نسخه چاپی

پيش بيني يك كارشناس اقتصادي:

تحریم ها به تدریج برداشته خواهد شد

همانطور كه دكتر ولایتی در مناظرات انتخاباتی به دكتر جلیلی یادآوری كرد كه نمی توان امتیاز بگیریم بدون اینكه امتیاز بدهیم، در یك شرایط برد-برد امتیازاتی گرفته خواهد شد و امتیازاتی نیز داده می شود. در نتیجه تحریم ها به تدریج لغو خواهند شد.

به گزارش نما، " دیوید کوهن " معاون وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته در سخنانی در جمع اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به این موضوع گفت که واشنگتن به منظور تشدید فشارها به ایران همچنین به کشورهای وارد کننده نفت هشدار داده است تا واردات خود را از ایران کاهش دهند.

کوهن با اشاره به اینکه آمریکا به دو کشور امارات و ترکیه هشدار داده است تا از فروش طلا به ایران خودداری کنند، گفت:" ما به ترکیه و امارات و فروشندگان خصوصی و سایر فروشندگان طلا به ایران اطلاع دادیم که باید فروش طلا به این کشور را متوقف کنند."برجسته ترین تحلیل این تحریم افزایش قیمت طلاست.

در همین زمینه غلامرضا کیامهر، کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با افکار نیوز تصریح می کند: "این تحریم ها در دولت دهم اتفاق افتاده است و ما در شرف ورود به دوران دولت یازدهم هستیم. دکترروحانی به سیاستمداری میانه رو در دنیا شناخته شده است. "

به عقیده وی، یکی از عوامل موثر در کاهش قیمت دلار، رفع تدریجی تحریم هاست. به طور قطع با پیگری سیاست های متعادل دکتر روحانی و مذاکرات هسته ای وارد مراحل جدی شود، همانطور که دکتر ولایتی در مناظرات انتخاباتی به دکتر جلیلی یادآوری کرد که نمی توان امتیاز بگیریم بدون اینکه امتیاز بدهیم، در یک شرایط برد-برد امتیازاتی گرفته خواهد شد و امتیازاتی نیز داده می شود. در نتیجه تحریم ها به تدریج لغو خواهند شد.

این کارشناس می گوید: "ما ۸۰درصد از تولیدات داخلی کشورمان به واردات بستگی دارد. برای واردات این ۸۰درصد باید دلار داد. در صورت رفع تحریم ها، واردکننده و صنعتگر کشور، پول کمتری را برای واردات تحویل خواهد داد و در نتیجه قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد. در این زمان است که تمام شاخص های اقتصادی و تولید مثبت خواهند شد.

کیامهر، تنها ۳۰درصد از مشکلات اخیر اقتصادی را مرتبط با تحریم ها می داند و می گوید: "اگر تدبیر و اینده نگری بود، تحریم ها با این شدت بر اقتصاد ایران اثر نمی گذاشت. تحریم ها اثرگذار بوده است ولی نباید بر کشور ثروتمندی مثل ایران که به دریاهای آزاد متصل است چنین تاثیری می گذاشت. "

وی در ادامه بیان می دارد: "اگر کشورمان مانند تاجیکستان یا افغانستان کشوری بسته بود، تحریم ها به طور قطع داغون کننده بودند ولی ما کشوری هستیم که به آب های آزاد دنیا دسترسی داریم. اگر اقتصاد ما بهتر مدیریت می شد، هزینه های اضافی انجام نمی گرفت و اسیر کسری بودجه نیم شدیم، تحریم ها تا این حد بر اقتصادمان اثر نمی گذاشت."

این کارشناس در نتیجه گیری صحبت های خود می گوید: "با تدبیر و مدیریت داخلی و هم سیاست مداری و دیپلماسی برد – برد در حوزه سیاست خارجی، تحریم ها کاهش یابد. به نظر می رسد دکتر حسن روحانی این مذاکرات را به صورت بازی برد – برد به پیش خواهد برد و در این صورت خود دنیا تحریم ها را علیه ایران به تدریج خواهد کرد. البته نباید انتظار داشت که دولت تدبیر و امید یک شبه خرابی های چندین ساله را برطرف کند."

۱۳۹۲/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...