نسخه چاپی

نخستین اظهارنظر رئیس جمهور منتخب درباره رابطه ایران با عربستان و بحران سوریه

عکس خبري -نخستين اظهارنظر رئيس جمهور منتخب درباره رابطه ايران با عربستان و بحران سوريه

حسن روحانی می​گوید حل مسائل سوریه بر عهده مردم سوریه است.

به گزارش نما، حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین نشست خبری خود که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می شود، در پاسخ به این سوال که شما با شعار اعتدال، اعتماد مردم را جذب کردید، مصداق های اعتدال در عرصه های اقتصادی و سیاسی چه خواهد بود؟ گفت: اعتدال همان شیوه ای است که در زمینه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، راه تندروی و خودمحوری و خودشیفتگی را نمی پیماید.

وی ادامه داد: عقلانیت و اعتدال به مشورت و خرد جمعی و برآورد هزینه ها و فایده ها است و به این که مسیر قانون گرایی را دنبال کند و در مسیر افراط قرار نگیرد، متکی است. البته در مصداق هر موردی، در جایش توصیح خواهم داد که چگونه می توانیم با مشی اعتدال به اهداف دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: به جای این که در امور فرهنگی و اقتصادی، دولت مستقیما دخالت کند، بیشتر از انجمن های صنفی و تخصصی بهره خواهد برد و با بهره برداری از نظرات مردم، در هر زمینه ای با مشورت و کمک آنها تصمیم خواهد گرفت و در مقام عمل کار تا جایی که ممکن است به مردم واگذار می شود.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت شما دولت تدبیر و امید است، مهم ترین برنامه شما در حوزه اقتصاد چیست؟ و این سوال که دولت شما با موفقیت به وجود آمده چه خواهد کرد؟، گفت: اولین اولویت، مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است و برای این کار ضروری و لازم است که در دو مرحله پیش رویم. در مرحله اول به فکر نیاز های فوری هستیم، مانند تامین کالاهای اساسی در ماه هایی که نزدیک ماه رمضان که باید با کمک دولت فعلی این کار را انجام دهیم. باید همکاری با دولت فعلی انجام شود و دوستان من در تلاش هستند و با دولت در تماس هستند و کمیته های مشترکی تشکیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: مرحله دوم، برنامه ریزی برای ماه های آتی است و در این زمینه توجه خواهد شد برای این که ظرفیت های موجود اقتصادی فعال شود و نواقصی که وجود دارد برطرف شود و نقدینگی به سرعت کنترل شود و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و اگر این کار سامان پیدا کند؛ اولین قدم ها برداشته خواهد شد و آثارش در ماه​های اولیه خودش را نشان خواهد داد و همه بازارها نوعی به تعادل خواهد رسید.

رئیس جمهور منتخب ایران درباره سیاست خارجی گفت: دولت جدید احساس می کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا ایجاد شده و این فرصت را مردم آفریده اند و حضور فعال مردم و آرا مردم این فرصت را آفریده و امیدوارم تمام کشورها از این فرصت استفاده کنند و استفاده این فرصت به منافع متقابل منتج خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: در شرایط کنونی تعامل با ایران نه تنها به نفع ایران خواهد بود که به نقع منطقه و جهان خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این سوال شما در زمان ریاست جمهوری روابط ایران با کشورهای عربی چگونه خواهد بود و این سوال که نظر شما درباره بحران سوریه چگونه است گفت: الویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک با تمام همسایگان خواهد بود و با 15 کشور همسایه یک رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل بر اساس احترام و منافع متقابل خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشور حوزه خلیج فارس ویژگی های خاص خود را به دلیل اهمیت استراتژیک خلیج دارند و ما با کشورهای جنوب خلیج فارس برادر هستیم و در عربستان قبله گاه مسلمانان در آنجا است و صدها هزار نفر از ایران در سال برای زیارت خانه خدا به آنجا می روند و تعداد زیادی از اتباع سعودی به ایران می آیند و زمینه زیادی میان دو کشور آماده است و خوشحالم اولین تفاهم نامه امنیتی بین ایران و عربستان با امضا بنده بوده است و امیدوارم رابطه خوبی داشته باشیم.

روحانی درباره سوریه گفت: حل مسائل سوریه بر عهده مردم سوریه است و تصمیم گیر نهایی ملت سوریه هستند البته ما با تروریسم و جنگ داخلی و دخالت های کشورهای دیگر در سوریه مخالف هستیم و امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه باز گردد و آنچه هدف ملت سوریه است در آن کشور محقق شود.

۱۳۹۲/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...