نسخه چاپی

ذخیره آب دشت‌های تهران در وضعیت بحران

مجری طرح تامین و انتقال آب شرب تهران با اعلام اینكه سالیانه ۳۰۰ میلیون مترمكعب اضافه برداشت از دشت ها و منابع زیرزمینی آب تهران انجام می شود گفت: از اهداف مطالعات استفاده از پساب تصفیه خانه ها، استفاده پایدار از منابع آبی در این استان است.

به گزارش نما، رضا مومنی گفت: امروزه فاضلاب تصفيه شده به عنوان يكي از منابع جديد تامين آب مورد نياز در بخش هاي صنعت، كشاورزي و فضاي سبز مطرح است. يكي از اهداف مهم مطالعات استفاده از پساب تصفیه خانه های شهرها و روستاهای استان تهران، برنامه ریزی براي استفاده پایدار از منابع آبی در اين استان است.

مجري طرح تامين و انتقال آب شرب آب منطقه اي تهران اظهار داشت: استفاده از پساب در بخش هايي همچون آبیاری برخی از محصولات کشاورزی، آبیاری فضاهای سبز به ويژه درخت کاری ها، استفاده در برخی از صنایع، تغذیه مصنوعی دشت هاي استان، استفاده در برخی فعاليت هاي خدماتی و همچنین جایگزینی مناسب با آن دسته از منابع آب که در حال حاضر جهت مصارف غیرشرب استفاده می شوند كاربرد دارد.

مومني با بيان اينكه در این طرح مطالعاتی مصارف پساب ۵۴ تصفیه خانه فاضلاب مطالعه شده است افزود: اين تصفيه خانه ها شامل تصفیه خانه هاي در دست بهره برداري، در دست اجرا و يا در دست مطالعه است و پساب آنها به تدريج به چرخه منابع آب وارد شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وي بیان داشت: البته در تهران تعدادی تصفیه خانه محلی قدیمی و نیز تصفیه خانه های برخی از شهرک ها وجود دارد که در آینده اکثر آنها در مجموعه تصفیه خانه های جديد ادغام مي شوند و یا در صورت امكان از مدار بهره برداري خارج خواهند شد.

مجري طرح تامين و انتقال آب شرب تهران خاطرنشان كرد: بر اساس مطالعات انجام شده، ظرفيت تولید پساب از تصفیه خانه های شهری در افق طرح يعني سال ۱۴۱۵ افزون بر ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب است. مومني تصريح كرد: از اين ميزان حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب از شهرهاي شرقي استان تهران تامين مي شود.

این مقام مسئول در آب منطقه ای تهران با اشاره به اينكه پيش بيني شده تا در شهر تهران بالغ بر ۸۰۰ میلیون مترمکعب پساب در افق طرح تولید شود بيان داشت: مابقي پساب تولیدی از تصفیه خانه های شهرها و شهرک های جنوب، جنوب غربی و غرب تهران تامين مي شود.

مومني با بيان اينكه تصفیه خانه جنوب تهران از جمله تصفیه خانه های هفتگانه شهر تهران محسوب مي شود که بخشی از آن اجراء شده و به بهره برداری رسیده است اظهار داشت: در حال حاضر در این تصفیه خانه افزون بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب در سال تولید می شود كه به دشت ورامین جهت آبیاری کشاورزی منتقل می شود.

وي تصريح كرد: البته ظرفیت نهایی تولید پساب در این تصفیه خانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال است که در آینده نزديک به بهره برداری رسيده و به دشت های ورامین و شهر ری اختصاص خواهدیافت.

مجري طرح تامين و انتقال آب تهران ادامه داد: بر اساس بخشنامه های ابلاغی وزارت نیرو، مطالعات و اجراي شبکه های جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه ها بر عهده شرکت آب و فاضلاب است و پیشنهاد ميزان تخصیص پساب برعهده شرکت آب منطقه ای خواهد بود.

وي يادآور شد: اغلب دشت ها و شهرهای استان تهران از نظر منابع آب به ویژه منابع آب های زیرزمینی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و در بيشتر موارد وضعيت بحرانی دارند و با اين وجود متاسفانه در سطح استان تهران سالانه نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از آب های زیر زمینی صورت مي گيرد.

مومني تاكيد كرد: به همین دليل و با وجود اينكه پساب یک منبع جدید تامين آب است اما الزاما و به خصوص در دشت های ممنوعه منبع آب اضافه محسوب نمي شود و تخصیص پساب در اینگونه دشت ها باید با احتياط ویژه و با رعایت پايداري منابع آب صورت گيرد.

وي گفت: تعامل سازنده در موضوع استفاده از پساب ها در بخش هاي مختلف مانند تعیین موقعیت مکانی تصفیه خانه ها و نیز کیفیت پساب بین شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه ای تهران از اهمیت فوق العاده ای خوردار است.

۱۳۹۲/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...