نسخه چاپی

مرغ‌ها جوانمرگ مي‌شوند؛

بازار داغ احتكار خوراك طیور!

با اینكه مرحله جدید توزیع نهاده‌های دام و طیور بین تشكل‌های این صنعت با قیمت مصوب از اول مردادماه جاری آغاز شده، اما باز می‌توان به جرأت مدعی شد كمبود نهاده‌های دام و طیور در بازار به عنوان یك چالش همچنان مطرح است .

به گزارش نما، در واقع آنچه در بین تشکل‌های صنعت طیور توزیع می‌شود فقط یک پنجم نیاز ماهیانه این تشکل‌ها را برآورده می‌کند و آنان باید برای تامین چهار پنجم دیگر نیاز شان کاسه چه کنم چه کنم در دست بگیرند. یعنی یا تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ باید ذرت و کنجاله سویا را با دو سه برابر قیمت واقعی تهیه کنند و یا بی‌خیال تولید شوند و به کار دیگری بپردازند .


محموله چهار کشتی تخلیه می‌شود
حجت الاسلام «امیری کهنوج» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص نتیجه بررسی موضوع نهاده‌های دامی و طیور در کمیسیون متبوعش به « قدس» می‌گوید: در این جلسه که با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و بازرگانی، بانک مرکزی و همچنین اتحادیه مرغداران و هیأت‌مدیره شرکت امور دام برگزار شد، اعضای کمیسیون نتوانستند نماینده بانک مرکزی را متقاعد کنند تا برای ترخیص نهاده‌های دامی ارز 1226 اختصاص دهد، اما این بانک موظف شد راهکار جایگزینی را در این زمینه حداکثر طی 10 روز در نظر بگیرد و به کمیسیون اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه در خصوص محموله کشتی‌ها که هم متعلق به بخش خصوصی و هم مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام هستند در سه شنبه هفته جاری تصمیم گیری می‌شود، تصریح می‌کند: اگر کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی با ارز مرجع تخلیه نشوند، شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار مصرف خواهیم بود، با این حال باید منتظر باشیم تا ببینیم در جلسه آینده چه تصمیمی در این ارتباط گرفته می‌شود .
نماینده مردم رود بار، قلعه گنج و منوجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه امید به رفع مشکل یاد شده دارید؟ می‌گوید :. به هرحال کشتی‌ها در بنادر ایران هستند و هیچ راهی جز تخلیه بار آنها نیست. چون نمی توانند آنها را برگردانند، فقط دارند تعلل می‌کنند تا شاید تولید کنندگان را قانع کنند که به نرخ غیر مرجع تن بدهند .
وی می‌افزاید: با دوبرابر شدن نرخ ارز برای واردات نهاده‌های دامی، ذرت، کنجاله سویا و دارو، هزینه‌های تأمین دوبرابر شده است که این موضوع آثارش را بر قیمت تمام شده محصول می‌گذارد، به خاطر همین اختلاف نظر محموله‌های وارداتی در کشتی‌ها باقی مانده و وارد کننده‌ها هزینه اضافه‌ای را باید بپردازند که در نهایت روی قیمت نهاده‌ها و قیمت مرغ تأثیر خواهد گذاشت.


بانک مرکزی چه می‌گوید؟
رئیس انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه که که درجلسه شنبه گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس حضور یافته بود با اشاره به اینکه هفته‌هاست که حدود 30 کشتی‌ حامل 700 هزار تن کنجاله سویا و 500 هزار تن ذرت در بنادر ایران در انتظار تخلیه بار هستند، می‌گوید: اگرچه در این جلسه برای تخلیه با ر چهار کشتی مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام با ارز مرجع وعده داده شد اما من چندان به آن خوشبین نیستم.
دکتر «مهربانی یگانه» در همین زمینه خاطر نشان می‌کند: به هر حال اگر اعلام شود این محموله‌ها باید با ارز مبادله ای وارد شود پیش بینی می‌شود قیمت تخم مرغ به شانه‌ای حدود 15 هزار تومان و مرغ به حدود 10 هزار تومان برسد .
وی در خصوص کیفیت نهاده‌ها، می‌گوید: خبر کاهش کیفیت نهاده‌های دام و طیور را نه تأیید و نه رد می‌کنم . کشتی وقتی مدتها روی آب باشد ممکن است دچار مسایل و مشکلاتی هم بشود. اما نهاده‌هایی که در بازار مصرف است دارای کیفیت خوبی هستند .فقط ذرت اوکراین کمی از لحاظ کیفیت پایین است و ذرت بقیه کشورهایی که داریم وارد می‌کنیم خوب است .


افزایش قیمت نهاده‌ها
«حافظ فخفوری» صاحب یک مرغداری در شهرستان «کردکوی» نیز به قدس می‌گوید: برای تهیه خوراک و داروی مرغ بشدت دچار مشکل هستیم . کنجاله سویا اصلا در بازار نیست .یعنی حتی با قیمت 1700 تومان هم نمی توان براحتی در بازار تهیه کرد، این درحالی است که همین محصول را یک ماه قبل در بندر ترکمن به قیمت 1325 تومان تهیه کرده بودم .
وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی پس از حذف ارز مرجع دو تا سه برابر افزایش یافته است، می‌گوید: این امر سبب شده است تهیه نهاده‌های دامی برای تولید کنندگان بسیار مشکل شود، چون بعضی از سودجویان و فرصت طلبان این محصولات را در انبارها احتکار کردند تا سر فرصت با قیمت بیشتری وارد بازار کنند.
وی با بیان اینکه هیچ کس از تولید کنندگان دام و طیور دفاع نمی کند، می‌گوید: به رغم افزایش قیمت خوراک طیور قیمت مرغ افزایشی نداشته است .در واقع با افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور فروش هر کیلو مرغ زیر 4600 تومان برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران نیزاواخر تیر ماه گذشته و در جریان یک نشست خبری از کمیاب شدن ذرت و کنجاله سویا به عنوان مهمترین خوراک دام وطیور در بازار پس از حذف ارز مرجع خبر داده و گفته بود که نبود نهاده‌ و گرانی قیمت در بازار سبب شده است مرغداران برای فرار از هزینه‌ها مرغ تولیدی را با وزن پایین به بازار عرضه کنند.

۱۳۹۲/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...