نسخه چاپی

هیئت پارلمانی اروپا سفر خود به تركیه را لغو كرد

یك هئیت پارلمانی اروپا روز چهارشنبه در اعتراض به اظهارات انتقاد آمیز دولت تركیه بر ضد پارلمان اروپا، سفر خود را به آنكارا لغو كرد.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبری «المنار»، «ایلمار بروک» نماینده آلمان در پارلمان اروپا که قرار بود ریاست هیئت اروپایی را در سفر به آنکارا بر عهده داشته باشد، گفت: «در واکنش به اظهارات انتقاد آمیز دولت ترکیه برضد پارلمان اروپا، هیئت پارلمانی اروپا تصمیم گرفتند سفر خود را به ترکیه به تاریخ دیگری موکول کنند.»

بروک افزود: «من از اظهارات تند مقامات ترکیه برضد پارلمان اروپا متاسف هستم. ترکیه یکی از شرکای مهم اتحادیه اروپا است و شریک مهم اتحادیه اروپا نیز خواهد ماند، اما باید بداند که در برابر انتقادات چه واکنشی از خود نشان دهد.»

این نماینده آلمان در پارلمان اروپا تاکید کرد:« ما به تماس های خود با همتایان ترکیه ای خود ادامه خواهیم داد تا یک گفت وگوی سازنده با آنها صورت دهیم.»

قرار بود یک هیئت مرکب از 13 نماینده کمیسون امور خارجه پارلمان اروپا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به آنکارا، کردستان و دیاربکر برود.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین تصمیم داشتند در این سفر با نمایندگان دولت ترکیه و همچنین مسئولان در پارلمان ترکیه نیز دیدار کنند. دیدار با مقامات احزاب مخالف ترکیه، نمایندگان گروه های افکارسنجی و همچنین نمایندگان مطبوعات ترکیه نیز در برنامه سفر این هیئت اروپایی قرار گرفته بود.

« احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، هفته گذشته تاکید کرد، قطعنامه ای که پنجشنبه گذشته پارلمان اروپا تصویب و در آن پلیس ترکیه را به استفاده «بیش از اندازه» از زور برضد تظاهرکنندگان مخالف دولت متهم کرد، غیرقابل قبول است.

« رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه نیز از قطعنامه پارلمان اروپا به شدت انتقاد کرد و در خطاب به نمایندگان اروپایی گفت:« شما با چه جراتی چنین قطعنامه ای را تصویب کردید. ما آن را نمی پذیریم.»

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه خود« نگرانی شدید خود از خشونت های افراط گرایانه و مداخله خشونت بار نیروهای پلیس ترکیه برضد معترضان در تظاهرات مسالمت آمیز و مشروع» ابراز کرده و به دولت ترکیه درباره « اتخاذ تدابیر سخت برضد تظاهر کنندگان مسالمت آمیز» هشدار داد و « نخست وزیر ترکیه را تشویق کرد برای جلوگیری از وخامت اوضاع موضع آشتی جویانه ای اتخاذ کند.»

۱۳۹۲/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...