نسخه چاپی

عاقبت شاكی شدن در دبی

عکس خبري -عاقبت شاکي شدن در دبي

در چند روز گذشته انتشار فیلمی از كتك زدن یك راننده هندی توسط یك مقام‌ دولتی امارات حسابی در فضای مجازی خبرساز شد. حالا هم مشخص شده یك زن ۲۵ ساله اهل نروژ كه در دوبی مورد تجاوز قرار گرفته بود به ۱۶ ماه حبس محكوم شده است تا بار دیگر نقض حقوق بشر در امارات مورد توجه رسانه‌های قرار بگیرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، قضیه از فیلمی در اینترنت شروع شد و ناگهان همه جهان متوجه شدند؛ فیلمی که در آن یک مرد اماراتی که حالا مشخص شده یک مقام ارشد دولتی است به خاطر یک تصادف جزئی یک راننده هندی را کتک می‌زند. حالا اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که پلیس امارات حالا فیلمبردار این صحنه جرم را بازداشت کرده است تا دیگر کسی جرأت افشاگری از وضعیت این کشور را نداشته باشد.

در این فیلم راننده اماراتی یک خودروی لوکس دیده می‌شود که راننده هندی یک ون را به خاطر تصادفی جزئی در وسط خیابان و در روز روشن مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. گفته می‌شود راننده هندی به خاطر مشکلات اقامتی نمی‌خواسته کارش به دادگاه و پلیس کشیده شود و به همین خاطر در این فیلم او بدون هیچ واکنشی در حال کتک خوردن است.

مقام‌های پلیس امارات گفته‌اند که راننده خودروی لوکس یک مقام ارشد دولتی بوده که به خودش جرأت داده در وسط خیابان تبعه کشور دیگری را به باد کتک بگیرد. مسئله جالب که به تازگی داد همه رسانه‌ها در آورده بازداشت کسی است که این صحنه را ثبت کرده است! مقام‌های پلیس امارات اعلام کرده‌اند که این مرد به خاطر ریختن آبروی این مقام اماراتی و فیلمبردای بدون مجوز بازداشت شده است و با رد قرار وثیقه فعلاً باید در بازداشت بماند.



ژنرال خمیس مطار المزینا،رئیس پلیس دوبی به کسانی که به امارات آینده هشدار داده که به هیچ عنوان اقدام به انتشار چنین فیلم‌هایی نکنند! او گفته است که هیچکسی حق انتشار چنین فیلم‌هایی را ندارد و در چنین مواردی فیلم باید فقط به مقام‌های پلیس تحویل داده شود. انتشار این فیلم باعث بحث‌های مختلفی میان کاربران کشورهای مختلف شده است.

کاربران بسیاری در فضای مجازی مقام‌های امارات را به برخورد نامناسب با اتباع کشورهای دیگر متهم کرده‌اند و گفته‌اند که این مسئله در این کشور عادی به حساب می‌آید. به گفته این کاربران پلاک سه رقمی ماشین لوکس فرد ضارب نشان می‌دهد که او یکی از مقام‌های ثروتمند و دولتی است که به خودش اجازه کتک زدن تبعه کشوری دیگری را داده است.

محکوم شدن به خاطر شکایت از تجاوز

همزمان با این ماجرا، محکوم شدن یک زن نروژي که در دوبی مورد تجاوز قرار گرفته بود به ۱۶ ماه زندان هم جنجالی شده است. قضیه از این این قرار است که این زن ۲۵ ساله برای سفری کاری به دوبی رفته بود مورد حمله و تجاوز قرار گرفت. او به پلیس دوبی شکایت کرد اما ماموران به جای رسیدگی به ماجرا پاسپورت او را گرفتند و او را به زندان منتقل کردند.

پس از چندین روز زندانی بودن بدون دسترسی به تلفن این زن نروژي دادگاهی شد و قاضی او را به اتهام رفتار غیر اخلاقی، اظهارات دروغ و مصرف الکل به 16 ماه حبس محکوم کرد. دولت نروژ به همین خاطر از امارات انتقاد کرده است. این زن نروژی تقاضای تجدید نظر در پرونده را کرده و احتمالا در آغاز ماه سپتامبر دوباره محاکمه خواهد شد. او تا زمان محاکمه به کلیسای دبی پناهنده شده است.



نقض حقوق بشر در امارات مورد انتقادهای کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته و حتی چندی پیش گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه باعث خشم‌ مقام‌های اماراتی شد. وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان،«دستگیری‌های گسترده، حبس انفرادی، بازداشت‌های طولانی‌مدت پیش از محاکمه، محدودیت‌های ایجاد شده بر آزادی‌های مدنی و ناتوانی شهروندان در تغییر دولت» را از جمله موارد نقض حقوق بشر در امارات دانسته است. در گزارش وزارت خارجه آمریکا، به «خشونت پلیس» در زندان‌های امارات اشاره شده است.

۱۳۹۲/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...