نسخه چاپی

اوباما چطور، رنو را مجبور به ترك ایران كرد

باراك اوباما، رییس جمهور آمریكا شركت خودروسازی(فرانسوی) رنو را مجبور به ترك ایران كرده است. از این رو شاید گروه خودروسازی رنو-نیسان نتواند دیگر با ایالات متحده آمریكا تجارت كند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا شرکت خودروسازی(فرانسوی) رنو را مجبور به ترک ایران کرده است. از این رو شاید گروه خودروسازی رنو-نیسان نتواند دیگر با ایالات متحده آمریکا تجارت کند.

رنو سال گذشته 100.000 عدد خودرو در ایران تولید کرده بود اما مجبور به توقف فعالیت در ایران شد و این در حالیست که پژو نیز در سال 2012 مجبور به ترک ایران شده بود.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل رنو، روز جمعه با لحنی تلخ و بدون شوخی گفت: اوباما دستور داده بود که فعالیت‌هایمان را در ایران متوقف کنیم. در غیر این صورت شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کردند، از هر گونه فعالیت در آمریکا منع می‌شدند. از این رو مذاکرات دیپلماتیک میان دولت‌های فرانسه و ایالات متحده آمریکا در این زمینه به جریان افتاد و رنو مجبور شد پس از پژو، فعالیت پررونق خود در ایران را متوقف کند. تاوارس می‌افزاید: گزینۀ دیگری نداریم.

لازم به یادآوری است دو برند خودروسازی فرانسوی رنو و پژو به دلیل تحریم‌های دستوری از سوی ایالات متحده آمریکا و متعاقب کاهش فروش در ایران به شدت خسارت دیده‌اند. رنو و پژو سهم بزرگ و مهمی در بازار محلی داشتند، برخلاف شرکت چندملیتی دیترویت جنرال موتورز و یا فورد که تقریباً در این بازار غایب بودند.

کارلوس تاوارس در ادامه می‌افزاید: تقریباً هیچ قطعه‌ای از کارخانه‌های رومانی و یا فرانسوی به ایران نمی‌رود؛ رنو دیگر به طور مستقیم در ایران تولید نمی‌شود، اما پیشتر قطعات مونتاژی را برای دو شریک خود یعنی ایران خودرو و ساپیا ارسال می‌کرد.

رنو در سال گذشته نزدیک به 100.000 عدد خودرو در ایران به فروش رساند و 28.000 عدد در سه ماهۀ اول خودروهای تندر، داسیا لوگان با نام رنو به فروش رفته است. بدون شک شرکای ایرانی، هنوز قطعاتی در انبارهای خود برای ساخت چند دستگاه خودروی دیگر در اختیار دارند؛ اما به مروز زمان این روند هم متوقف خواهد شد.

رنو برای مدتی در ایران از طریق یک لیسانس خودروی رنو 5 را تولید می‌کرد، اما رنو در شش ماهۀ اول متعاقب توقف فعالیت‌های خودروسازی در ایران، خسارت بالایی را متحمل شد.

این در حالیست که فیلیپ مارینی، رییس کمیسیون دارایی مجلس سنا، در پایان ماه ژوئن نسبت به تبعات تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و تأثیری که می‌تواند بر صنعت خودروسازی‌ فرانسه داشته باشد، هشدار داد. وی در مقاله‌ای که در خبرگزاری رویترز منتشر شد، مقامات فرانسوی را به جلب رضایت آمریکایی‌ها برای معافیت فرانسه از اعمال تحریم علیه ایران دعوت کرده و از مقامات خواست تا تلاش کنند فرانسه مجری تحریم‌های آمریکا علیه ایران نباشد. وی با یادآوری متن 13645 قانون مذکور مورخ 3 ژوئن، تأکید کرد که غیبت سنگین صنعت اتومبیل سازی فرانسه در ایران، شرکتهای فرانسوی را در ردیف اول قربانیان تحریم قرار داده است.

پژو، قربانی دیگر تحریم‌ها

این در حالیست که پژو نیز پیشتر تحت فشارهای شریک‌اش جنرال موتورز، مجبور به ترک ایران شده بود. پژو در فوریه 2012 یک قرارداد شراکت با جنرال موتورز امضاء کرده بود. متعاقب آن، صادرات قطعات خودروی پژو که به طور سنتی در ایران تولید می‌شد، در سال 2012 متوقف شد.

پژو این دستور را در چهارچوب قوانین بین المللی اعلام کرد اما منابع داخلی اعلام کردند که توقف صادرات قطعات پژو به ایران، با اعمال فشار جنرال موتورز بوده است. کنسرسیوم میشیگان تمایلی نداشت شریک‌اش در کشوری حضور داشته باشد که در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا برای کاهش تجارت قرار دارد.

این ضربۀ بزرگی برای پژو معادل 313.000 عدد خودرو در سال 2012 و 400.000 عدد(بالقوه) برای سال 2013 بود. ایران در سال 2010 نزدیک به 467.000 واحد و در سال 2010، 457.900 واحد خودرو از گروه پژو جذب کرده بود. این گروه فرانسوی تا قبل از اعمال تحریم‌ها، نزدیک به 30% از نیازهای محلی بازار ایران را تأمین می‌کرد. به گفتۀ یکی از مقامات این شرکت، سودی که پژو از این طریق بدست می‌آورد، بسیار بالا بود.

تاریخچۀ حضور خودروهای فرانسوی در ایران

حضور شرکت‌های خودروسازی فرانسوی در ایران قدمتی دیرینه دارد و به زمان شاه باز می‌گردد. پژو در واقع در آن زمان از توافق منعقده میان شاخۀ انگلیسی گروه خودروسازی کرایسلر و شرکت ایران خودرو منتفع شده بود. با از سرگیری فعالیت گروه کرایسلر در اروپا درسال 1978 فرانسویها موفق شدند تأمین قطعات خودرو برای مدل هیلمن هانتر(در سال 1966) را در دست گیرند؛ خودرویی که توسط گروه روتس(Rootes) و یا همان کرایسلر انگلیسی تولید می‌شد.

هانتر از پایان دهۀ 1960 از طریق یک لیسانس برای مدت زمانی تا همین اواخر توسط گروه ایران خودرو با نام پیکان مونتاژ می‌شد. پژو توانست در این مدت خودروی 405 را نیز در کنار تولید پیکان- که خودروی ملی نامیده می‌شد-اضافه کند. پژو توانست بعدها پژوی 206 چهاردَر را نیز وارد این پروسه کند.

خبرآنلاین

۱۳۹۲/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...