نسخه چاپی

یك گام مثبت در اتحادیه اروپا

به گزارش نما به نقل از ابتکار: تصميم جديد اتحاديه اروپا در تحريم شهرك سازي‌هاي رژيم صهيونيستي در مناطق اشغالي اگرچه با تاخيري چند ساله انجام گرفت اما در جاي خود اقدامي سازنده و روبه جلو ارزيابي مي‌شود. از اين پس طبق قوانين اتحاديه اروپا، مناطق اشغال شده توسط رژيم صهيونيستي از جمله در كرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس و باريكه غزه و نيز بلندي‌هاي جولان سوريه، جزيي از رژيم صهيونيستي محسوب نمي‌شود و هرگونه مبادله تجاري و غير تجاري كشورهاي عضو اتحاديه با اين مناطق ممنوع است.

يكي از عواملي كه همواره رژيم صهيونيستي را از زمان تاسيس اش در شش دهه و نيم پيش، در پيگيري سياست‌هاي تجاوزكارانه و ضدبشري جسورتر كرده، سكوت و بي عملي جامعه جهاني و بويژه قدرت‌هاي بزرگ بوده است.در بيشتر موارد واكنش جامعه جهاني بيشتر از چند بيانيه اعتراضي، چيز ديگري نبوده و معدود قطعنامه‌هاي بين‌المللي عليه رژيم صهيونيستي نيز با توجه به نداشتن ضمانت اجرايي لازم، عملا تغييري در رفتارهاي اين رژيم در پي نداشته است.در اين ميان اتحاديه اروپا گرچه به اندازه ايالات متحده آمريكا از رژيم صهيونيستي حمايت نمي‌كند، اما تاكنون تحرك جدي و قابل توجهي نيز در مخالفت با رويه‌هاي ضدبشري اين رژيم نداشت.با اين وجود بعد از يك دوره رخوت و بي عملي در برابر اقدامات اشغالگرايانه رژيم صهيونيستي، اتحاديه اروپا در دستور العملي كه روز سه شنبه بيست و پنجم تير خبر آن منتشر شد، دو گام مهم در اين مسير به جلو برداشت. در گام نخست از اين پس طبق قوانين اتحاديه اروپا، مناطق اشغال شده توسط رژيم صهيونيستي از جمله در كرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس و باريكه غزه و نيز بلندي‌هاي جولان (متعلق به سوريه)، جزيي از رژيم صهيونيستي محسوب نمي‌شود. در گام دوم نيز كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، شهرك‌هاي صهيونيست نشين در مناطق اشغالي را تحريم كردند. اين تحريم شامل خريد كالاهاي توليد شده در اين شهرك ها، سرمايه گذاري در آنها و قراردادهاي دوجانبه است.

اين دستور العمل كه از سوي كميسيون اروپا به عنوان بازوي اجرايي اتحاديه اروپا تنظيم شده قرار است سند آن به طور رسمي روز جمعه بيست و هشتم تير منتشر و از روز يازدهم دي ماه سال جاري (اول ژانويه 2014) به مرحله اجرا درآيد.گرچه رژيم صهيونيستي از اساس بر مبناي اشغال سرزمين متعلق به فلسطيني‌ها شكل گرفت اما از نظر سازمان ملل متحد و قوانين بين‌المللي، اين رژيم بر بخش‌هاي مشخص و تعريف شده اي از اين سرزمين تاريخي كه به مرزهاي 1948 معروف است، به عنوان يك واحد سياسي داراي حاكميت است.
آنچه امروز از نظر نهادهاي بين‌المللي و اتحاديه اروپا مورد مناقشه است، اقدام رژيم صهيونيستي در اشغال سرزمين‌هايي در وراي مرزهاي تعريف شده اش است. بر اين اساس آن بخش از سرزمين‌هايي كه رژيم صهيونيستي پس از آغاز جنگ معروف اين رژيم با اعراب در سال 1967 ميلادي به اشغال خود در آورده، متعلق به اين رژيم نيست.رژيم صهيونيستي طي سال‌هاي اخير بي توجه به همه قوانين بين‌المللي و برخي هشدارها، در اين مناطق بويژه در كرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس دست به ساخت شهرك‌هايي براي اسكان صهيونيست‌هايي كرده كه از مناطق ديگر جهان به آنجا مهاجرت مي‌كنند.

تصميم اتحاديه اروپا شادماني فلسطيني‌ها و خشم صهيونيست‌ها را در پي داشت. بنامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، روز گذشته ضمن محكوميت اين اقدام اتحاديه اروپا، اعلام كرد كه آن را به رسميت نمي‌شناسد.بي ترديد رژيم صهيونيستي آگاه است كه اين شهرك سازي‌ها خلاف قوانين بين‌المللي است. آنچه صهيونيست‌ها را به ادامه اين سياست وا مي‌دارد، اهميت حياتي شهرك سازي و پيوند آن با ماهيت ذاتي اين رژيم است.از آنجايي كه اساس رژيم صهيونيستي بر مبناي مهاجرت شكل گرفته، اين رژيم ناگزير است تا براي تداوم حيات خود دائما دست به فرصت‌هايي براي اسكان جديد براي مهاجران بزند.

از سوي ديگر رژيم صهيونيستي به دليل نداشتن عمق راهبردي و قرارگرفتن در منطقه اي كه عمدتا نگاهي همراه با نفرت عليه اين رژيم وجود دارد، ميل به توسعه سرزمين‌هاي (غصبي) خود دارد. گرچه با زور اسلحه مي‌توان منطقه اي را به اشغال درآورد اما آنچه اين اشغالگري را پايدار مي‌كند، اسكان افراد و ترتيب دادن فرصت زندگي براي آنها در آن مناطق است.از سوي ديگر رژيم صهيونيستي قصد دارد تا به صورت خزنده و تدريجي، در مناطق فلسطيني پيشروي كند و در آن مناطق شهرك‌هاي صهيونيستي احداث كند. در واقع اين رژيم با اين اقدامات قصد دارد آرام آرام عنصر زمين را كه يكي از اصلي ترين مولفه‌ها براي تشكيل دولت است از فلسطيني‌ها بگيرد و زمينه براي تحقق عملي كشور فلسطين ايجاد نشود.

مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در حالي اقدام اتحاديه اروپا را مانعي در برابر مذاكرات سازش و تلاش‌هاي اخير جان كري وزير امور خارجه آمريكا در اين رابطه، دانسته اند كه دست كم دور پيش اين گفت و گوها كه نزديك به سه سال پيش بي نتيجه ماند، به دليل اصرار اين رژيم به ادامه ساخت شهرك‌ها و متقابلا مخالفت طرف فلسطيني با اين موضوع بود.بي ترديد تصميم اتحاديه اروپا را مي‌توان اقدامي سازنده و رو به جلو دانست. اتحاديه اروپا همواره خود را به عنوان يكي از مدافعان حقوق بشر و رويه‌هاي دمكراتيك معرفي كرده و در بسياري از موارد دولت‌هايي را متهم به سياست‌هاي ضدبشري مي‌كند. اما سكوت اين اتحاديه در برابر رژيم صهيونيستي كه بسياري آن را سمبل ضد حقوق بشر و مصداق بارز تروريسم دولتي مي‌دانند، اعتبار و جايگاه اتحاديه را در عرصه حقوق بشر زير سوال برده بود.اما اين واقعيت را نيز نمي‌توان ناديده گرفت كه حجم رفتارهاي غيرقانوني و يكجانبه رژيم صهيونيستي به قدري زياد است كه براي مقابله با آن، نياز به برداشته شدن گام‌هاي بيشتر و با سرعت بيشتري وجود دارد.

۱۳۹۲/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...