نسخه چاپی

تحليل صاحبنظران آذري از سفر پوتين به باكو

امتیازگیری از آذربایجان هدف سفر پوتین به این كشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

كارشناسان سیاسی آذربایجان در ارزیابی خود از سفر یك روزه رئیس جمهوری روسیه به باكو، امتیازگیری از باكو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را مهم‌ترین هدف این سفر خواندند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «وصال حتم اف» رئیس اتحادیه بیرلیک آذربایجان با تأکید بر اینکه این سفر تغییری در رویکرد روسیه مبنی بر حمایت از ارمنستان در مناقشه قره باغ ایجاد نخواهد کرد، افزود: مسکو به دنبال امتیازات سیاسی و انرژی است و در عین حال از گرایش اپوزیسیون آذربایجان به غرب نگران است.

«وفا قلی زاده» مشاور رئیس جمهوری سابق جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه هدف اصلی سفر پوتین تحت فشار گذاشتن باکو برای پیوستن به اتحادیه گمرکات مشترک المنافع و مجمع اوراسیا است، افزود که پاسخ مثبت باکو به فشارهای مسکو به معنای عدول از مسیر استقلال خواهد بود.

«عارف حاجیلی» دبیر اجرایی حزب مساوات آذربایجان نیز گفت: پوتین برای گرفتن امتیازات مختلف از دولت آذربایجان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به باکو سفر کرد، موضوعی که برای دولت باکو در این مقطع اهمیت فراوانی دارد .

«فواد قهرمانلی» معاون حزب جبهه خلق آذربایجان نیز گفت که روسیه این مقطع را بهترین زمان برای امتیازگیری از دولت باکو می‌داند و سفر پوتین نیز در این راستا صورت گرفته است.

براساس این گزارش ولادیمیر پوتین و الهام علی اف روسای جمهوری آذربایجان و روسیه روز سه‌شنبه درباره همکاریهای انرژی، گمرکی، نظامی، مناقشه قره باغ و دریای خزر گفت‌وگو کردند.

همزمان با سفر پوتین ناو موشک انداز «داغستان» و ناوچه توپخانه‌ای «ولکودونسک» در بندر باکو پهلو گرفته بودند.

در این سفر چند سند همکاری امضاء شد که مهمترین آن توافقنامه نفتی و گازی شرکت نفتی «روس نفت» روسیه با شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان است که هیچ یک از طرفین به جزئیات این توافقنامه اشاره‌ای نکرده اند.

سند همکاری وزارتخانه‌های حوادث غیر مترقبه دو کشور 2013 تا 2015 ، توافقنامه احداث پل خودرو بر روی رودخانه مشترک سامور و سند همکاریهای بشردوستانه وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور تا سال 2015، از دیگر سندهایی بود که در این سفر امضاء شد.

دو طرف همچنین توافق کردند تعاملات خود را در حوزه‌های نظامی و فنی نیز افزایش دهند.

سفر رئیس جمهور روسیه به باکو در شرایطی صورت گرفت که مناسبات دو کشور در ماههای اخیر به علت اختلافات بر سر اجاره پایگاه رهگیری موشکی قبله و نهایتا تصمیم روسیه به تعطیلی آن، توقف انتقال نفت از خط لوله باکو- نووروسیسک، ادعای محافل جمهوری آذربایجان مبنی بر تاسیس اتحادیه مخالف میلیاردهای آذری مقیم روسیه توسط مسکو و برگزاری کنفرانس اقلیت های لزگی آذربایجان در روسیه به سردی گراییده است.

در سال 2012 حجم مبادلات تجاری دو کشور 3 میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام شده است.

۱۳۹۲/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...