نسخه چاپی

روحانی: شادی حق مردم است، بر آنها سخت نگیریم

شاید صدا و سیما نتوانست همه صحنه های حضور مردم را تصویر كند و اگر ضبط كرده اند خوب است در موقعیت مناسب پخش كنند.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران - دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب در همایش افق رسانه که روز شنبه هشتم تیر ماه برگزار شد سخنانی ایراد کرد . او ابتدا با گرامی داشت یاد شهیدان هفتم تیر از شهید بهشتی را نمونه اعتدال و وقار و متانت دانست.

رییس جمهور منتخب ، موقع شناسی مردم را ستود و گفت : مردم شرایط بین المللی را درک کردند و برگ زرین 24 خرداد را در تاریخ این سرزمین آفریدند.

وی گفت: شاید صدا و سیما نتوانست همه صحنه های حضور مردم را تصویر کند و اگر ضبط کرده اند خوب است در موقعیت مناسب پخش کنند.

روحانی پرسید: چه کسی می توانست طی یک هفته این موج عظیم را به پا کند چندان که شنبه 25 خرداد چهره مردم تغییر کرد و نقش اصلی را باید از آن ملت دانست . البته رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز نقش بی بدیلی ایفا کرد . از نوروز تا صبح انتخابات .

رییس جمهور منتخب گفت : جمهوری اسلامی برآمده از صندوق رای است و امام به ما آموخت که مسیر اداره کشور از راه انتخاب مردم است و انتخابات اخیر پیام های فراوانی برای همه داشت. روحانی از همه خواست پیام انتخابات را دریافت کنند و به ان احترام بگذارند و عمل کنند.

وی از کشورهای دیگر نیز خواست پیام انتخابات را درک کنند.

بخش های مهم سخنان رییس جمهور منتخب از این قرار است:

- پیام انتخابات روشن است : صلح ، آشتی ، وحدت و انسجام ملی و نفی خود سری بود و نیز دوری از خشونت و افراط و شفافیت و قانون گرایی.

- رای اکثریت مردم مبنای حرکت دولت آینده خواهد بود. دولت پاسدار حقوق همه افراد ملت است . دولت موظف است همه مردم را در اجرای قانون برابر ببیند اما راهی که دولت برمی گزیند بر پایه رای اکثریت است که همانا اعتدال است. طیف وسیعی که از باورها و اعتقادات آغاز می شود و هنجارها را هم در برمی گیرد.

- مردم همواره از افراط و تفریط رنج برده اند و در این انتخابات به همه گفتند : اخلاق ، اعتدال و قانون و هیچ کس در این کشور فراتر از قانون نیست . بدون استثنا همه ذیل قانون تعریف می شوند.

- اعتدال در اقتصاد نیز باید نمود داشته باشد. اعتدال در پی اقتصادی آزاد و مردمی و عادلانه است و دولت در این اقتصاد حمایت و نظارت می کند.

- فرهنگ از آن اهل فرهنگ است. فرهنگ در کنار زندگی مردم است و باید به مردم اعتماد کرد.قرآن تصریح می کند: ما باید تذکر دهنده و یادآوری کننده باشیم .

- شادی حق مردم است و نباید بر مردم و خصوصا جوانان سخت گرفت.مردم ما خودشان اخلاق مدارند و نیروی انتظامی باید جوانان را دختر و پسر خود بداند. تذکر مردم قابل قبول است اما تحقیر مردم قابل قبول نیست.

- از صدا و سیما می خواهم گفتمان اعتدال را ترویج کند.اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم است نه ستیز . نه انفعال نه تقابل. اعتدال تعامل موثر و سازنده با جهان است . در صحنه سیاست خارجی ما با یک شرایط ویزه مواجهیم. جهان دوران گذار وانتقالی را طی می کند . ساختار دو قطبی در دهه اخر قرن بیستم پایان پذیرفت اما هنوز نظام جایگزین استقرار نیافته و همه در حال چانه زنی اند.

- ایران می توان در این فرصت نقش تاریخی خود را ایفا کند.

- جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه ای در شرایط گذار تاریخی قدرت باید بتواند نقش خود را ایفا کند و برای این کار ما نیاز به اعتدال داریم.

- موفقیت هایی یا عدم موفقیت هایی در سال های گذشته بوده. آنها را سر جای خود می توانیم بررسی کنیم. امروز باید به فکر فردای کشور باشیم. کشور ما شرایط خاص و ویژه ای دارد باید از این شرایط عبور کنیم. دشمن خواسته است ایران را در صحنه جهانی با چهره امنیتی معرفی کند ما باید نقشه دشمن را بشکنیم. ما نیاز به تدبیر داریم. ما نیاز به قدم های مطمئن و اساسی داریم.

- در گفتمان اعتدال، واقعیت بینی یک اصل است / کدام کشور می تواند در یکی دو هفته صحنه اجتماعی را برگرداند. زمینه سیاسی فرهنگی را آماده کند تا 73 درصد مردم سر صندوق ها بیایند. آن چند درصدی هم که نیامدند به هر دلیلی، پشیمان هستند/ خیلی کار بزرگی شده است.

۱۳۹۲/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...