نسخه چاپی

وال استريت ژورنال مدعي شد

آمادگی اوباما برای تماس با روحانی

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، به نقل از یك مقام ارشد كاخ سفید گزارش داد دولت باراك اوباما به دنبال برقراری ارتباط با رئیس‌جمهور جدید ایران است و هماهنگی‌های آن از طریق كاترین اشتون انجام خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که دولت باراک اوباما به دنبال برقراری ارتباط با رئیس جمهور جدید ایران است و خواهان مذاکرات مستقیم درباره برنامه هسته‌ای این کشور طی هفته‌های آتی است.
وال استریت ژورنال نوشت: حسن روحانی از زمان انتخابش به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران در ماه ژوئن سیگنال‌های مثبتی به جامعه بین‌المللی ارسال کرده است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ابراز شده که قرار است نمایندگان کشورهای 1+5 سه‌شنبه هفته جاری در بروکسل با یکدیگر ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند و برنامه های خود را در قبال دولت جدید ایران هماهنگ کنند.

به گفته این مقام ارشد کاخ سفید، دولت اوباما مایل است هر چه سریعتر آقای روحانی را ارزیابی کند و روندهای دیپلماتیک با این روحانی و سیاستمدار ایرانی را تست کند.

براساس این گزارش و به گفته این مقام آمریکایی، ارتباطات لازم از طرف واشنگتن از طریق کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رئیس تیم مذاکره کننده گروه 1+5 با ایران نیز است در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

یک مقام آمریکایی دیگر که قرار است در نشست بروکسل شرکت کند هم گفت: ما برای مذاکرات مستقیم آماده هستیم و این مساله را از راه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ما به دنبال حرف‌های تازه ای از طرف ایران هستیم اما هنوز مشخص نیست که چه پاسخی دریافت خواهیم کرد.


از سوی دیگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز قرار است با روی کار آمدن دولت جدید در ایران پیگیری شود.

گفت‌وگوهای کشورهای 1+5 با ایران برای حل و فصل دیپلماتیک آنچه کشورهای غربی به آن مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند، انجام می‌شود.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی دارد. تهران همواره این ادعا را رد کرده است.

ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی)، حق استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز را دارد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه «1+5» در روزهای 5 و 6 ماه آوریل امسال (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری فارس

۱۳۹۲/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...