نسخه چاپی

آغاز اجراي تحريم‌ها پيش از استقراردولت روحاني

وقتی پزحقوق بشری آمریكا با اعمال تحریم ها رنگ می بازد

به گزارش نما به نقل از پارسینه: هنوز مدت زمان زیادی از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد نگذشته بود که بسیاری از اندیشکده‌های سیاسی آمریکا و موسسات تحقیقات سیاست خارجی با توجه به نتیجه انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران و پیروزی حسن روحانی در این انتخابات از اوباما خواستند تا شکل‌گیری دولت جدید و باز شدن راه‌هایی برای تعامل و گفت‌و‌گوی بیشتر با ایران، ‌از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان و برنامه‌های اقتصادی‌– نفتی ایران دست بکشد.

کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در مقالات پرشمار خود از دولت اوباما خواستند با لغو تعدادی از تحریم‌های ایران، شرایط برای باز شدن راه جدید گفت‌و‌گو با ایران را هموار کند اما به نظر می‌رسد اوباما برنامه‌های دیگری در سر دارد و ساز‌و‌کار تحلیل وقایع ایران در کاخ سفید به گونه‌ای است که هیچ نسبتی با حقیقت وقایع ندارد.

در حالی که بسیاری تصور می کردند،آمریکا تحریم های جدید در خصوص خودروسازی و کشتی رانی ایران را تا استقرار دولت جدید و مشخص شدن مواضع سیاست خارجه ایران اعمال نمی کند اما نه تنها این تحریم ها از دو روز پیش اعمال شد بلکه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه جدیدی خطاب به اوباما، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» در این مورد نوشته هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستار اعمال دور جدید تحریم‌ها شده‌اند.

آنها خواسته‌اند که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، بخش‌های مهندسی، معادن و حتی ساخت‌وساز در ایران را نیز در برگیرد.

این روزنامه به نقل از نمایندگان مجلس آمریکا نوشته که آنها معتقدند انتخابات در ایران، چیز زیادی را برای ما تغییر نداده ‌است. اگرچه این قانون هنوز در مجلس معلق است اما نمایندگان تاکید دارند که تحریم حوزه‌های مهندسی، ساخت‌وساز و معادن را در فهرست جدید تحریم‌ها قرار دهند تا به این ترتیب تمام ادعاهای مقامات آمریکایی برای نشان دادن حسن نیت به ایران زیر سوال برود.

«نیویورک‌تایمز» نیز در گزارشی در این خصوص نوشته: «حامیان دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌گویند این محدودیت‌ها‌ میلیاردهادلار منابع درآمدی ایران را خشک می‌کند. باوجود تحریم‌هایی که در گذشته علیه ایران اعمال می‌شد، این کشور با دور زدن تحریم‌ها، به منابع مالی قابل‌توجهی دست می‌یافت اما اکنون ممنوعیت تجارت طلا می‌تواند به‌طور ملموسی درآمد ایران را کاهش دهد. این در حالی است که ناقضان بسته تحریم‌های جدید آمریکا با مجازات‌هایی نظیر قطع دسترسی به بازار فلزات ارزشمند آمریکا، مواجه خواهند شد.»

این تحریم ها اما در حالی اعمال می شود که مردم ایران زیر فشارهای شدید اقتصادی هستند و کمبود کالاهای اساسی مانند دارو و تجهیزات پزشکی، سلامت و جان مردم ایران را به خطر انداخته است و این مساله در حالی است که شخص اوباما بارها و بارها با پز دموکراسی خواهی و حمایت از حقوق بشر اعلام کرده بود تحریم ها بر عیله ایران به گونه نخواهد بود که مردم ایران را دچار مشکل کند!

با این حال کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و در نهایت گران شدن هزینه درمان بسیاری از مردم رابه کام مرگ برده و جان و سلامت بسیاری دیگررا هم تهدید می کند.

گفتنی است، تحریم‌های 11 تیر، نخستین بسته تحریم‌هاست که پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور ایران و پیش از ورود او به ساختمان ریاست‌جمهوری، اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها طیفی از صنایع در ایران را شامل می‌شود و از نظر تئوریک می‌تواند به توقف کامل تجارت طلا و ریال با ایران منجر شود.

۱۳۹۲/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...