نسخه چاپی

سومین رئیس كیست؟

دیروز مراسمی در نیاوران برگزار شد كه شباهت‌‌هایی با مراسمی داشت كه 24خرداد در آنجا برگزار شد. آن زمان همه افراد حاضر در مراسم دكتر حسن روحانی را در آغوش می‌كشیدند و پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را تبریك می‌گفتند؛ دیروز بازهم روحانی در آغوش كشیده می‌شد اما این‌بار برای خداحافظی. او دیروز با نهادی خداحافظی كرد كه از سال 71 در اتاق ریاستش حضور داشت و آن هم محلی نبود جز مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام. البته پیش از اینكه این مجموعه به‌عنوان زیرمجموعه مجمع تشخیص مصلحت شناخته شود، در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا...‌هاشمی، یكی از ادارات تابع ریاست‌جمهوری بوده است و پس از آن هم كه آیت‌ا...‌هاشمی ریاست مجمع تشخیص را برعهده گرفت، روحانی رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع شد كه این ریاست تا دیروز ادامه داشت.

در جلسه خداحافظی روحانی افرادی همچون محمدعلی بشارتی مشاور سابق رؤسای جمهور سابق در امور مناطق محروم، علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات، سیدرضا صالحی، ترکان و محمدرضا صادق حضور داشتند. در این جلسه برخی از حاضران در مراسم نیز به سخنرانی پرداختند. علی یونسی در این مراسم با اشاره به اینکه از نبودن در کابینه به هیچ عنوان ناراحت نیست، گفت: مهم این است که در کنار دولت باشم و بتوانم به آقای روحانی کمک کنم. همچنین سیدرضا صالحی که اصلی‌ترین گزینه روحانی برای حضور در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است به بیان فعالیت‌های خود در مرکز تحقیقات استراتژیک نظام پرداخت. همچنین در این مراسم حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: من به عهدی که با مردم بستم، پایبندم و امید دارم که این شرایط تغییر می‌کند.

چه کسی رئیس می‌شود؟

حسن روحانی دومین رئیس این مرکز بود و پیش از او موسوی‌خوئینی‌ها ریاست آن‌را برعهده داشت و حالا همه منتظر هستند تا سومین رئیس معرفی شود. درمورد جانشین حسن روحانی در جایگاه ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گمانه‌زنی‌های زیادی شده و اسامی متفاوتی برای جلوس بر این کرسی مطرح است اما درمیان آنها دو گزینه به واقعیت نزدیک‌ترند؛ علی یونسی و مجید انصاری. علی یونسی درحال حاضر معاونت فقهی و حقوقی مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع را برعهده دارد و نزدیک‌ترین فرد به روحانی محسوب می‌شود چنان‌که در اکثر مراسم‌ها در سمت راست او گام برمی‌دارد و می‌نشیند.

او در زمان دولت اصلاحات وزیر اطلاعات بود و از معتمدان روحانی و آیت‌ا...‌هاشمی محسوب می‌شود. غیر از یونسی گزینه مطرح دیگر مجید انصاری است که از اعضای شاخص مجمع روحانیون محسوب می‌شود. او در این سال‌ها آنچنان حضوری در مناصب اجرایی نداشت و ترجیح داده تا تنها در مجمع تشخیص بماند و در کنار گود به بررسی وضعیت سیاسی کشور بپردازد چنانکه اکنون از او به‌عنوان یکی از تصمیم‌گیران اصلی جناح اصلاح‌طلب یاد می‌شود.

برخی شایعات روز گذشته در سایت‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احتمال دارد مجید انصاری به‌عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور معرفی شود که اگر این شایعه به حقیقت بپیوندد، یونسی شانس بیشتری برای حضور در اتاق ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خواهد داشت. از گزینه‌های دیگر که این روزها نامشان برای جلوس بر کرسی ریاست مطرح می‌شود، می‌توان به سیدمحمد خاتمی، سیدمصطفی محقق‌داماد ومحمدرضا تاجیک اشاره کرد.

روسای‌جمهور در مرکز تحقیقات استراتژیک

مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره پذیرای کارشناسان و متخصصان است که در چند بخش تعریف و در ذیل معاونت‌های روابط بین‌الملل، سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و فقهی و حقوقی مشغول فعالیتند. روسای‌جمهور قبلی البته غیراز محمود احمدی‌نژاد دارای نقش پررنگی در این مرکز بودند، چنان‌که آیت‌ا...‌ هاشمی ریاست مجمع تشخیص را برعهده دارد. یعنی بالاترین نهاد نظارت بر مرکز بررسی‌های استراتژیک و به‌عبارتی این مرکز بازوی فکری مجمع است.

پس از آن سیدمحمد خاتمی است که از سال 76 تا 84 رئیس‌جمهور بود و هشت سال پیش یعنی بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری خاتمی، آیت‌ا...‌هاشمی‌ او را به عضویت در شورای‌عالی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد. احمدی‌نژاد اما تنها به‌واسطه رئیس‌جمهوربودن در جلسات مجمع حضور داشته است تا اکنون که با حکم مقام معظم رهبری به‌عنوان شخصیت حقیقی در این جلسات شرکت می‌کند، وی تا به حال سمتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده نداشته است.

۱۳۹۲/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...