نسخه چاپی

احتمال تصویب تحریم‌های جدید آمریكا علیه ایران

تحریم های جدید آمریكا را متعهد می كند كه تا سال 2015، كل فروش نفت ایران در بازارهای جهانی را متوقف كرده و به این ترتیب بزرگترین منبع درآمد ایران را از بین ببرد.

به گزارش نما، هنوز یک هفته از انتشار نامه 131 عضو کنگره به اوباما به منظور ترغیب وی برای گام نهادن در روند دیپلماسی جدی با ایران نگذشته که آسوشیتدپرس خبر می دهد، کنگره به دنبال مجموعه جدیدی از تحریم ها علیه تهران است که احتمالا همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به تصویب می رسد. پیش از این برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، با توجه به این نامه احتمالا روند تصویب تحریم های جدید علیه ایران تا ماه سپتامبر و شاید سال آینده به تعویق می افتد. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این تحریم ها همه چیز از معادن گرفته تا ساخت و ساز را شامل می شود و این در حالی است که نگرانی های در دولت اوباما وجود دارد که تشدید تحریم ها روند مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را مختل کند.

لایحه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در حالی در مسیر پیشرفت قرار دارد که تیم امنیت ملی باراک اوباما، در حال بررسی فرصت ناشی از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در حل و فصل مساله هسته ای، است. برخی منابع خبری نزدیک به کاخ سفید می گویند که تیم امنیت ملی اوباما قصد دارد لایحه های کنگره را تا زمان تحلیف روحانی و تشکیل دولت جدید به تعویق بیاندازد، چرا که احتمال می رود دولت رئیس جمهور میانه روی ایران گامی در جهت مصالحه بردارد.

تحریم های جدید بخش های معادن و ساخت و ساز ایران را در فهرست سیاه قرار می دهد و احتمالا از سال آینده اجرایی می شود، چرا که این بخش ها ارتباط نزدیکی با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دارند. همچنین تحریم های جدید آمریکا را متعهد می کند که تا سال 2015، کل فروش نفت ایران در بازارهای جهانی را متوقف کرده و به این ترتیب بزرگترین منبع درآمد ایران را از بین ببرد.

به گزارش آسوشیتدپرس انتظار می رود لایحه مجلس نمایندگان آمریکا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی کنگره به تصویب برسد. البته باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و از حامیان افزایش فشار ها بر ایران می گوید، انتظار نمی رود نسخه این تحریم ها در سنا تا سپتامبر به تصویب برسد. مقامات می گویند، کمیته بانکداری سنا، که بسته تحریم ها را ارایه داده است در حال مشاوره با دولت اوباما در این زمینه است.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه، ادعا می کند آمریکا باید با تحریم های سنگین تر علیه ایران به پیش برود چرا که زمان در حال سپری شدن است. این در حالی است که دیوید آلبرایت، بازرس سابق هسته ای، در گزارشی که هفته گذشته در انستیتو علوم و امنیت بین المللی منتشر کرد، مدعی شد ایران تا اواسط 2014، به توانایی تولید مقادیر کافی مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای دست می یابد.

گفتنی است وزارت خارجه آمریکا در مورد گزارش آسوشیتدپرس در خصوص تحریم های جدید، هنوز اظهار نظر نکرده است، زیرا قصد دارد تا زمان تحلیف روحانی، صبر کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده بود، ایالات متحده در صدد است تا عملکرد روحانی را در کابینه مشاهده کند. در عین حال شماری از مقامات دولت اوباما نیز در مورد زمان و محتوی تحریم های جدید، ابراز نگرانی می کنند. به گفته آنها، در صورتی که روحانی برای توافق جدی باشد، تحریم های جدید می تواند روند مذاکرات را دچار اخلال کرده و رئیس جمهور جدید ایران را نیز در موضع ضعف قرار دهد. از سوی دیگر، حتی در صورتی که رئیس جمهور جدید ایران جدی نباشد نیز تحریم های نفتی گسترده تر می توانند پتانسیل موفقیت دیپلماتیک آمریکا را به شکست تبدیل کنند.

برای مثال در صورتی که چین و ژاپن با تحریم های جدید مخالفت کنند و به واردات نفت از ایران ادامه دهند، آمریکا باید قانونی را به تصویب برساند که به موجب آن بانک ها و شرکت های چینی و ژاپنی از ورود به بازار ایالات متحده منع می شوند. به این ترتیب ایالات متحده چیزی جز بر هم زدن ائتلاف بین المللی در قبال ایران به دست نمی آورد.

باوجود حمایت گسترده در کنگره از تشدید تحریم ها علیه ایران، برخی نمایندگان جمهوریخواهد و دمکرات از رویکرد محتاطانه اوباما در مورد ایران حمایت می کنند. آنها در نامه اخیر خود به اوباما که 18 سناتور جمهوریخواه نیز آن را امضاء کرده بودند، به رئیس جمهور آمریکا توصیه کردند از فرصت روی کار آمدن روحانی برای پیشبرد دیپلماسی با ایران استفاده کند.

گزارش اخیر تایم حاکی از آن است که روحانی در صفحه توییتری که به وی منسوب است، نامه 131 عضو کنگره به اوباما را مورد توجه قرار داده و می گوید مجلس شورای اسلامی در صدد بررسی تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران است. از سوی دیگر، وزیر اور خارجه آمریکا نیز می گوید پس از اینکه روحانی تیم مذاکره کننده هسته ای اش را تشکیل داد، ایران آماده از سرگیری گفت و گو ها با جامعه بین المللی خواهد بود.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می گوید، طرف های مذاکره کننده با ایران می خواهد هر چه زودتر روند گفت و گو ها را از سر بگیرند. این در حالی است که مارک دابویز، رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی ها و مشاور کنگره و دولت اوباما در امور تحریم ایران، بر این باور است که تشدید فشارها می تواند مفید باشد. او ادعا می کند ایران در مقوله هسته ای از روش های فریبکارانه استفاده می کند و به همین دلیل فشار اقتصادی نیز باید حفظ شود. دابویز، مدعی است دولت آمریکا باید با بسته تحریم های جدید به سوی ایران پیش برود.

البته دولت آمریکا گزینه های دیگری نیز دارد. برای مثال سخت تر کردن تحریم های جاری علیه بخش های انرژی، کشتیرانی و مدیریت بنادر ایران. از سوی دیگر تحریم هایی که علیه صادرات طلا به ایران اعمال می شود نیز می تواند 20 میلیارد دلار در سال درآمد دولت تهران را کاهش دهد.

۱۳۹۲/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...