نسخه چاپی

جزییات قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران

رییس صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان درباره‌ی قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت: كمیته‌هایی برای تأیید مصادیق شغل خبرنگاری وجود دارند، اما این مصادیق برای كمیته‌ها روشن نبود و باعث شد تا عملا مزایای این قانون تا كنون به روزنامه‌نگاران نرسد.

به گزارش نما، مهدی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران، توضیح داد: با توجه به مخاطراتی که اساسا در حرفه‌ی خبرنگاری وجود دارد، در دولت هشتم حرفه‌ی خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شد تا روزنامه‌نگاران بتوانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند. با توجه به این قانون، فردی با ۲۰ سال سابقه‌ی فعالیت در حرفه‌ی روزنامه‌نگاری باید مشمول مزایای بازنشستگی ۳۰ ساله‌ی خدمت شود.

او ادامه داد:‌ متعاقب تصویب این قانون باید آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های مربوط به آن توسط دستگاه‌های خاص، تدوین می‌شد و به‌وسیله‌ی مراجع صالحه به تصویب می‌رسید تا زمینه‌ی بهره‌مندی روزنامه‌نگاران از این قانون فراهم شود.

شجاعی با بیان این‌که متأسفانه این امر آن‌طور که باید محقق نشده است، اظهار کرد: گرچه حرکت‌های اولیه صورت گرفت، اما ظاهرا باید کمیته‌هایی در تهران و استان‌ها به تقاضاهای روزنامه‌نگاران رسیدگی می‌کردند. از آنجا که اعضای این کمیته‌ها از ارگان‌های مختلف بودند، اساسا اعضای کمیته‌ها از کم و کیف فعالیت روزنامه‌نگاری اطلاع چندانی نداشتند. از سوی دیگر، مصادیق خبرنگاری نیز برای این کمیته‌ها روشن نبود و باعث شد تا عملا مزایای این قانون نصیب روزنامه‌نگاران نشود.

وی یادآوری کرد: در سال ۱۳۸۹ با تشریک مساعی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با بهره‌گیری از نظرات مشورتی سردبیران و مدیران موسسات مطبوعاتی و خبرگزاری‌های کشور، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ی کار حرفه‌یی روزنامه‌نگاری نهایی و با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای طرح و تصویب در هیأت دولت به ریاست جمهوری فرستاده شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با تأکید بر این‌که این آیین‌نامه مهرماه ۱۳۹۰ در کمیسیون فرهنگی دولت مطرح و تصویب شد، ادامه داد: این آیین‌نامه برای کمیته‌های تخصصی مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور که در تهران و استان‌ها باید به تقاضای روزنامه‌نگاران رسیدگی می‌کردند، راهگشا خواهد بود. این کمیته‌ها قبلا اعلام می‌کردند که مصادیق خبرنگاری روشن نیست و این آیین‌نامه مصادیق خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را تعریف کرد تا کمیته‌ها برای تطبیق مشاغل مربوط به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری دچار ابهام نشوند.

شجاعی با اشاره به این‌که که عناوین خبرنگاری در موسسات مطبوعاتی،‌ خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و سایر رسانه‌ها تعریف‌های مختلفی دارد، گفت: در یک خبرگزاری، خبرنگار را کارشناس خبر، مدیرمسوول را مدیرعامل و سردبیر را رییس اخبار می‌نامند. بنابراین در این آیین‌نامه، همه‌ی این موارد به تفکیک روشن شد تا هیچ گره‌ای پیش روی کمیته‌های تخصصی نباشد و همه‌ی اعضا از دبیر سرویس تا عکاس خبری که فعالیت خبری انجام می‌دهند، بتوانند مشمول این قانون شوند.

او ادامه داد: با روشن شدن مصادیق خبرنگاری، نوبت به بیمه‌ی خبرنگاران رسید؛ برخی خبرنگاران در موسسات خبری دولتی، برخی دیگر در موسسات غیردولتی و تعدادی هم توسط صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان بیمه شده‌اند. نوع بیمه‌ی این افراد با یکدیگر متفاوت است و مانع دیگری برای احتساب سابقه و بازنشستگی خبرنگاران بود.

شجاعی با بیان این‌که سال گذشته در آستانه‌ی «روز خبرنگار» با همت صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، پیش‌نویس متن اصلاحیه‌ای تنظیم و با ابتکار عمل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌طور فوق‌العاده در جلسه‌ی هیأت دولت مطرح و تصویب شد، یادآوری کرد: براساس این مصوبه، روزنامه‌نگاران بیمه‌شده توسط صندوق حمایت که از نوع بیمه‌ی مشاغل آزاد است نیز مشمول قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شدند. همچنین تعیین مصادیق خبرنگاری با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی دیگر از خصوصیات این مصوبه بود که در ۱۵ مردادماه ۹۱ به تصویب رسید.

رییس صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با اشاره به گام‌ بعدی این صندوق برای اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران، گفت: صندوق در نظر دارد برای ایجاد وحدت رویه و سرعت‌بخشی به اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران، ‌کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای را برگزار کند و در این کارگاه‌ها، کارشناسان اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان شرکت کنند و مشاوران خبره در امور بیمه‌یی صندوق به این کارشناسان آموزش دهند تا بتوانند در کمیته‌هایی که مصادیق خبرنگاری را تعیین می‌کنند، از حقوق روزنامه‌نگاران دفاع کنند.

وی معتقد است: این آخرین گامی است که در این زمینه برداشته می‌شود و سپس همه‌ی بهانه‌ها برای عوامل اجرایی از بین می‌رود و موانع پیش پای روزنامه‌نگاران کاملا رفع خواهد شد.

شجاعی تأکید کرد: با توجه به حساسیت سازمان تأمین اجتماعی به ذکر شغل بیمه‌شده در لیست‌های بیمه‌ی ماهانه، از همکاران‌مان در موسسات مطبوعاتی و خبرگزاری‌ها می‌خواهیم تا حتما عناوین خبرنگاری را در لیست‌های بیمه‌ی ماهانه لحاظ کنند.

او با اشاره به چگونگی بازنشسته شدن خبرنگاران پس از ۲۰ سال فعالیت، اضافه کرد: برای این‌که خبرنگاران مشمول چنین قانونی شوند، حتما باید در فهرست بیمه‌ی آن‌ها عنوان «خبرنگار» ذکر شده باشد.

۱۳۹۲/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...