نسخه چاپی

صداوسیما زیر ذره‌بین مجلس، تلویزیون خصوصی همچنان ممنوع!

طرح اداره سازمان صدا و سیما در مجلس هشتم در دستور كار كمیسیون فرهنگی قرار گرفت و به مجلس نهم رسید؛ حالا این طرح كه به اداره یكی از مهم‌ترین نهادهای كشور می‌پردازد، آماده است تا در صحن علنی مجلس مطرح شود، طرحی كه نمایندگان می‌گویند نظارت را بر رسانه ملی جدی‌تر می‌كند و بر گردش مالی سازمان هم دقت نظر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در طرح جدید، خلاء تلویزیون خصوصی دیده می‌شود و حق راه‌اندازی تلویزیون بر اساس قانون اساسی همچنان برعهده رسانه ملی است، ضمن این که مجلس بحث‌هایی را با شورای عالی مجازی دارد تا تکلیف تلویزیون اینترنتی هم روشن شود، هر چند ممکن است در نهایت حق تلویزیون اینترنتی هم با توجه قانون اساسی، به صداوسیما منحصر شود.

خلاء تلویزیون خصوصی در قانون دیده می‌شود

جمشید جعفرپور-عضو کیسیون فرهنگی مجلس- در پاسخ به وجود نداشتن تلویزیون خصوصی در طرح جدید، می‌گوید: طبق تفسیری که ازقانون اساسی وجود دارد اگر چیزی واقعا رسانه‌ی انتقال صدا و تصویر به شکل عام و بدون درخواست باشد، جزو اختیارات صدا و سیماست و تفسیری هم که شورای نگهبان از قانون اساسی دارد، این است که تاسیس تلویزیون منحصرا در اختیار صدا وسیماست.

اما علی باقری، عضو پیشین کمیسیون فرهنگی، نبود تلویزیون را یک خلاء می‌داند و تصریح می‌کند: متاسفانه هنوز بخش خصوصی در صداوسیما فعال نشده و خلاء تلویزیون خصوصی در قانونی که می‌خواهد تصویب شود دیده می‌شود، قانون اساسی، این مساله را در اختیار رهبری قرار داده و رهبری می‌توانند کارهایی انجام دهند که تلویزیون خصوصی ترویج شود و بخش خصوصی در بخش‌های فرهنگی فعال شود.

نظارت بر صداوسیما، بودجه و امکانات می‌خواهد

با این حال بحثی که نمایندگان در طرح اداره سازمان، بر آن تاکید دارند، نظارت بر صداوسیماست که ضمانت اجرایی پیدا کرده است.

سید علی طاهری- سخنگوی کمیسیون فرهنگی- با اشاره به بحث نظارت می‌گوید: تا به حال، اختیار شورای نظارت که نمایندگانی از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه هستند فقط در همین حد بود که آن چه به نظرش اشکال می‌رسید به رئیس سازمان صدا و سیما منتقل کند اما اگر رئیس سازمان تذکرات شورای نظارت را عمل نکند هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.

اما به گفته سید مرتضی حسینی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی؛ این بار، نظارت‌ها بسیار قوی دیده شده و اگر مجلس آن را تصویب کند، قطعا دست ناظران بازخواهد بود و خیلی از اشکالاتی که در صداوسیما وجود دارد و به آن انتقاد می‌کنند، به صورت خیلی جدی توسط ناظران مطرح می‌شود و دیگر وجود نخواهد داشت.

حسینی حتی از ورود رهبری به طرح اداره سازمان صداوسیما خبر می‌دهد و می‌گوید: در طرح جدید تذکرات به رییس سازمان صداوسیما اطلاع داده می‌شود و اگر عمل نکرد، به مقام معظم رهبری گزارش داده خواهد شد.

طراحی امکانات مالی و نیروی انسانی هم مورد دیگری است که در طرح جدید دیده شده است.

جمشید جعفرپور با اشاره به این موارد، تاکید می‌کند: تا الان، امکانات و ساز و کارهای لازم فراهم نبوده، گرچه این وظایف هم موجود بوده است؛ ما سعی کردیم زمینه‌سازی و بسترسازی کنیم که آن وظایف عملی شود و ضمانت اجرایی پیدا کند، در بُعد نظارتی دست هیات نظارت را هم به لحاظ پشتیبانی‌های مالی، هم نیروی انسانی بازتر کرده‌ایم که بتوانند این وظیفه را انجام دهند.

تلویزیون اینترنتی، می‌آید یا نه؟

مورد دیگری که در طرح جامع اداره سازمان صداوسیما بررسی می‌شود، تلویزیون اینترنتی است که کمیسیون فرهنگی مجلس همچنان درگیر آن است؛ بحثی که شورای عالی مجازی هم در کنار مجلس باید در مورد آن نظر بدهد.

جعفرپور، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بحثی را با شورای عالی مجازی داریم که بعضی از حد و مرزها، تداخلاتی در این زمینه به وجود می‌آورد، باید سعی کنیم کار شورای عالی مجازی شکل مشخص‌تری بگیرد.

دوستان در حال بحث و بررسی هستند که حیطه شورای عالی مجازی تاکجاست، البته ما مجلس بودیم و می‌توانستیم ورود پیدا کنیم و دیدگاه‌های کمیسیون فرهنگی را اعمال کنیم اما با توجه به اینکه اعضای مشترکی بین این دو وجود داشته اجازه دادیم کمی شفاف‌سازی بیشتری شود و بعد وارد بحث شویم، در نهایت ممکن بحث‌های شورای مجازی را بعدا در قالب اصلاحیه قانونگذاری کنیم.

دخل و خرج صداوسیما، شفاف‌سازی می‌شود

مسائل مالی صداوسیما هم در طرح جدید، مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند تا جایی که به گفته جعفرپور گردش مالی سازمان، شفاف‌تر شده و بر مسائل و گردش مالی داخل سازمان، نظارت‌های جدی‌تری اعمال شود و شفاف‌سازی شود.

از سوی دیگر در طرح اداره سازمان صداوسیما، سعی شده این سازمان با سایر نهادها مثل وزارت ارتباطات همپوشانی نداشته باشد.

همچنین از برخی سازمان‌ها مثل وزارت ارتباطات که در حیطه صوت و تصویر فعالیت می‌کنند خواسته شده تا با حضور مسئولانشان، وظایف را بررسی و شفاف‌سازی‌ کنند تا هیچ‌گونه همپوشانی بین آن‌ها دیده نشود.

***

با این‌حال، طرح اداره سازمان صداوسیما پس از بررسی‌های پیاپی در کمیسیون فرهنگی باید به صحن علنی مجلس برود تا موافقان و مخالفان در موردش صحبت کنند و مشخص شود این طرح می‌تواند به عنوان خط مشی رسانه ملی قرار گیرد یا صداوسیما همچنان باید منتظر یک طرح جامع بماند؟

۱۳۹۲/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...