نسخه چاپی

لزوم حفظ اعتماد مخاطب تا آخرين روزهاي معرفي رييس‌جمهور

«صداوسیما اثبات كند كه راست می‌گوید»

اسماعیل عفیفه درباره‌ی لزوم جلب اعتماد مخاطب توسط رسانه و همگام كردن مخاطبان با صداوسیما تا آخرین روزهای معرفی رییس جمهور آینده، توضیح داد: صداوسیما برای تحقق این امر باید اثبات كند كه راست می‌گوید و بینش بی‌اعتمادی كه مردم نسبت رسانه دارند را از بین ببرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، تهیه‌کننده سریال‌های «زمانه»، «میوه ممنوعه» و «پس از باران» خاطرنشان کرد: صداوسیما اینکه به اعتمادسازی در بین مخاطبان اهمیت می‌دهد را باید در عمل ثابت کند. هر چند مناظره‌های انتخاباتی هم می‌تواند یک بخش از اعتمادسازی مخاطب باشد. صدا و سیما باید این فضای اعتمادسازی را ادامه دهد در این شرایط مردم دوباره به این رسانه توجه خواهند کرد.

اسماعیل عفیفه با اعتقاد بر اینکه صداوسیما برای مناظره‌های انتخاباتی خیلی زحمت کشیده بود، درباره‌ی عملکرد مناظره‌ها و اینکه این برنامه‌ تا چه حدی به لحاظ هنری موفق بوده‌اند؟ اظهار کرد: مناظره‌ها در مجموع خوب بودند؛ به ویژه آخرین مناظره. اما تنها اشکال کار در سوئیچ و پشت صحنه‌ها بود که ضرورت نداشت بدانیم چند نفر در پشت صحنه مناظره‌ها کار می‌کنند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه طراحی هنری مناظره‌های انتخاباتی را چه طور دیده است؟ گفت: دوره‌ی گذشته کاملا فرق می‌کرد؛ مناظره‌ها دو نفره بود‌، دکور کوچک، همه چیز جمع و جور و راحت‌تر بود‌، این در حالی است که مناظره امسال حجم وسیع و نماهای دور بسیاری داشت؛ از طرفی تصاویر مربوط به فضاهای پشت دوربین و عوامل پشت صحنه را هم نشان می‌دادند که این مساله بیننده را از فضای مناظره دور می‌کرد.

وی ادامه داد: گاه تصاویری نشان داده می‌شد که به نظر می‌رسید کارگردان در جریان گفت‌وگوهای حساس نبوده است؛ این در حالی است که بیننده در مباحث حساس و مهم دوست دارد، تصویر آن شخص مهم راببیند ولی کارگردان گاه در مباحث حساسی کات می‌داد و به نمایش دکور یا پشت صحنه که هیچ ربطی نداشت اکتفا می‌کرد؛ برنامه مناظره یکسری اشکالاتی این چنین داشت اما در مجموع خود مناظره‌ها خوب بود به ویژه آخرین مناطره‌ای که برگزار شد.

اسماعیل عفیفه

این تهیه‌کننده موفق تلویزیون با بیان اینکه صداوسیما به نحو قابل قبولی بی‌طرفی در مناظره‌ها را رعایت کرد‌، افزود: این باید فرصتی باشد که در آینده از آن استفاده کنند و به برنامه‌های مختلف این توجه را داشته باشند؛ به جهت اینکه مناظره‌ها یک بخشی از اعتقادسازی مخاطب را بر عهده دارند.

وی در ادامه همچنان تاکید کرد: مناظره‌ها یک بخشی از جذب مخاطب است، مهم این است که این نوع برنامه‌ها تداوم داشته باشند. در بخش کارهای نمایشی، خبر‌، در دادن فرصت به طیف‌های مختلف فرهنگی‌ و سیاسی این امر باید تداوم پیدا کند تا مردم همچنان به تلویزیون به عنوان چشم و گوش خود اعتماد کنند.

عفیفه با اشاره به اینکه برای مناظره‌های تلویزیونی خیلی زحمت کشیده بودند‌، گفت: فضای شاد و امیدبخشی در مناظره حاکم بود. اجرای مرتضی حیدری هم مناسب بود، از این جهت که با خونسردی و تبسم با کاندیداها برخورد می‌کرد اما در بخشی از مناظره‌ها تاکید کارگردان بر تصویر کردن بخش‌های پشت صحنه مناظره‌، یک مقدار بیننده را از بخش‌های داغ و به ویژه جاهایی که در آن مباحث چالشی‌تر بود، دور می‌کرد ولی در مجموع خوب بود و در نظرسنجی‌ها هم اعلام کرده بودند بالای ۶۰ درصد مخاطب داشته است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مناظره‌هایی که صداوسیما این بار برگزار کرد، حتی کمک کرد به اینکه مردم کاندیداهای خود را شناسایی کنند؛ به گونه‌ای که اگر پیش از این، شناخت به صورت ذهنی صورت گرفته بود، به صورت عملی مخاطبان این شناخت را نسبت به آنها پیدا کردند.

این تهیه‌کننده در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: بیشتر از همه باید به فکر تلویزیون خودمان و مخاطبان خودمان باشیم و توجه داشته باشیم و بدانیم که در رسانه‌های بیگانه چه خبر است.

۱۳۹۲/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...