نسخه چاپی

روال جدید در مراسم سوگند رئیس جمهوری ایران

مراسم تحلیف روسای دولت‌ها در سراسر جهان با تشریفات خاص وبا قوانین معینی اجرا می‌شود كه آن را به اتفاقی مهم در فضای سیاسی هر كشور و گاه جهان نیز تبدیل می‌كند. از این منظر حضور سران كشورهای دیگر دراین اتفاق مهم نشان دهنده اعتباری است كه این مراسم والبته شخصی كه در كانون این تحول قرار می‌گیرد، دارند.

به گزارش نما به نقل از ابتکار، مراسم تحليف روساي جمهوري اسلامي ايران اما عليرغم اهميت آن درچارچوب فضاي داخلي کشور محصور بوده است و چندان نمود رسانه اي درسطح جهان نداشته است و گاه نيزمانند دوره قبل به صورت زنده نيز ازرسانه ملي پخش نشد.اما انتخابات 24 خرداد92 و انتخاب دکتر حسن روحاني درحالي که تا چند روز قبل از برگزاري انتخابات کمتر کسي احتمال آن را مي‌داد، آرايش سياسي آينده کشور را به ناگهان تغيير داد. در حالي که 5نامزد اصولگرا در ميدان رقابت‌ها حضورداشتند و برخي از نظرسنجي‌ها نيز پيروزي يکي از آن‌ها و در دوراول يا دوم را پيش بيني مي‌کرد به ناگهان در سه روز مانده به انتخابات با اتفاقاتي که در اردوگاه مخالف اصولگرايان شکل گرفت، نتيجه انتخابات به گونه اي غيرمنتظره رقم خورد تا ايران با وضعيتي تازه مواجه شود. شادي‌هاي سراسري مردم در شهرها و روستاهاي کشورازنتيجه انتخابات، بسياري را به تغيير فضاي کشور اميدوار کرده است. به همين خاطر اين تغيير شرايط درميان ارکان سياسي کشور و فعالان اين حوزه نيز خود را نشان داده است به گونه اي که به نظر مي‌رسد براي آغاز دولت دهم و نماياندن آن به افکارعمومي جهان برنامه‌هايي متفاوت از آيين‌هاي پيشين تدارک ديده شده است. به نظر مي‌رسد براي اولين بار دعوت گسترده از سران کشورهاي جهان در دستور کار قرار گرفته تا اين آيين مهم را ابعادي بين‌المللي ببخشد. تا کنون حضور برخي از سران کشورهاي جهان در اين مراسم مشخص شده وپيش بيني مي‌شود که در روزهاي آينده بر تعداد اين افراد مهمانان عاليرتبه اين مراسم مهم افزوده شود.
زمان برگزاري تحليف
ايسنا در گزارشي درباره اين مراسم آورده است: ايران براي اولين بار از مقامات و سران کشورهاي ديگر براي شرکت دراين مراسم دعوت و اعلام کرد دعوت عامي از همه کشورها به جز آمريکا انجام داده است و بر اين اساس تاکنون حضور تعدادي از روساي جمهور، معاونين آنها، وزيران خارجه، روساي مجلس و نخست وزيران کشورها در اين مراسم قطعي شده است.مهمانان خارجي اين مراسم در حافظيه و هتل‌هاي بزرگ تهران مستقر خواهند شد و سعدآباد نيز براي محل استقرار روساي جمهور پيش‌بيني شده است.با توجه به اينکه برخي از مهمانان خارجي درهمان روز 13 مرداد وارد ايران مي‌شوند، ممکن است مراسم صبح از ساعت 11 تا 13 يا بعد از ظهر از ساعت 16 تا 18 برگزار شود. پس از اين مراسم مهمانان در ضيافت شام روحاني شرکت خواهند کرد.
سران کدام کشورها مي‌آيند؟
تا کنون امام علي رحمان، رئيس جمهور تاجيکستان، قربانقلي بردي محمداف رئيس‌جمهور ترکمنستان، ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان، حامد کرزي رئيس‌جمهور افغانستان، آصف علي زرداري رئيس‌جمهور پاکستان براي شرکت دراين مراسم اعلام آمادگي کرده‌اند.عنيفه عمان، وزير خارجه مالزي، خضير خزاعي کفيل و معاون رئيس جمهورعراق، نخست وزير سوريه، جودت ييلماز وزير توسعه ترکيه، رئيس مجلس عمان و مقامات بلندپايه از امارات، قطر، جمهوري آذربايجان، اندونزي و ديگر کشورهاي همسايه در مراسم تحليف رئيس جمهور حضور پيدا خواهند کرد.قراراست در روزهاي آينده سطح حضور ساير کشورها دراين مراسم مشخص شود.سيد عباس عراقچي، سخنگوي وزارت خارجه دراين باره گفت: براي اولين بار بعد ازانقلاب تصميم گرفته شد ازمقامات خارجي هم دراين مراسم دعوت شود. اين اقدام دردنيا امر مرسومي است که براي مراسم تحليف روساي جمهور ازساير روسا دعوت شود و معمولا کشورهاي همسايه که دوستي نزديکي داشتند شرکت مي‌کنند. ما دعوت عام صورت داده ايم و به غير از آمريکا و رژيم صهيونيستي از همه کشورها دعوت کرده ايم. البته تمرکز ما بر کشورهاي منطقه است و استقبال بسيار خوبي در حد استانداردهاي مراسم تحليف از اين دعوت صورت گرفته است.
حاشيه‌هاي پيش از برگزاري
اين تحليف البته در روزهاي گذشته با حاشيه‌هايي نيز روبه روشد. حضور احتمالي جک استراو، وزير خارجه اسبق دولت انگليس از جمله مواردي بود که واکنش برانگيز شد. از جمله روح الله حسينان يکي از نمايندگان تهران در مجلس گفته بود که در صورت حضور وي با گوجه از او استقبال خواهد کرد. برخي ديگر ازنمايندگان نيز با توجه به نقش انگليس در حوادث پس از انتخابات خواستارعذرخواهي دولت انگليس شدند تا نماينده اين کشور بتواند در مراسم تحليف رئيس جمهوري ايران حاضر شود. موضوعي که با واکنش دکتر علي مطهري نماينده مردم تهران مواجه شد که گفته بود ابتدا بايد حمله کنندگان به سفارت انگليس عذرخواهي کنند.احتمال حضور سيد محمد خاتمي به عنوان رئيس جمهور اسبق و يکي از حاميان رئيس جمهور منتخب دراين مراسم نيز ازجمله حواشي اين مراسم بوده است.موضوعي که با واکنش برخي از نمايندگان اصولگراي مجلس نيز مواجه شد. اين افراد با اعلام اينکه خاتمي از «سران فتنه» است، گفتند که اجازه حضور دراين مراسم را به وي نخواهند داد.موضوعي که روز گذشته معاون امور بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي با گفتن اينکه”حضور خاتمي در مراسم تحليف اهميتي ندارد" نسبت به آن واکنش نشان داد. حميدرضا ترقي در اين ارتباط گفت: اينکه يک شخص در تحليف شرکت کند يا نه، لزوما نمي‌تواند بحث مهمي باشد و بهتر است ذهن خود را معطوف به مسايل جدي کنيم.وي افزود: مراسم تحليف تا به حال روال مشخصي نداشته است و معمولا رئيس جمهورجديد و قبلي حاضر مي‌شدند. حتي اگر احمدي نژاد هم نيايد، اتفاق خاصي رخ نخواهد داد. البته بهتر است مجلس براي اين مراسم مهم قانوني تصويب کند تا اين مشکلات به وجود نيايد.

تمهيدات شهري براي مراسم تحليف
مديرکل روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد: با وجود تمام تدابيرامنيتي براي مراسم تحليف رئيس جمهوري منتخب، تهران در روز 13 مرداد ماه تعطيل نخواهد شد.مهدي کيايي اظهار داشت: با توجه به حساسيت مراسم تحليف رئيس جمهوري منتخب در مجلس شوراي اسلامي، تمهيدات امنيتي براي برگزاري اين مراسم انديشيده خواهد شد. وي درباره محدوديت‌هاي ترافيکي خيابان‌هاي اطراف بهارستان نيز گفت: بر اساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته با راهنمايي و رانندگي، محدوديت‌هايي در خيايان‌هاي اطراف مجلس شوراي اسلامي در روز 13 مرداد صورت خواهد گرفت که درصورت قطعي شدن به اطلاع مردم مي‌رسد. مدير کل روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: تمام تلاش خود را بکارخواهيم گرفت تا در روز مراسم تحليف رئيس جمهوري منتخب ملت ايران، کمترين مشکل براي مردم تهران ايجاد شود.کيايي درپاسخ به اين سوال که با توجه به حضور ميهمانان خارجي احتمال تغييرمکان مراسم تحليف به محل سالن اجلاس سران وجود دارد يا نه؟، گفت: مراسم تحليف به طور قطع در صحن علني مجلس برگزار خواهد شد زيرا براساس اصل 121 قانون اساسي، اين مراسم بايد درصحن مجلس و درحضور رئيس قوه قضاييه و نمايندگان مجلس برگزار شود. مديرکل روابط عمومي مجلس اظهار داشت: براي تغيير مکان برگزاري اين مراسم بايد دو سوم نمايندگان مجلس با اين موضوع موافقت کنند و درخصوص آن بحث شود؛ از اين رو امکان تغييرمکان مراسم تحليف و برگزاري آن در محل سالن اجلاس سران وجود ندارد.

۱۳۹۲/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...