نسخه چاپی

رابطه قد و خطر ابتلا به سرطان

اندازه، زمانی كه قد را در نظر می گیریم، اهمیت می یابد. نتایج مطالعه جدید دانشمندان نشان می دهد بانوان قد بلند از نظر ابتلا به انواع مختلف سرطان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

به گزارش نما، پژوهشگران دپارتمان اپیدمیولوژی و بهداشت جمعیت در کالج پزشکی آلبرت انیشتین داده‌های به دست آمده از 20 هزار و 928 زن یائسه مبتلا به سرطان را مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند خطر ابتلا به سرطان با افزایش قد افراد رشد قابل توجه‌ای می یابد. در حقیقت، می توان گفت اندازه قد افراد نسبت به عوامل خطرزای رایج مانند اضافه وزن ارتباط بیشتری با سرطان دارد.

به گفته دکتر "توماس روهان"، استاد کالج پزشکی آلبرت انیشتین و مولف ارشد مطالعه اخیر، ارتباطی قوی و معنادار بین قد و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد که هم ترکیب تمامی انواع سرطان‌ها و هم سرطان‌های نقاط خاص را در بر می گیرد. از جمله این نقاط خاص می توان به کولورکتوم، روده بزرگ، راست روده، سینه، آندومتر، تخمدان، کلیه، تیرویید، ملانوم و میلوم اشاره کرد.

بنابر این مطالعه و تجزیه و تحلیل صورت گرفته روی 144 هزار و 701 زن در بازه سنی 50 تا 79 سال، به ازای هر 10 سانتیمتر قد، خطر ابتلا به سرطان 13 درصد افزایش می یابد. در شرایطی که این مطالعه درباره بانوان صورت گرفته، اما به گفته دکتر "جین گرین"، اپیدمیولوژیست بالینی در دانشگاه آکسفورد، بررسی مطالعات صورت گرفته درباره مردان نیز نتایج مشابهی را نشان می دهند.

به گفته پژوهشگران، قد به خودی خود عاملی خطرزا نبوده، بلکه در درجه نخست نشانگر انواعی از عوامل تقویت کننده خطر ابتلا به سرطان است. برخی از این عوامل شامل ژن‌ها، تغذیه، رژیم غذایی و دیگر متغیرهای محیطی که بر میزان رشد در سال‌های نخست زندگی تاثیرگذار هستند، می شوند.

۱۳۹۲/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...