نسخه چاپی

افشای ارتباط تركیه با القاعده

یك روزنامه تونسی از ارتباط برخی طرفها در تركیه با عناصر القاعده در تونس برای تسهیل ورود این عناصر به سوریه پرده برداشت.

به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه " التونسیه " با انتشار اطلاعاتی به نقل از اعضای القاعده در این کشور نوشت: بسیاری از جمعیت هایی که تحت عناوین بشردوستانه و خیریه به سوریه کمک می کنند، در رساندن افراد مسلح تندرو به سوریه دست دارند.

بر پایه این گزارش، نیروهای امنیتی ترکیه، اخیرا سه تونسی وابسته به جبهه النصره را که رسما وابسته به سازمان القاعده است، در یکی از پست های بازرسی ارتش در ورودی منطقه عفرین بازداشت کردند. آن ها هنگام بازجویی اعتراف کردند که سوریه را به مقصد ترکیه ترک کرده و در حال بازگشت به تونس بودند.

یکی از بازداشت شدگان به نام "محمد بن موسی " متولد ۱۹۷۹ که هشت ماه پیش از طریق بنغازی به سوریه رفته گفته است که هدفش از سفر به سوریه جست و جو به دنبال برادرش بود که در سوریه به عضویت جبهه النصره در آمده و اکنون هیچ خبری از او وجود ندارد.

وی گفت: در لیبی با مردی به نام ابوزیاد دیدار کردم و از او درباره برادرم پرسیدم، پاسخ داد: اگر خواهان دیدن برادرت هستی باید به سوریه بروی. این مرد برای برادرم بلیت سفر به استانبول تهیه کرده بود و او از آن جا به انتاکیه و از آن جا به سوریه رفته بود؛ وی در سوریه در اردوگاه جبهه النصره در کفر تخاریم به مدت ۲۱ روز منتظر شد تا با همراهان تونسی اش عازم جنگ شود.

"نادر بن علی الورفلی" متولد ۱۹۸۷ نیز گفت: به من کمک کردند تا به ترکیه سفر کنم، در آن جا با یک تونسی به نام ابوالبشیر ملاقات کردم. پس از دو روز از طریق وادی العاصی به ریف ادلب منتقل شدیم و از آن جا به اردوگاه های تخصیص یافته برای القاعده در سوریه رفتیم.

الورفلی فاش کرد که ارتباطات در دو سوی مرزهای ترکیه و سوریه از طریق جمعیت های خیریه ای برقرار می شود که در دو سوی مرز فعال هستند. یکی از این جمعیت ها به نام "رحماء امین" معروف است که عهده دار انتقال زخمی های القاعده به ترکیه و درمان آن ها به طور رسمی در بیمارستان های ترکیه و سپس بازگرداندنشان به جنگ در سوریه است.

وی افزود: گروه کوچکی معروف به گردان الایمان وجود دارد که متشکل از شماری از سوری ها است و با دولت ترکیه در ارتباط است. مقر این گروه در کفارتخاریم واقع شده است و ماموریت اصلی آن، انتقال عناصر مسلح به پایگاه های القاعده در سوریه و جلوگیری از پیوستن آن ها به ارتش آزاد است.

سومین تونسی بازداشت شده که "یوسف بن مصطفی العکاری" نام دارد، در اعترافات خود تاکید کرد که دانشجویی بوده که به جریان سلفی پیوسته است . وی پس از آن عازم فرودگاه کارتاژ شده و از آن جا راهی استانبول شده سپس از مسیر زمینی به انتاکیه رفته و توسط یک قاچاقچی به نام ابوالعمرین به دشت العاصی منتقل شد؛ سپس از آن جا به منطقه مرزی درکوش رفت و از این منطقه نیز به شهر سلمی در ریف ادلب رسید.
العکاری افزود: در آن جا بسیاری از تونسی هایی که به جیش الامه ( ارتش امت ) پیوسته بودند، حضور داشتند. من مدتی در شهر سلمی ماندم و از آن جا به وسیله یکی از دوستانم در ادلب، راهی کفرتخاریم شدم تا به جبهه النصره بپیوندم.
العکاری خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در این اردوگاه با عناصر مسلح ملاقات کرده و آن ها را برای جنگ با نظام سوریه تشویق می کنند. در این اردوگاه عناصر متعددی از ملیت های مختلف برای جنگیدن آموزش می بینند.

تونسی های بازداشت شده تاکید کردند که اخیرا میان گروه " دولت اسلام " و " جبهه النصره " جدایی حاصل شده است و علت آن اختلاف این دو گروه بر سر عناصری از القاعده بود که در سوریه فعالیت می کنند. این اختلاف سبب شد مناطق ِ تحت تصرف این سازمان میان دو گروه تقسیم شود و این مساله سبب شد عناصر مسلح به سه دسته تقسیم شوند که عده ای از آن ها به جبهه النصره و عده ای به دولت اسلام پیوستند و عده ای دیگر نیز به عراق یا کشورهای خودشان برگشتند.

الورفلی همچنین فاش کرد: این دودستگی سبب شده عناصر مسلح درصدد بازگشت به کشورهای خود برآیند و همین مساله سبب شد ما سه تونسی، راهی منطقه اعزاز شویم تا اسلحه خود را بفروشیم و پولی برای بازگشت به کشورمان فراهم کنیم.

سه تونسی بازداشت شده تاکید کردند که برای بازگشت به کشورشان، جهت فروش سلاح و دریافت مبلغ آن، با برخی از عناصر مرتبط با القاعده در سوریه هماهنگ کردند تا با این پول به ترکیه بازگشته و از آن جا از طریق فرودگاه استانبول و با هماهنگی برخی اشخاص مرتبط با دولت ترکیه که تحت پوشش سازمان القاعده فعالیت می کنند، به کشورشان برگردند.

۱۳۹۲/۴/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...