نسخه چاپی

تحليل «السفير»:

پس از مصر، نوبت به بحرین خواهد رسید؟

هرچند هنوز درباره ماهیت وقایع اخیر در مصر كه به سقوط دولت محمد مرسی و به دست گرفتن ابتكار عمل توسط ارتش منجر شد، اختلاف نظر وجود دارد، اما مانند دو سال پیش، این بار نیز وقایع مصر می تواند بازتاب هایی جدی در جهان عرب داشته باشد. این بار، این بحرینی ها هستند كه به عنوان نخستین كشور، سعی در الگوگیری از تحولات اخیر رخ داده در مصر دارند.

به گزارش نما به نقل از تابناک، پس از گذشت دو سال و چهار ماه از آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه، دولت این کشور که مورد حمایت آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارد، از یافتن راه حلی برای رفع بحران از مقابل خود ناتوان مانده است.

در این شرایط، روزنامه «السفیر» لبنان با انتشار تحلیلی به بررسی احتمال تأثیرگذاری وقایع اخیر مصر بر تحولات بحرین پرداخته و می نویسد بحرینی ها اعتراضات رخ داده در کشورهای عربی و تلاش های دموکراسی خواهانه مردم را از نزدیک دنبال می کنند و از این وقایع انگیزه می گیرند.

در همین راستا، شماری از گروه های بحرینی اعلام کرده اند که با الهام گرفتن از جنبش «تمرد» که جرقه وقایع اخیر در مصر را زد، جنبشی را به راه انداخته اند که قرار است روز 14 اوت حضور خود را به نمایش بگذارد. این روز، دقیقاً مصادف با دو سال و نیمه شدن قیام بحرین است.

فعالان سیاسی بحرینی از هم اکنون فعالیت های خود را در شبکه های اجتماعی تشدید کرده و مردم را به شرکت در این جنبش فرامی خوانند. موفقیت جنبش تمرد در مصر، عاملی است که سبب می شود مردم به سمت این جنبش متمایل شوند.

روز چهارم ژوئیه، نخستین بیانیه های بسیج مردم برای پیوستن به این جنبش، با عناوینی همچون «بحرین بیدار شده» و «متمردان 14 اوت» منتشر شد.

در یکی از این بیانیه ها و در توضیح دلایل شکل گیری این جنبش آمده: «مردم، ملتی را می خواهند که همه شهروندانش را در بر بگیرد. ما بحرینی را می خواهیم که بتوانیم همگی به آن تعلق داشته باشیم. یک ملت عرب کاملاً مستقل برای مردم آزاد و دارای حاکمیتی که منبع قدرت هستند. این جنبش برای آزادی است که بحرینی ها مدت ها برای آن تلاش کرده و در طول چندین دهه، فداکاری های فروانی در این زمینه انجام داده اند».

در ادامه، این بیانیه اظهار می دارد: «ما خواهان طغیان علیه مقاماتی هستیم که ارزش های مردم را مصادره کرده، تصمیمات و حاکمیت مردمی را در راستای منافع شخصی خود زیر سوال برده و از طریق قوانین ناعادلانه ای که حقوق مردم را غصب کرده و جنبش و فعالیت های آن را محدود کرده، اقدام به استفاده انحصاری از منابع ملی نموده اند».

این جنبش از بحرینی ها می خواهد که صفوف خود را متحد کرده و به منظور تضمین حقوق مردم برای داشتن آزادی، عزت و حاکمیت، تمایزات سیاسی، ایدئولوژیک و مذهبی خود را کنار بگذارند.

این جنبش در معرفی خود در شبکه اجتماعی «فیسبوک» می نویسد: «این جنبشی است که خواستار آگاهی، ملی گرایی، حاکمیت، استقلال و مشروعیت است و پیام آور عشق، وفاداری و تعلق به همه مردم بحرین در طغیان علیه مقامات را با خود دارد».

با وجود اینکه هنوز مدت زیادی از اعلام موجودیت این جنبش نگذشته، «جنبش آزادی و دموکراسی حق» که «حسن مشیمع»، رهبر آن به اتهام تلاش برای براندازی حکومت به حبس ابد محکوم شده، حمایت خود را از آن اعلام کرده است.

جنبش حق در بیانیه ای اعلام کرده: «بیایید کاری کنیم که 14 اوت، روز طغیان علیه دار و دسته حاکم در بحرین باشد».

علاوه بر این، «شیخ علی سلمان»، دبیرکل جامعه هماهنگی ملی اسلامی، گفته: «ما از هر جنبش صلح آمیزی در هر زمان و از سوی هر گروهی حمایت می کنیم. هر کسی حق اعتراض دارد. مقامات محلی و بین المللی باید از حق اعتراض بحرینی ها حمایت کنند».

وی با اشاره به اینکه تنها ظرف سه ماه گذشته، 932 مورد تظاهرات در بحرین رخ داده، اظهار داشته: «این امر بازتاب دهنده وجود روح انقلاب در میان مردم بحرین است. شاید فراخوان برای اعتراض در روز 14 اوت نشانگر آن است که مردم بحرین تا زمان دستیابی به خواسته هایشان از تظاهرات دست بر نخواهند داشت».

۱۳۹۲/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...