نسخه چاپی

درخواست 118 نماینده آمریكایی از اوباما برای یافتن راه‌حل دیپلماتیك در قبال ایران

حدود 118 عضو مجس نماینگان سنای آمریكا نامه‌ای دوحزبی را امضا كردند كه از باراك اوباما می‌خواهد به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران جهت پیشبرد فرصت‌ها برای رسیدن به یك راه‌حل دیپلماتیك با ایران تلاش كند.

به گزارش نما به نقل از المانیتور حامیان این اقدام گفتند که این نامه که توسط دیوید پرایس، نماینده دموکرات کارولینای شمالی و چارلز

دنت، نماینده جمهوری‌خواه پنسیلوانیا به گردش در آمده است برجسته‌ترین نامه خواهان دیپلماسی در قبال ایران است که در کنگره مطرح شده است.

سخنگوی دفتر پرایس گفت که فرصت امضای این نامه شب پنج‌شنبه به پایان رسید و انتظار می‌رود روز جمعه به کاخ سفید فرستاده شود.

وی گفت که این نامه تا بعدازظهر پنج‌شنبه 118 امضا کننده داشت که 14 نفرشان جمهوری‌خواه بودند.

در این نامه آمده است: این اولین باری نیست که ایران رییس‌جمهوری را بر پایه میانه‌روی و اصلاحات انتخاب کرده است، و تاریخ به ما توصیه می‌کند که نسبت به دورنمای تغییرات معنادار محتاط باشیم.

در ادامه این نامه آمده است: با این حال با توجه به منافع آمریکا، اسراییل و جامعه بین‌المللی این اشتباه است که نبینیم آیا انتخاب دکتر روحانی نشان‌دهنده یک فرصت واقعی برای پیشرفت به سمت یک توافق قابل راستی‌آزمایی و اجرایی (برای برنامه هسته‌یی ایران) است یا خیر.

این نامه اگرچه در زمینه تحریم‌ها یا استفاده احتمالی از اقدام نظامی آمریکا یا متحدانش موضعی را اتخاذ نمی‌کند، ولی هشدار می‌دهد که "ما باید احتیاط کنیم که با اتخاذ اقدامات تحریک‌آمیزی که می‌تواند جایگاه رییس‌جمهور منتخب ایران را در برابر تندرویان تضعیف کند، احتمال چنین پیشرفتی را از بین نبریم."

در این نامه آمده است که اگرچه اعضا دیدگاه‌های مختلفی درباره این مسایل دارند، "ما همگی باید قادر باشیم در زمینه لزوم از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تر در قبال ایران با هم اتفاق نظر داشته باشیم".

یک مقام ارشد آمریکایی هفته پیش اعلام کرد که آمریکا انتظار دارد مذاکرات هسته‌یی بین ایران و گروه 1+5 در پاییز و پس از تحلیف روحانی در ماه آینده و انتصاب تیم جدید مذاکراتی ایران برگزار شود.

در این میان ویلیام لورز و توماس پیکرینگ، دو دیپلمات پیشین آمریکایی از باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواستند پس از تحلیف روحانی یادداشت تبریکی را برای او بفرستند.

۱۳۹۲/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...