد متقابل باعث می‌‌شود کاندیداها در استفاده احتمالی از روش‌های غیراخلاقی بشدت محافظه‌کار شوند.

سومین نکته این است که این نوع از مناظره ضرورتا دانش‌محور خواهد بود. در روش مناظره ۲ نفره چندان لازم نیست که کاندیداها دانشی عمیق درباره مشکلات کشور یا روش حل آن داشته باشند، آنچه در این حالت لازم است توان شلوغ‌کاری و مسحور کردن مخاطب است، بنابراین آنها که زبان‌بازتر و بازیگرترند وضع بهتری خواهند داشت تا کسانی که درکی عمیق از مشکلات دارند اما نمی‌توانند جلوی چشم ملت فیلم بازی کنند.

اقدام صدا و سیما در برگزاری مناظرات به شکل فعلی ـ و البته با اصلاحاتی که در مناظره دوم اعمال خواهد شد ـ نشان می‌‌دهد که مدیریت این سازمان تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگرفته و بر ضرورت تزریق اخلاق به سیاست اصرار دارد.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...