نسخه چاپی

فارین‌پالیسی: رهبر ایران درست می‌گوید


به گزارش نما به نقل از کیهان: «رهبر عالي ايران مي‌گويند دولت اوباما را با رفتارش و نه با گفتار آن خواهند سنجيد. اين موضع کاملا معقول است».استفان والت تحليلگر معروف آمريکايي با ارائه اين تحليل در مجله فارين‌پاليسي به انتخابات رياست‌جمهوري ايران پرداخت و نوشت: بعيد است کسي بتواند بگويد نتيجه انتخابات ايران را پيش‌بيني مي‌کرد.

وي درباره چالش هسته‌اي تصريح مي‌کند: ايران از چرخه هسته‌اي خود دست نخواهد کشيد. بنابراين ايالات متحده بايد قبول کند که ايران به توانايي هسته‌اي مجهز است. ايران نيز بايد کنترل بر برنامه هسته‌اي خود را بپذيرد.

والت در ادامه با اشاره به تاثيرپذيري اوباما از کنگره و لابي صهيونيستي نوشت: هر نوع تلاش در واشنگتن براي بهبود روابط با ايران، مورد مخالفت گروه‌هايي مانند لابي اسرائيلي قرار مي‌گيرد. متاسفانه سيستم سياسي آمريکا به صبوري اشتهار ندارد و اوباما نشان نداده که در سياست خارجي فردي شجاع و قاطع است.

در واقع، او همچنان بايد به موضعي در سياست خارجي تمايل نشان دهد که با تفکر نيروهاي سياسي قدرتمند در آمريکا همخواني داشته باشد. اما در حالي که اوباما انگشت خود را در مقابل مسير باد گرفته، زمان در حال سپري شدن است و شايد فرصت ديگري براي تعامل از دست برود. به اين ترتيب ايران مجاب خواهد شد که آمريکا تنها به دنبال براندازي است.
فارين‌پاليسي در تحليل ديگري به قلم ولي ‌نصر تصريح کرد: آمريکا بايد قدم اول را براي بهبود روابط با ايران بردارد.

مشاور سابق وزارت خارجه آمريکا تصريح مي‌کند: با تعيين رئيس‌جمهور جديد موضع هسته‌اي ايران تغيير نمي‌کند. روحاني 10 سال پيش مذاکراتي را با غرب داشت که به خاطر تعليق غني‌سازي مورد انتقاد شديد قرار گرفت. اين امتيازدهي به اميد اعتمادسازي و سپس رسيدن به تعامل گسترده‌تر صورت گرفت اما اين اميد به شکست منجر شد چون مذاکرات به شکست انجاميد.

فارين‌پاليسي مي‌افزايد: حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب يک بار شرمنده و مارگزيده شده و احتمالا بار ديگر براي اتخاذ موضع نرمش در برابر غرب پا پيش نمي‌گذارد. وي تنها در صورتي امتياز مي‌دهد که مطمئن شود در قبال آن امتيازي خواهد گرفت. او بايد بتواند بيش از احمدي‌نژاد و جليلي امتياز بگيرد.

بنابراين روحاني به جاي ريسک امتياز‌دهي صبر مي‌کند و منتظر مي‌ماند که ببيند آمريکا براي امتياز دادن جدي مي‌شود يا خير. اتفاقات 10 سال قبل لکه ننگي براي اصلاح‌طلبان شد. اکنون توپ در زمين واشنگتن است و اگر آمريکا نتواند امتيازي به ايران بدهد هيچ تغييري صورت نخواهد گرفت.تحليل‌هاي فارين‌پاليسي در حالي منتشر مي‌شود که حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در اولين کنفرانس خبري تصريح کرد از حقوق قانوني ملت ايران کوتاه نخواهد آمد.

۱۳۹۲/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...