نسخه چاپی

اخرین خبرها از بحران تركیه

درگیری بین پلیس تركیه و معترضان در خیابان های آنكارا - پایتخت و استانبول - بزرگترین شهر این كشور ، چهارشنبه هم ادامه یافت . میدان تقسیم استانبول مهم ترین مركز درگیری ها بین پلیس و معترضان بود . رسانه های داخلی تركیه از زخمی شدن و بازداشت شماری از معترضان خبر داده اند .

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، میدان تقسیم صبح چهارشنبه (۲۲ خرداد) پس از گذراندن شبی پر تنش و درگیری بین معترضان و پلیس ضد شورش اکنون وضعیتی آشفته داشت.

نیروهای ضد شورش ترکیه با ورود به این میدان ضمن درگیری با تظاهرکنندگان مخالف دولت، پرچم‌ها، تابلو نوشته ها و نمادهایی را که آنها در این میدان نصب کرده بودند، پایین کشیدند.

ماشین‌های آب ‌پاش نیز با حرکت در سراسر میدان به مقابله با معترضان ‌پرداختند.

میدان تقسیم استانبول پس از 24 ساعت آرامش نسبی، با حمله پلیس ترکیه به تظاهرکنندگان و شلیک گاز اشک آور بار دیگر از صبح دیروز شاهد آشوب و درگیری شده است. این اقدام پلیس ترکیه 24 ساعت پس از نشست اردوغان، نخست‌ وزیر ترکیه و مسئولان امنیتی این کشور انجام شد که براساس آن از دیروز هرگونه برگزاری تظاهرات در ترکیه غیرقانونی اعلام شده است .

با شنیدن صدای تیراندازی و دود ناشی از پرتاب گاز اشک‌آور در این میدان و خیابان‌های اطراف آن، تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف سعی در مقابله با نیروهای ضدشورش کردند.

در 48 ساعت گذشته تظاهرات مخالفان ترکیه‌ای در میدان تقسیم با آرامش نسبی همراه بود و پلیس و نیروهای ضد شورش تجمع آنها را از دور نظاره‌ گر بودند، اما ورود هواداران رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به عرصه تظاهرات سبب درگیری‌ها بین دو طرف شد.

نخست‌ وزیر ترکیه پس از یورش پلیس ضد شورش به میدان "تقسیم"، بار دیگر بر مواضع خود پافشاری کرد و با غیرقانونی توصیف کردن مطالبات معترضان گفت که در مقابل اوباش زانو نخواهد زد.

"رجب طیب اردوغان"دیروز پس از سرکوب جوانان معترض به سیاست‌هایش در استانبول مقابل اعضای فراکسیون پارلمانی حزبش حاضر شد و گفت: ما از دو هفته پیش اعتراضات مستمر را در ترکیه رصد می‌کردیم؛ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی به انتشار برخی تصاویر مربوط به خشونت در ترکیه کمک می‌کردند. همین‌طور برخی شخصیت‌های سیاسی، تظاهرات‌کنندگان را به خشونت فرامی‌خوانند.

از سوی دیگر خبرگزاری "رویترز"گزارش داد که حمله صبح دیروز نیروهای پلیس ترکیه به میدان تقسیم، همه برگه‌های اردوغان برای مذاکره با تظاهرات‌کنندگان را از بین برد. این در حالی است که گفته شده، نخست‌وزیر ترکیه قرار است امروز با نمایندگان معترضان گفت‌وگو کند.

نیروهای امنیتی ترکیه که چند روز پیش از میدان تقسیم عقب‌نشینی کرده بودند، دوباره به جمع معترضان میدان تقسیم حمله کردند. در این میان سرویس‌های امنیتی ترکیه ادعا می‌کنند که برخی از این معترضان از سوی طرف‌های خارجی حمایت و کمک دریافت می‌کنند.

همچنین امروز(چهارشنبه) حدود 3000 نفر که بیشتر آنها از وکلا بودند از دادگاه به سمت پارک گوون Güven در مرکز پایتخت تظاهرات کردند. آنها شعار می دادند « اکنون زمان برقراری دموکراسی است » «‌ ما عدالت می خواهیم» .

این اعتراضات در استانبول نیز ادامه یافت. رئیس دفتر وکلای این شهر در برابر صدها نفر از قضات که در برابر کاخ دادگستری تجمع کرده بودند، پایان فوری خشونت های ماموران پلیس را علیه وکلا و مردم خواستار شد و گفت : « پلیس به همکاران ما حمله کرده و آنها را به طور غیر قانونی با توسل به زور دستگیر کرده است.»

تجمع وکلا در هشت شهر دیگر ترکیه نیز از جمله ازمیر در غرب و دیار بکر در جنوب شرقی انجام شد.

پلیس ترکیه سه شنبه 73 وکیل را که به مداخله نیروهای امنیتی در تجمع مخالفان در میدان تقسیم استانبول، اعتراض کرده بودند به مدت چند ساعت بازداشت کرد. ریشه درگیری‌ها و اعتراضات در ترکیه پس از آن آغاز شد که در 31 می مقامات ترک تصمیم گرفتند، «پارک قاضی» در نزدیکی میدان تقسیم در ترکیه را به یک مرکز خرید تبدیل کنند.

این موضوع سبب گرد آمدن شمار بسیاری از معترضان در این پارک شد که می‌گفتند قصد دارند از آخرین فضای سبز موجود در مرکز استانبول محافظت کنند و سپس به یک نمایش بی سابقه از خشم عمومی علیه خودکامگی اردوغان و حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه ، تبدیل شد و در ادامه برگزار کنندگان تظاهرات در میدان تقسیم که خود را «همبستگی تقسیم» می نامیدند ، درخواست خود را برای لغو طرح های ساخت و ساز در این میدان اعلام کردند و همچنین ممنوعیت استفاده پلیس از گاز اشک آور، برکناری مسببان رفتار خشونت آمیز پلیس و لغو ممنوعیت برگزاری تظاهرات را خواستار شدند.

پلیس در شب های متوالی در استانبول علیه تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب‌پاش متوسل شده و با معترضان به زد و خورد پرداخته اند.

به گفته موسسه حقوق بشر در ترکیه، چهار تن از جمله یک افسر پلیس در بین جان باخته‌ گان وجود دارد، و در حدود ۵ هزار تن نیز در این تظاهرات مجروح شده‌اند.

معترضان معتقدند که این پارک به مکانی نمادین برای تجمعات عمومی تبدیل شده است و آخرین فضای سبز عمومی به جا مانده در شهر استانبول می‌باشد.

در همین حال سازمان عفو بین الملل، پلیس ترکیه را به علت سرکوب تظاهرکنندگان به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

به گفته شماری از تحلیلگران سیاسی اگر اردوغان این بحران را به شیوه‌ای که برای مردم قابل قبول باشد حل نکند، احتمالا محبوبیت حزب حاکم عدالت و توسعه در بین مردم کاهش خواهد یافت.

۱۳۹۲/۳/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...