نسخه چاپی

عراقچي در جمع خبرنگاران خبر داد

برگزاری نشست اوپك در روسیه طی تیرماه

معاون وزیر خارجه با اشاره به برگزاری نشست گازی اوپك طی تیرماه سال جاری در روسیه، گفت: از ایران نیز برای این نشست دعوت به عمل آمده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه در حاشیه همایش بین‌المللی امام و سیاست خارجی که از صبح امروز دوشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در حال برگزاری است، در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر برخی مقامات غربی درباره انتخابات ایران، گفت: کسی اجازه دخالت در امور ایران را نداشته و آنها باید شناخت خود را از نظام جمهوری اسلامی و سیستم انتخاباتی ایران بالا ببرند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نشست ژنو نیز گفت: در این باره هنوز جزئیاتی مشخص نشده و روسیه در تلاش است و ما نیز از تلاش‌های این کشور حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: پیش از اینکه به بحث دعوت کشورها بپردازیم باید مسائلی دیگر بررسی شود که از جمله آنها حضور گروه‌های معارض در نشست است که آنها هنوز به توافق نرسیده‌اند تا در نشست شرکت کنند. اگر از جمهوری اسلامی برای این نشست دعوت شود آن را با دیدگاه مثبت بررسی می‌‌کنیم.

عراقچی در خصوص اجلاس اخیر تهران درباره سوریه نیز گفت: این اجلاس با مشارکت نمایندگان بیش از 40 کشور دنیا نشان داد که جمهوری اسلامی کشوری تاثیرگذار است. پیشنهاد ما گفت‌وگوهای ملی بین معارضین واقعی دولت است که جامعه جهانی نیز به تدریج به آن رسیده است.

معاون وزیر خارجه درباره حکم ارباب سیر مبنی بر 25 سال زندان از سوی دادگاه آمریکا گفت: این حکم ناعادلانه است و ما آن را ادامه سناریوهای مضحکی می‌خوانیم که علیه ایران دنبال می‌شود.

عراقچی در خصوص تحریم‌های اعمال شده جدید از سوی آمریکا علیه ایران نیز، یادآور شد: تحریم یک امر غیرقانونی و منسوخ است و تجربه نشان داده که مشکلی را حل نخواهد کرد. از اینکه آنها به رفتار خود بر این مبنا ادامه می‌دهند واقعا متاسفیم چرا که رفع تحریم می‌تواند بخشی از راه حل باشد اما تحریم فقط به مشکلات می‌افزاید.

وی درباره کمیته پیگیری نشست معارضه و دولت در سوریه نیز، گفت: سال گذشته جلسه‌ای را دراین خصوص تشکیل دادیم که بیش از 130 نماینده از سازمان‌ها و کشورهای مختلف در آن حضور داشتند که حاصل آن تشکیل کمیته پیگیری بود و تا حال نشست‌‌هایی داشته که قرار شده به ایران نیز سفر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص قطع روابط ایران و کانادا نیز، یادآور شد: ما روابط تجاری و اقتصادی فوق‌العاده‌ای نداشتیم که قطع شود و این موضوع، فرافکنی مشکلات دولت کانادا در خصوص تایید تقلب در انتخابات در این کشور است که دولت این کشور متهم شده که در یک انتخابات متقلبانه بر سر کار آمده است.

عراقچی نشست سه کشور بزرگ تولید کننده گاز در روسیه نیز گفت: قرار است که تیرماه سال جاری نشست کشورهای موسوم به اوپک گازی در روسیه برگزار شود که از رئیس‌‌جمهور ایران نیز برای این نشست دعوت به عمل آمده است. اما اینکه شرکت کنیم یا نه هنوز مشخص نیست.

۱۳۹۲/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...